تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 - 6:02
کد خبر : 19704

انتقال مالکیت خودرو فقط از طریق تنظیم سند رسمی/ برگ سبز به هیچ عنوان در محاکم پذیرفته نیست

انتقال مالکیت خودرو فقط از طریق تنظیم سند رسمی/ برگ سبز به هیچ عنوان در محاکم پذیرفته نیست

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: انتقال مالکیت خودرو فقط با سند رسمی صورت می‌گیرد و برگ سبز پذیرفته نیست.

به گزارش تیتر داغ؛ علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ،  در پاسخ به این سوال که آیا اسناد خودرو جز اسناد رسمی به حساب می‌آیند یا خیر اظهار کرد: افراد موظف هستند اسناد رسمی را به ثبت برسانند و اسناد خودرو هم جزو همین دسته به حساب می‌آیند و در ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تکلیف اسناد رسمی خودرو مشخص شده است. معتقدیم نیازی به تفسیر ماده ۲۹ نیست، پس از تعویض پلاک باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود و سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه این قانون کاملاً شفاف و مشخص است گفت: در این قانون کاملاً شفاف صحبت شده و می‌گوید کسی که تعویض پلاک انجام می‌دهد، اگر به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نکند یعنی انتقال مالکیت خودرو انجام نشده و صرفاً مالکیت پلاک تغییر یافته، انتقال مالکیت منوط به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی است.

خندانی در پاسخ به این سوال که از آن جا که پلیس برگ سبز را قبول دارد، اما قانون درباره تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی صحبت می‌کند و در سال‌های گذشته مشکلاتی در این رابطه میان پلیس و دفاتر اسناد رسمی به وقوع پیوسته بود، آیا این مشکلات رفع شده اند یا خیر گفت: نمی‌توان خلاف قانون توافق کرد و ما هم در این رابطه توافقی نداشته‌ایم. مجموعه راهور عنوان برگ سبز را از “شناسنامه مالکیت”به “سند مالکیت” تغییر دادند، اما با تغییر عنوان، رویه کار تغییر نمی‌یابد و مالکیت منتقل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اسناد باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند افزود: پس از تصویب ماده ۲۹ در دهه ۸۰، اختلاف نظر‌هایی بین پلیس و دفاتر اسناد رسمی وجود داشت که برطرف شد. در همین راستا هم معاونت حقوقی ریاست جمهوری نظری شفاف درباره تنظیم اسناد و الزام به ثبت آن‌ها در دفاتر اسناد رسمی ارایه کرد. همچنین کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز نظری شفاف درباره الزام به ثبت اسناد خودرو در دفاتر اسناد رسمی ارایه داد.

مدارک خودرویی که به ثبت نرسد در محاکم فاقد اعتبار است

وی با بیان اینکه بخشنامه رئیس وقت قوه قضائیه این بود که محاکم به اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسیده اند، ترتیب اثر ندهند گفت: بر این اساس کسی که تعویض پلاک انجام داده، اما آن را در دفاتر به ثبت نرسانده، مدارک او در محاکم فاقد اعتبار است.

وی درباره رای اخیر دیوان عدالت اداری درمورد اسناد وکالتی خوردرو بیان کرد: آن رای درخصوص بخشنامه معاون اسبق سازمان ثبت درمورد تنظیم وکالت نامه اسناد خودرو در دفاتر بود که جنبه ارشادی داشت، زیرا در بخشنامه عنوان شده بود حتی المقدور دفاتر از تنظیم اسناد وکالتی خودداری کنند.

خندانی ادامه داد: رای دیوان عدالت اداری در راستای آن وکالت نامه‌ها بود هرچند که دیوان در مقدمه رای به موادی اشاره کرد که با تصویب ماده ۲۹ قانون راهنمایی و رانندگی منسوخ شده است. این ماده به تنظیم سند تصریح دارد و معاونت دیوان عدالت اداری هم خود در توضیح رای گفته است هیچگونه عدم الزامی به دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد و کماکان مراجعه به این دفاتر برای تنظیم سند خودرو الزامی است.

نداشتن سند رسمی مشکلاتی را برای مالکان ایجاد می‌کند

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: رای دیوان به اینکه آیا برای تنظیم سند باید به دفاتر مراجعه کرد یا خیر اشاره نکرده است و کماکان معتقد هستیم حضور در دفاتر اسناد رسمی اجباری است و لازم است پس از تعویض پلاک حتماً برای نقل و انتقال مالکیت خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود، زیرا در غیر این صورت مشکلات حقوقی برای افراد ایجاد می‌شود.

خندانی در پاسخ به این سوال که آیا برگ سبز در محاکم مورد قبول واقع می‌شوند یا خیر اظهار کرد: به هیچ عنوان برگ سبز در محاکم پذیرفته نیست. محاکم تنها زمانی دعوای افراد را می‌پذیرند که سند رسمی در دفترخانه به نام فرد مدعی تنظیم شده باشد.

وی تصریح کرد: مطمئناً افرادی که به برگ سبز اکتفا کنند و برای تنظیم سند رسمی به دفتراسناد رسمی مراجعه نکنند، باید آمادگی این را داشته باشند که هر مشکلی برای آن‌ها به وجود بیاید. مالکیت برای این افراد بدون تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی، ثبت نشده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.