تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 9:57
کد خبر : 21142

ائتلاف شکننده بنت-لاپید/ درمانی موقت برای یک درد مزمن

ائتلاف شکننده بنت-لاپید/ درمانی موقت برای یک درد مزمن

بحران سیاسی در اراضی اشغالی پس از مدت‌ها با تشکیل ائتلافی شکننده از احزاب متعارض و به ریاست نفتالی بنت موقتا فروکش کرده است.

به گزارش تیتر داغ؛  شامگاه یکشنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) سرانجام کش و قوس‌های فراوان سیاسی بر سر تشکیل کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی با رای اکثریتِ البته شکننده کنست موقتا فروکش کرد و میخ آخر بر تابوت تلاش‌های بنیامین نتانیاهو برای ماندن در قدرت زده شد.

در واقع ائتلاف هشت حزب صهیونیست برای کسب اکثریت آرای کنست لازم بود تا به دوره ۱۲ ساله زمامداری نتانیاهو پایان دهد. تفسیر ائتلاف حزب “یامینا” به ریاست نفتالی بنت با ترکیبی از احزاب چپ و راست به طور عمده بر یک محور استوار است: عبور از بنیامین نتانیاهو.

۶۰ عضو از ۱۲۰ نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی در جلسه پر تنش ۱۳ ژوئن به کابینه ائتلافی متشکل از هشت حزب به هدایت نفتالی بنت رأی اعتماد دادند. نخست وزیر ۴۹ ساله جدید رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از گرفتن رای اعتماد اعضای کنست، سوگند یاد کرد. شکنندگی اکثریت کنست به ۵۹ رای مخالف نمایندگان پارلمان این رژیم از جمله احزاب راستگرا و همچنین نمایندگان حزب لیکود برمی‌گردد.

بدین ترتیب بنت پس از مدت‌ها جدال و تقلا موفق به ایجاد ائتلافی متشکل از احزاب چپ‌گرا، میانه‌رو و راست‌گرا و عرب شده و به نمایندگی از این ائتلاف شکننده دو سال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود تا پس از آن جای خود را به یائیر لاپید ۵۷ ساله بدهد.

نفتالی بنت که به واسطه نتانیاهو وارد عرصه سیاست شده، حال به مخالف سرسخت او تغییر چهره داده و به عنوان سیزدهمین نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس سی و ششمین کابینه این رژیم بناست تا به بحران سیاسی که از سال ۲۰۱۹ به این سو گریبان گیر صهیونیست هاست، پایان دهد.

بنا به توافق، بنت به مدت دو سال تا سپتامبر ۲۰۲۳ منصب نخست وزیری را عهده دار گردید و سپس «یائیر لاپید» رئیس حزب «یش عتید» تا نوامبر ۲۰۲۵ جایگزین او می‌شود. لاپید در کابینه بنت سمت جانشینی نخست‌وزیر و نیز  وزارت خارجه را بر عهده خواهد داشت. البته همه این توافق‌ها در گرو بقای کابینه فعلی است آنهم با توجه به ائتلاف احزاب مختلف و بعضا متضاد در کنار هم.

در واقع زمانیکه نتانیاهو پس از انتخابات ۲۳ مارس، سوم فروردین قادر به تشکیل کابینه ائتلافی نشد، عرصه را برای ورود مخالفان خود باز کرد. لاپید که از منتقدان سرسخت این سال‌های نتانیاهو بود فرصت بوجوده آمده را غنیمت شمرد و با تمرکز بر پرونده قطور فساد مالی نتانیاهو در روند انتخابات وارد گود رقابت‌ها شد.

ترکیب کابینه جدید رژیم صهیونیستی

اما نگاهی به سی و ششمین کابینه رژیم صهیونیستی حکایت از آن دارد که این کابینه شکننده‌ترین در نوع خود خواهد بود و به نظر می‌آید پیش‌بینی نتانیاهو درباره فروپاشی زودهنگام آن پربیراه هم نیست.

