تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 - 15:49
کد خبر : 90380

انواع میلگرد آجدار موجود در بازار کدام است؟

انواع میلگرد آجدار موجود در بازار کدام است؟

امروزه صنعت ساختمان‌سازی اساساً با پیشرفت چشم‌گیری روبه‌رو شده است و مهندسین برای زیادتر نمودن قدرت و استحکام سازه‌ها، به ابزارهای گوناگونی نیازمند هستند؛ یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای افزایش پایداری ساختمان میلگرد است. میلگرد به‌صورت کلی یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین عناصر در حوزۀ ساختمان‌سازی است و در هنگام وقوع زمین‌لرزه، از سازه به‌خوبی

امروزه صنعت ساختمان‌سازی اساساً با پیشرفت چشم‌گیری روبه‌رو شده است و مهندسین برای زیادتر نمودن قدرت و استحکام سازه‌ها، به ابزارهای گوناگونی نیازمند هستند؛ یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای افزایش پایداری ساختمان میلگرد است. میلگرد به‌صورت کلی یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین عناصر در حوزۀ ساختمان‌سازی است و در هنگام وقوع زمین‌لرزه، از سازه به‌خوبی محافظت می‌نماید.

آشنایی با میلگرد آجدار

میلگردها ازلحاظ شکل و ظاهر به‌صورت کلی به دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار دسته‌بندی می‌شوند. میلگرد آجدار یکی از رایج‌ترین انواع میلگرد موجود در بازار بوده و دارای تعداد بسیار زیادی آج در خود است. میلگردهای آجدار به‌صورت کلی در سه نوع یا سه گرید A2، A3، A4 ساخته می‌شوند و هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی و خصوصیات خاصی می‌باشند. همچنین قیمت روز میلگرد آجدار در هر گرید متفاوت است.

 

میلگرد آجدار  A2

میلگرد آجدار از نوع گرید A2 در گروه میلگرد نیمه ‌سخت دسته‌بندی شده و پایین بودن میزان کربن در ساختار این نوع میلگرد، اساساً باعث افزایش قابلیت خمیدگی در میلگرد می‌شود. از میلگرد آجدار A2 در ساخت خاموت نیز استفاده خواهد شد و میزان تنش گسیختگی این نوع میلگرد حدود ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع تخمین شده است.

میلگرد آجدار  A3

میلگرد آجدار از نوع A3 همانند میلگرد آجدار A2 بوده و در گروه میلگرد نیمه سخت قرار می‌گیرد. آج‌های استفاده ‌شده در این نوع میلگرد، معمولاً به‌ شکل جناغی یا هفت و هشتی بوده و در مقایسه با میلگرد A2 از مقاومت بهتری برخوردار هستند؛ توجه نمایید که فرایند جوشکاری در این دو نوع میلگرد آجدار توسط کارشناسان اصلاً توصیه نمی‌شود.

میلگرد آجدار  A4

میلگرد آجدار از نوع A4 در گروه محصولات سخت دسته‌بندی می‌شود و شکل آج‌های این نوع میلگرد به‌صورت مرکب است و همین شکل و ظاهر مرکبی سبب تمایز بین میلگرد آجدار A4 از دیگر نوع‌ها می‌شود. از ویژگی عمده این محصول می‌توان به وزن سبک میلگرد و استحکام‌پذیری عالی آن در مقایسه با دیگر گروه‌ها اشاره کرد.

انواع میلگرد موجود در بازار

از انواع میلگرد موجود در بازار به‌صورت کلی می‌توان به شش نوع میلگرد زیر اشاره کرد که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی و مشخصه اختصاصی خود هستند. همچنین قیمت روز میلگرد آجدار در هر گرید و از هر نوعی متفاوت است.

میلگرد از نوع اروپایی

این نوع میلگرد دارای قیمت بسیار مناسبی است؛ اما از عیوب اصلی آن می‌توان به پایین بودن قابلیت شکل‌پذیری و خمیدگی میلگرد اشاره نمود.

میلگرد از نوع فولاد کربن

از سایر انواع میلگردهای موجود در بازار کشور، می‌توان به میلگرد از نوع فولاد کربن نیز اشاره نمود؛ این نوع میلگرد به اسم میلگرد سیاه نیز شناخته می‌شود. میلگرد فولاد کربن در مقایسه با دیگر میلگردهای موجود در بازار، از مقاومت و پایداری بسیار کمی در مقابل انواع خوردگی و زنگ زدن برخوردار است.

 میلگرد از نوع گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه اساساً شامل یک نوع روکش گالوانیزه بوده و در مقابل انواع ضربه، خوردگی و اکسید شدن، مقاوم است.

میلگرد از نوع روکش اپوکسی

این نوع میلگرد در اصل مانند میلگرد از نوع فولاد کربن بوده و با اعمال نمودن پوششی از عنصر روی، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مستحکم خواهد شد.

میلگرد از نوع فایبرگلاس

از میلگرد فایبرگلاس به‌صورت کلی به‌عنوان تقویت‌کننده بتن استفاده می‌شود؛ این نوع میلگرد در مقایسه با دیگر انواع میلگرد موجود در بازار، از وزن بسیار کمی برخوردار است. این نوع میلگرد از ویژگی و قابلیت خمیدگی بهره‌مند نبوده ولی در مقابل ضربات و خوردگی پایدار است.

میلگرد از نوع فولاد استنلس

این نوع میلگرد جزء گران‌ترین و بهترین تقویت‌کننده‌های موجود در بازار به شمار می‌رود و به دلیل ویژگی ضد خوردگی زیاد، فقط در موارد خاص و در مکان‌های مخصوص استفاده می‌شود.

