تاریخ انتشار : دوشنبه 12 اردیبهشت 1401 - 8:33
کد خبر : 31082

اعضای اتحادیه اروپا در تحریم گاز روسیه به حصول توافق نزدیک هستند

اعضای اتحادیه اروپا در تحریم گاز روسیه به حصول توافق نزدیک هستند

همزمان با نگرانی ها درباره قطع شدن گاز از سوی روسیه در صورت عدم پرداخت گازبها به روبل، وزرای انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رسیدن به توافقی برای توقف واردات انرژی روسیه نزدیک شدند.

به گزارش تیتر داغ؛ شبکه خبری «فرانس ۲۴» گزارش داد که وزرای انرژی اتحادیه اروپا در آستانه رسیدن به توافق در مورد تحریم نفت روسیه هستند.

پیشرفت حاصل شده در مذاکرات مربوط به این مسئله پس از هفته‌ها گفتگوهای فشرده، پس از آن صورت می‌گیرد که آلمان با ممنوعیت تدریجی واردات انرژی روسیه که از پایان سال جاری آغاز می‌شود، موافقت کرده است.

ممنوعیت یادشده بلافاصله شروع نخواهد شد تا کشورهای اروپایی فرصت یافتن تأمین کنندگان دیگر و ایجاد زیرساخت‌های کافی برای سازگاری با این تغییر را داشته باشند.

اتریش، ایتالیا و مجارستان به دلیل وابستگی اقتصادی خود به سوخت فسیلی روسیه و تأثیر اقتصادی اقدامات بالقوه برضد واردات آن، نسبت به تحریم انرژی روسیه ابراز نگرانی کرده اند.

«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان در همین رابطه هشدار داده بود که تلاش اتحادیه اروپا برای تحریم انرژی روسیه را وتو خواهد کرد. همچنین دفتر اوربان اعلام کرد که این کشور حسابی را در بانک‌های روسیه به منظور پرداخت بهای گاز وارداتی از این کشور به روبل باز کرده است.

«گرگلی گولیاس» رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان افزود که ۹ کشور دیگر اروپایی هم اقدامی مشابه را انجام داده اند، اما از اعلام علنی آن خودداری می‌کنند.

انتظار می‌رود کمیسیون اروپا پیشنهادی برای ۶ بسته تحریمی جدید ارائه کند که در صورت حصول توافق، تحریم انرژی برضد روسیه را شامل می‌شود.

روسیه از اول آوریل در قبال دریافت گازبها از کشورهای غیردوست، به واحد پول ملی اش یعنی روبل روی آورد. برای انجام این کار، خریداران باید حساب‌های ارز خارجی و روبلی را در «بانک گازپروم» (Gazprombank) باز کنند: اولین مورد به ارز خارجی پرداخت می‌شود. سپس بانک آن را در بورس مسکو می‌فروشد و به حساب دوم پول واریز می‌کند. در پایان این مبلغ توسط «گازپروم» (شرکت گاز روسیه) دریافت می‌شود.

پیشتر گازپروم روسیه عرضه گاز به شرکت بلغارگاز بلغارستان و PGNiG لهستان را به دلیل عدم پرداخت به روبل متوقف کرد.

گفتنی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۳ مارس سال جاری میلادی از تصمیم مسکو برای تغییر سیستم دریافت هزینه‌های فروش گاز طبیعی این کشور خبر داده بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.