در کابینه‌ای که بنت تشکیل داده از احزاب راست افراطی تا چپ گرا‌ها به چشم می‌خورند و حتی برای اولین بار نماینده‌ای از حزب لیست مشترک اعراب پا به کابینه ائتلافی می‌گذارد. به واقع تنها نقطه مشترک این احزاب متعارض در مخالفت با نتانیاهو خلاصه می‌شود.

بنت که به افراط گرایی شهره است اکنون با چهره یک سیاستمدار مصالحه‌گر پا به میدان نهاده است و برای دو سال اول در راس کابینه رژیم صهیونیستی خواهد ماند. او با تفکرات تندروی خود ترکیبی از افراد و احزاب با سلایق مختلف را گرد هم آورده به این امید که بتواند به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی کار را پیش ببرد.

لاپید نیز به دوام کابینه تا سال ۲۰۲۳ و تکیه بر کرسی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آن زمان امید بسته است. لاپید برغم داشتن بیشترین کرسی در ائتلاف تازه، اما برای کسب همراهی راستگرا‌ها مجبور شد به بنت باج داده و نخست وزیری دور اول را به او تقدیم کند. رئیس حزب یش عتید در دو سال نخست وزیری کشیک خود، وزارت خارجه این رژیم را نیز خواهد گرداند.

آویگدور لیبرمن به عنوان یک راستگرای افراطی وزیر دارایی خواهد بود. او در چند کابینه نتانیاهو و آخرین بار به عنوان وزیر جنگ حضور داشت، اما در سال‌های اخیر به منتقد سرسخت نتانیاهو تبدیل شده بود. بنی گانتس، رئیس حزب میانه روی آبی و سفید و نخست وزیر ناکام کابینه ائتلافی سابق هم در همان وزارت جنگ ابقا شد.

تا اینجا با کابینه‌ای مرکب از یک حزب راستگرای افراطی، یک حزب میانه رو و یک حزب میانه‌روی  لیبرال روبرو هستیم. گدعون ساعر، رئیس حزب «امید جدید» وزارت دادگستری را بر عهده گرفته است. او تا سال گذشته در حزب لیکود بود و برای به دست گرفتن عنوان ریاست حزب با نتانیاهو رقابت می‌کرد. بعد‌ها از این حزب جدا شد و حزب امید جدید را راه‌اندازی کرد.

به استناد گزارش دویچه وله، گفته می‌شود که در کابینه نفتالی بنت ۲۷ وزیر وجود دارند که ۹ نفر آن‌ها زن هستند. حضور این تعداد وزیر زن در کابینه رژیم صهیونیستی در نوع خود بی‌سابقه است. افزون بر آن یک سیاستمدار عرب به نام “عیساوی فریج” نیز به جمع وزیران کابینه پیوسته و به عنوان وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی فعالیت خواهد کرد.

در بین وزرای زن کابینه بنت، پنج وزیر عرب‌تبار، سه وزیر عراقی‌تبار و دو وزیر زن مراکشی‌تبار به چشم می‌خورند. وزیر اقتصاد کابینه جدید زنی عراقی‌تبار است که برای نخستین بار در ارتش رژیم صهیونیستی به درجه سرتیپی رسیده است. این زن که “اورنا باربیوای” نام دارد، وابسته به حزب آبی و سفید است.

آیلت شاکد ۴۴ ساله، وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی دختر یک یهودی عراقی است که در عراق حسابدار بود و مادرش نیز تورات را در بغداد تدریس می‌کرد و بعدا به اراضی اشغالی مهاجرت کردند. یفعاط شاشه بیتون، وزیر آموزش، پدرش عراقی و مادرش یک پرستار مراکشی است.

میراو کوهن از حزب “آینده‌ای هست” که وزیر برابری اجتماعی است دارای والدین مراکشی است و سه فرزند دارد.

کارین الحرار، وزیر انرژی ۴۴ ساله از یک خانواده مراکشی است که در دهه ۵۰ به اراضی اشغالی مهاجرت کردند. او فارغ التحصیل ارشد حقوق از مرکز اداره پژوهش‌های آکادمیک و دانشکده حقوق واشنگتن در دانشگاه آمریکایی است.

بنینا تامانو-شطا، وزیر مهاجرت ۴۰ ساله نیز در اتیوپی به دنیا آمد و در زمان کودکی به همراه پدر و مادرش به اراضی اشغالی مهاجرت کرد.

