تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 آذر 1398 - 6:53
کد خبر : 2833

احضار سفیر آمریکا به چین

احضار سفیر آمریکا به چین

وزارت خارجه چین در اعتراض به جدیدترین اقدام مداخله‌جویانه دولت ترامپ در هنگ کنگ از طریق امضای قانون حمایت از معترضان خشن این منطقه، سفیر آمریکا را احضار کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ در پی جدیدترین اقدام مداخله‌جویانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در به امضا درآوردن قانون حمایت از اعتراضات «هنگ کنگ»، «لی یوچنگ» معاون وزیر امور خارجه چین، «تری برنستاد» سفیر ایالات متحده آمریکا در چین را احضار کرد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به‌رغم مخالفت جدی پکن، روز گذشته (چهارشنبه)، قانون مصوب کنگره این کشور در حمایت از اعتراضات هنگ‌کنگ را تایید کرد.

طبق این گزارش، وزارت خارجه چین سفیر آمریکا را احضار کرده تا از او بخواهد که واشنگتن هرچه سریعتر، مداخله در امور داخلی هنگ کنگ متوقف کند و بیش از این به روابط دو جانبه با پکن لطمه وارد نکند.

از طرف دیگر، چین همچنین ایالات متحده آمریکا را به در پیش گرفتن اقدام تلافی‌جویانه تهدید کرد و گفت که «اقدامات قاطعانه متقابلی» را در واکنش به این قانون آمریکا در حمایت از معترضان هنگ کنگ در پیش خواهد گرفت و

پکن همچنین در پیامی هشدارآمیز به آمریکا گوشزد کرد که مداخله در هنگ کنگ محکوم به شکست است.

قانون جدید آمریکا، وزارت خارجه این کشور را موظف می‌کند که دستکم به صورت سالیانه تأیید کند که هنگ‌ کنگ به اندازه‌ کافی در امور تجاری خودمختار است و قادر است بعنوان یک مرکز مالی جهانی رشد کند.

این قانون همچنین تهدید کرده است که واشنگتن هرگونه نقض قوانین حقوق بشر را با تحریم پاسخ خواهد داد.

پکن هشدار داده است که اگر آمریکا به «اقدامات خودسرانه» در خصوص هنگ کنگ ادامه دهد، مسئولیت پیامدهای اقدامات متقابل چین برعهده خود واشنگتن خواهد بود.

دولت هنگ کنگ نیز اعلام کرده است که این قانون جدید آمریکا، سیگنال اشتباهی به معترضان ارسال می‌کند و «به وضوح در امور داخلی شهر هنگ کنگ مداخله می‌کند».

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای در این خصوص تأکید کرد که پکن به قاعده «یک کشور، دو سیستم» معتقد است و «این قانون کذایی تنها، عزم مردم چین از جمله مردم هنگ کنگ را تقویت می‌کند و آگاهی از مقاصد شوم و ماهیت هژمونیک آمریکا را بالا می‌برد. توطئه آمریکا محکوم به شکست است».

روابط آمریکا و چین در پی جنگ تجاری دو کشور پیش از این نیز رو به تیرگی رفته بود و پیش از امضای این قانون، ترامپ بارها وعده داده بود که آمریکا در حال رسیدن به توافق با چین برای رفع نزاع تجاری است.

ترامپ دو قانون در خصوص حمایت از اعتراضات خشن هنگ کنگ به امضا درآورد که قانون دوم مربوط به محدود کردن پلیس هنگ کنگ از طریق منع فروش گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و دستگاههای شوک الکتریکی می‌شود.

قانونی که ترامپ به امضا درآورده است از همان آغاز اعتراضات هنگ کنگ در کنگره مطرح شده بود و ماه گذشته در دو مجلس نمایندگان و سنا آمریکا به تصویب درآمد.

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

این منطقه از پنج ماه پیش درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. بر اساس آن هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد. هرچند آن قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است.

منبع: فارس

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.