تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردین 1400 - 4:13
کد خبر : 19284

الجزیره: رویکرد و راهبرد ایران سر میز مذاکرات پس از حادثه نطنز بسیار مهم است

الجزیره: رویکرد و راهبرد ایران سر میز مذاکرات پس از حادثه نطنز بسیار مهم است

شبکه الجزیره در گزارشی به حمله اخیر به تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز و دست داشتن رژیم اشغالگر در این حمله پرداخت.

به گزارش تیتر داغ؛  شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی به بررسی آخرین تحولات مربوط به حمله اخیر به تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز و دست داشتن رژیم اشغالگر در این حمله و نیز شناسایی عامل این عملیات پرداخت.

الجزیره در این گزارش به ابعاد مهم حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز پرداخت و در گمانه زنی‌هایی احتمال وجود یک نفوذی در این تاسیسات را مطرح کرد و نوشت: اکنون دو مسئله در دو سطح در ایران مطرح است. یکی این که حادثه‌ای در تاسیسات هسته‌ای نطنز روی داده و خسارات فنی به بار آورده است و سازمان انرژی اتمی این کشور به لحاظ فنی خسارات وارده را جبران می‌کند. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید روند غنی سازی در این تاسیسات همچنان ادامه دارد و خسارات وارده بر اثر این حمله طی مدت کوتاهی پشت سر گذاشته خواهد شد و همچنین از تصمیم ایران برای احداث تاسیسات جدید هسته‌ای در اماکن امن در دل کوه‌ها خبر داد.

اما جنبه دیگر مسئله سیاسی است. آیا در پی این حادثه رویکرد مذاکراتی ایران تغییر خواهد کرد؟ فعلا چیزی در این خصوص مطرح نشده است، اما سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نشان می‌دهد ایران به مذاکره ادامه می‌دهد، ولی رویکرد و راهبرد ایران سر میز مذاکرات بسیار مهم خواهد بود. در خصوص پاسخ ایران به این حمله نیز باید گفت مسئله بسیار پیچیده و بغرنج است، زیرا در ایران دو رویکرد وجود دارد. یکی رویکرد رسمی که شامل دولت و ریاست جمهوری و ریاست شورای امنیت ملی و برخی شخصیت‌های مهم می‌شود که در خصوص همه چیز بر اساس نتایج آن قضاوت می‌کنند و می‌گویند اگر تحریم‌ها لغو شود و ایران با گروه پنج بعلاوه یک به توافق برسد به نتایجی واقعی دست پیدا می‌کند، اما واقعیت این است که طرف‌های دیگری هم در کشور هستند بخصوص طرف‌های نظامی که می‌گویند نمی‌توان جایگاه و آبروی کشور را برای انجام مذاکره، نادیده گرفت. این مسئله در خصوص پاسخ ایران به این حمله بسیار مهم است.

الجزیره در ادامه گزارش به مواضع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و خودداری از اشاره صریح به مسئولیت تل آویو در این حمله و اکتفا به گفتن این که به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، پرداخت و نوشت: دقیقا در همین چارچوب است. نتانیاهو در ادامه لفاظی‌های خود ایران را به حمایت از تروریسم در پنج قاره و تلاش برای نابودی رژیم صهیونیستی متهم می‌کند و می‌گوید به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای یا هر قدرتی که اسرائیل را تهدید می‌کند، دست پیدا کند و اگر اظهارات وی را به اظهارات دیروز پیوند بزنیم می‌بینیم نتانیاهو در واقع به مسئولیت این رژیم در اتفاقی که در ایران افتاد اشاره دارد. اما در خصوص وزیر دفاع آمریکا باید گفته شود که وی در کنفرانس خبری دیروز خود با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و کنفرانس خبری امروز با نتانیاهو به هیچ وجه به ایران اشاره‌ای نکرد و صرفا به صحبت درباره روابط عادی با تل آویو و تلاش برای حفظ برتری این رژیم پرداخت تا هرگونه شبهه را درباره دست داشتن مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا در حادثه‌ای که در ایران روی داد یا حتی اطلاع از این حادثه از بین ببرد، ولی همه علائم و نشانه‌ها حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی عامل این حادثه است و مسئولان سابق این رژیم هم نتانیاهو را به بهره برداری از مسئله ایران به نفع اهداف و سیاست‌های داخلی خود متهم کردند.

رئیس سابق موساد گفته است سران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی آنچه را در ایران روی داد به تل آویو نسبت دادند و این کار نشان دهنده نقش آن‌ها در حادثه‌ای است که در ایران روی داد کما این که همه منابع در سرزمین‌های اشغالی به نقل از منابع اطلاعاتی داخلی یا بین المللی می‌گویند رژیم صهیونیستی عامل این حادثه بوده است و این در حالیست که زمان این حمله نیز بسیار مهم است و همزمان با سفر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین‌های اشغالی روی داد مثل حمله هفته گذشته به کشتی ایرانی که همزمان با آغاز مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای روی داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.