اما شگفتی کابینه رنگ به رنگ رژیم صهیونیستی، حضور منصور عباس، رئیس حزب «لیست مشترک اعراب» و برای اولین بار به عنوان یک عرب در کابینه است. او معاون وزیر دفتر نخست وزیری خواهد بود. حضور نماینده‌ای از حزب لیست مشترک اعراب به بهانه حامیان راستگرای نتانیاهو برای هدف قرار دادن کابینه بنت تبدیل شده است.

بنت در تشریح کابینه خود که ریشه در گرایش سیاسی راستگرای او دارد، گفته است: ما بر ارزش‌ها و مواضع خود استوار ایستاده‌ایم. دوستان، این کابینه، کابینه‌ای نیست که شهرک‌ها را جمع کند و دست از مالکیت سرزمین‌هایش بکشد. این کابینه‌ای است که هرگاه لازم باشد، بدون لحظه‌ای درنگ به عملیات نظامی دست خواهد زد.

بنت، نماد تفکر تندروی صهیونیسم

حضور در حزب «لیکود»، حزب «خانه یهود» و ائتلاف «یمینا» که شالوده همگی آن‌ها با عقاید افراطی ضد فلسطینی گره خورده است، زوایای سیاسی نخست وزیر تازه کار صهیونیستی‌ها را روشن می‌سازد. سبقه سیاسی بنت می‌تواند دید بهتری نسبت به تفکرات افراطی او ارائه دهد.

ائتلاف شکننده بنت-لاپید: درمانی موقت برای یک درد مزمن

بنت ورود خود به دنیای سیاست را مرهون نتانیاهو است. او در سال ۲۰۰۶ به عنوان معتمد نتانیاهو و در نقش رئیس ستاد انتخاباتی او وارد سیاست شد و بعد‌ها در سال ۲۰۱۳ پا به کابینه رژیم صهیونیستی گذاشت و وزیر دارایی، آموزش و پرورش و سپس وزیر جنگ نتانیاهو شد. بنت، اما پس از بروز اختلاف نظر با بی بی از او جدا شد و حزب جدید “خانه یهودیان” را تاسیس کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی وعده ترویج اقدامات اقتصادی و پرهیز از انجام اقدامات گسترده درباره مسائل حساسیت‌برانگیز از جمله سیاست در قبال فلسطینیان را داده و بناست بر اصلاحات داخلی متمرکز باشد. همچنین کابینه ائتلافی جدید، موضع نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران و مخالفت با احیای برجام را کماکان ادامه خواهد داد. بنت گفته کابینه او در پی ایجاد روابط خوب با دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان خواهد بود. نخست وزیر تازه کار صهیونیست‌ها پس از کسب رای اعتماد فرصت را غنیمت شمرد و از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دلیل «سال‌ها تعهدش به امنیت رژیم صهیونیستی» و «ایستادن در کنار این رژیم» تقدیر کرد.

کابینه ائتلافی جدید با چالش‌های عمده خارجی، امنیتی و مالی روبروست: مسئله ایران، آتش‌بس شکننده با مقاومت فلسطین در غزه، دادرسی جنایات جنگی در دادگاه کیفری بین‌المللی و بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا، اصلاحات در آموزش و پرورش، بهداشت، کاهش مقررات و آیین‌نامه‌ها جهت رشد کسب ‌و کار‌ها و نیز کاهش هزینه مسکن از گذرگاه‌های سختی هستند که از هم اکنون پیش روی کابینه بنت قرار دارند.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که اگر چه ممکن است کابینه جدید رژیم صهیونیستی بتواند تا مدتی از تنش‌های سیاسی داخلی بکاهد، اما نباید چشم انتظار تغییر چشمگیری در سیاست‌های این رژیم در ورای اراضی اشغالی بود.

منابع آگاه به روند توافق کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی می گویند بنت برای حفظ ائتلاف شکننده خود به طور موقت بر موضوعات تنش زایی از جمله واگذاری بخش‌های اشغالی کرانه باختری به فلسطینیان مانور نخواهد داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.