تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 - 16:52
کد خبر : 30784

ایده‌های جذاب برای دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

ایده‌های جذاب برای دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

اتاق خواب کودکان تنها فضایی برای خوابیدن آنها نیست. بسیاری از فعالیت‌های روزانه بچه‌ها مانند انجام تکلیف مدرسه و درس خواندن هم، به‌طور معمول، در اتاق خواب خودشان انجام می‌شود. همچنین اتاق خواب پسرانه کودک یا نوجوان شما محلی برای بازی با کودکان فامیل و شاید دوستانش هم باشد. در واقع می‌توان گفت اتاق کودک

اتاق خواب کودکان تنها فضایی برای خوابیدن آنها نیست. بسیاری از فعالیت‌های روزانه بچه‌ها مانند انجام تکلیف مدرسه و درس خواندن هم، به‌طور معمول، در اتاق خواب خودشان انجام می‌شود. همچنین اتاق خواب پسرانه کودک یا نوجوان شما محلی برای بازی با کودکان فامیل و شاید دوستانش هم باشد. در واقع می‌توان گفت اتاق کودک شما باید محلی امن و آرام برای همه فعالیت‌های روزانه و خواب شبانه او باشد.

فضای اتاق خواب کودک از وسایل مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از آنها باید با ویژگی‌های دخترانه یا پسرانه کودکان هماهنگی داشته باشند. انتخاب رنگ‌ها نیز نکته مهمی است که می‌تواند آرامش کودک یا ناآرامی و اضطراب او را به دنبال داشته باشد.

با ما در نگاهی به ویژگی‌های اتاق‌های خواب پسرانه همراه باشید.

رنگ‌های مناسب برای اتاق خواب پسرانه:

نخستین نکته‌ای که باید در دکوراسیون اتاق خواب پسر دلبند خود به آن توجه کنید، رنگ دکوراسیون اتاق است. اگر کودک شما هنوز به دنیا نیامده یا خیلی کوچک است، خود شما باید برای رنگ اتاق تصمیم بگیرید. اما اگر پسر شما کودک یا نوجوان است، نظر او در انتخاب رنگ‌های اتاق بسیار مهم است.

یک ایده قدیمی است که می‌گوید رنگ اتاق خواب پسرانه آبی، و رنگ اتاق خواب دخترانه صورتی است. اما توجه داشته باشید که دنیای رنگ‌ها بسیار گسترده‌تر از آن است که شما را محدود به انتخاب یک رنگ خاص کند. شما می‌توانید در اتاق کودک خود ترکیبی از رنگ‌های خنثی، مانند رنگ چوب یا خاکستری را در کنار رنگ‌هایی مانند آبی، نارنجی، سبز و… به کار ببرید. همچنین می‌توانید با ترکیبات رنگ‌های اصلی و مکمل، مانند تنالیته‌های مختلف رنگ آبی  و نارنجی، سبز و قرمز و رنگ‌های دیگر ترکیبات رنگی زیبایی ایجاد کنید.

نکته‌های مهم در انتخاب رنگ‌های اتاق خواب پسرانه:

* رنگ‌های روشن فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهند، همچنین برای آرامش کودک شما مناسب‌تر هستند.

* استفاده زیاد از رنگ‌های خالص گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی برای کودکان بیش‌فعال یا کودکانی که انرژی زیادی دارند، مناسب نیست.

* بهترین رنگ‌ها برای نوزادان و کودکان نوپا تا چهارپنج سالگی رنگ‌های روشن مانند یاسی، زرد روشن، نارنجی روشن، آبی روشن، سبز روشن و رنگ‌های روشن دیگر است. البته نیازی نیست از هماهنگی تک‌رنگی در اتاق کودک استفاده کنید. شما می‌توانید رنگ‌های دیگری را نیز در کنار رنگ اصلی انتخابی به کار ببرید.

* از رنگ‌های زیادی می‌توان در اتاق خواب پسرانه بهره برد. رنگ‌هایی مانند زیتونی، آبی روشن، ترکیب انواع رنگ چوب و رنگ‌های اصلی یا فرعی، ترکیب انواع خاکستری با رنگ‌های اصلی و فرعی و موارد دیگر می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای کودک شما باشند. بد نیست پیش از تعیین رنگ اتاق کودک خود نگاهی به برخی از عکس‌های دکوراسیون اتاق کودک بیندازید.