کاربرد و موارد مصرفی میلگرد آجدار

از میلگرد آجدار بیشتر در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود. در قسمت زیر به رایج‌ترین موارد و کاربردهای میلگرد آجدار پرداخته خواهد شد:

  • افزایش نیروی برشی
  • استفاده از میلگرد آجدار در فرآیند بتن‌ریزی کف سازه‌ها
  • ۳استفاده از میلگرد برای بتن‌ریزی دیوارهای ساختمان
  • ۴کاربرد در جهت تقویت نمودن فونداسیون و همچنین زیادتر کردن پایداری بتن

از این نوع میلگرد اساساً می‌توان چندین نوع محصول در همین راستا تولید نمود و ازجمله رایج‌ترین این محصولات می‌توان به میلگرد از نوع خاموت، سنجاقی، رکابی، زیگزاگی و عصایی اشاره کرد.

استاندارد انواع میلگرد

در بخش زیر نیز به رایج‌ترین استانداردهای انواع میلگرد اشاره مختصری خواهیم نمود:

استاندارد روسی

از این نوع استاندارد بیشتر در تولید میلگرد در ایران و در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان استفاده می‌شود که در ۴ نوع A1،A2، A3، A4 طبقه‌بندی می‌شوند.

استاندارد JIS ژاپن

میلگردهای ساخته‌ شده توسط این نوع استاندارد، اساساً دارای مقاومت بسیار زیادی می‌باشند.

استاندارد اروپا DIN

از این نوع استاندارد اکثراً در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود و اصلی‌ترین روش برای تولید میلگرد بر اساس استاندارد اروپا، شیوه ترمکس است؛ در این روش، شمش فولادی بعد از مرحله نورد با رد شدن از لوله‌های آب سرد به دمای محیط می‌رسد.

استاندارد میلگرد در ایران

استاندارد ملی ایران به‌صورت کلی با اسم استاندارد ۳۱۳۲ معروف بوده و خلاصه‌ای از انواع استاندارد جهانی است.

انواع میلگرد آجدار موجود در بازار کدام است؟

نقش اصلی میلگرد در بتن

ازجمله اهداف اصلی استفاده از میلگرد در بتن می‌توان به افزایش قدرت و تقویت مصالح اشاره کرد. وجود آج بر روی بیشتر میلگردها اساساً سبب شده تا این مقاطع با قدرت بیشتری در داخل بتن‌ها قرار بگیرند. استفاده از میلگرد در بتن همچنین احتمال شکستگی و آسیب جزئی و کلی در سازه را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. از سایر دلایل استفاده از میلگرد در بتن می‌توان به کمتر شدن ضخامت بتن و کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز نیز اشاره نمود. در هنگامی‌که از میلگرد در فرایند بتن‌ریزی استفاده می‌شود، دیگر نیازی به افزودن ضخامت به بتن نخواهد بود.

شیوه ساخت میلگرد

از رایج‌ترین و اصلی‌ترین شیوه‌های تولید میلگرد می‌توان به روش نورد اشاره کرد و نحوه عملکرد نوردکارن میلگرد اساساً بسیار دقیق است. در این شیوۀ تولیدی ابتدا شمش‌های فولادی باید وارد کوره‌ها شوند و در درجه حرارت ۱۱۰۰ سانتی‌گراد قرار بگیرند و بعد از زیادتر شدن دما، شمش‌ها به خط تولید فرستاده خواهند شد. از مهم‌ترین دستگاه‌های موجود در کارخانه‌ها برای تولید میلگرد به روش نورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کوره پیش گرم برای پخت شمش‌های فولادی
  2. رول‌های کوره برای منتقل نمودن شمش به مرحله رافینگ
  3. رافینگ جهت نورد و کاهش ابعاد شمش
  4. قیچی سرزن
  5. شانه‌های بسته‌بندی

نحوه خرید میلگرد

نحوه خرید میلگرد از نوع ساده یا آجدار و تعیین قیمت خرید انواع میلگرد در بازار کشور، اساساً به‌صورت شاخه‌ای و یا بندلی است. تعیین قیمت میلگرد نیز برحسب کیلوگرم مشخص خواهد شد و فرد با توجه به وزن هر بندل یا شاخه، موظف است تا مبلغ نهایی محصول موردنظر خود را پرداخت نماید. از معروف‌ترین و پر سابقه ترین کارخانه‌های تولیدی میلگرد در کشور برای خرید میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- کارخانه تولید میلگرد ذوب‌آهن اصفهان

۲- کارخانه فولاد سیادان ابهر

۳- کارخانه راد همدان

۴- کارخانه ظفر بناب

۵- کارخانه هشترود

۶- مجتمع فولاد خراسان و …

به‌طورکلی در هنگام خرید میلگرد باید از جدیدترین قیمت انواع میلگرد موجود در بازار آگاه بود؛ افراد برای اطلاع از خرید و فروش میلگرد می‌توانند به وب‌سایت پیوان مراجعه نمایند و با مشورت با کارشناسان پیوان، هدفمندترین خرید را متناسب با نیاز خود داشته باشند.

جمع‌بندی کلی

با توجه به مطالب فوق می‌توان به این نتیجه رسید که میلگرد یک نوع محصول فولادی پرکاربرد در بیشتر صنایع بوده که غالبا در حوزۀ ساخت‌وساز از آن استفاده می‌شود. انواع میلگرد موجود در بازار اکثراً به‌منظور ایجاد مقاومت کششی در ساختمان به‌کار می‌روند. میلگردها ازلحاظ ظاهری به دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار دسته‌بندی می‌شوند؛ میلگردهای نیز در سه نوع یا سه گرید A2، A3، A4 ساخته خواهند شد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.