* معمولا پسران نوجوان به رنگ‌های تیره‌ای مانند سیاه، خاکستری‌های تیره، سرمه‌ای و… هم علاقه‌مندند. طبیعی است در دکوراسیون رنگی اتاقشان باید به نظر آنها احترام بگذارید. اما بهتر است نظر آنها را در جهت درست هدایت کنید، چرا که تیرگی بیش از حد دکوراسیون می‌تواند حالت‌هایی از غم یا افسردگی را در کودکان به وجود آورد.

ایده‌های جذاب برای دکوراسیون اتاق خواب پسرانه3

چیدمان وسایل در اتاق خواب پسرانه:

چیدمان وسایل نقش پررنگی در آسایش و راحتی رفت‌وآمد در اتاق کودک بازی می‌کند. در چیدمان اتاق باید نکته‌های مختلفی را در نظر بگیرید.

ü کنار یا بالای تخت را در کنار دیوار اتاق قرار دهید.

ü از یک صندلی و چراغ خواب زیبا و کم‌نور در کنار تخت کودک استفاده کنید.

ü میز تحریر کودک خود را در جایی قرار دهید که نور کافی برای خواندن یا نوشتن داشته باشد.

ü از قفسه‌های چندطبقه چوبی برای قرار دادن کتاب، عروسک و اسباب بازی‌های کودک استفاده کنید. البته همواره از استواری و امنیت همه وسایل مطمئن شوید.

ü چوب لباسی زیبایی در اتاق قرار دهید تا پسر شما از کودکی نظم و ترتیب را یاد بگیرد.

ü محلی زیبا و خلاقانه را برای چسباندن نقاشی‌ها و قرار دادن کارهای دستی پسر دلبند خود اختصاص دهید.

ü استفاده از عکس‌های کودک را در دکوراسیون اتاق خواب فراموش نکنید.

مبلمان مناسب برای اتاق خواب پسرانه:

۱- تختخواب:

تختخواب اصلی‌ترین مبلمان اتاق خواب پسر شما است. در انتخاب اندازه تختخواب او به یک نکته مهم دقت کنید! تخت‌های کوچک خیلی زود برای قد پسر شما کوچک می‌شوند. بهتر است تختی را برای او انتخاب کنید که مدت بیشتری قابل‌استفاده باشد.

در انتخاب تختخواب پسرانه به چند نکته توجه کنید:

* با توجه به سلیقه خود یا کودکتان می‌توانید از تخت‌هایی به شکل خودرو، کلبه یا طرح‌های دیگر استفاده کنید.

* تخت‌های اسپرت کودکانه انتخاب خوبی برای پسرهای دوستدار ورزش و فوتبال است.

* تخت‌های کشودار انتخاب‌های خوبی هستند و بسیاری از وسایل کودک را در خود جا می‌دهند.

* تختی را خریداری کنید که دارای استحکام کافی باشد. تخت‌های چوبی یا ام دی اف بهترین گزینه‌ها برای اتاق خواب پسر شما هستند.

۲- میز آرایش:

کودک یا نوجوان شما به میزی نیاز دارد تا وسایلی مانند برس، کرم، ادکلن و بقیه وسایل خود را روی آن بگذارد، پس از حمام کردن، جلوی آینه آن موهای خود را خشک کند، همچنین پیش از خارج شدن از خانه خود را مرتب کند و نگاهی به سر و روی خود بیندازد. یک میز آرایش با کشو یا قفسه و آینۀ مطابق با ذوق و سلیقه پسرانه می‌تواند ایده خوبی باشد.

ایده‌های جذاب برای دکوراسیون اتاق خواب پسرانه2

۳- میز تحریر:

میز تحریر محل مطالعه، نوشتن و درس خواندن کودکان است. میز تحریرهای مختلفی ساخته می‌شوند که هریک مناسب سن‌وسالی خاص است. میزهای تحریر کودکانه با میزهای مناسب نوجوانان متفاوت هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های میز تحریر کودکان و صندلی آنها، راحت بودن و داشتن ارگونومی مطابق با بدن برای درست قرار گرفتن کمر و پاهای کودک است. دسترسی آسان به کتاب، مداد و وسایل دیگر کودکان هم گزینه بعدی است. میزهای تحریری که جایی برای قرار دادن گلدان یا اشیاء تزئینی دارند، انتخاب‌های زیباتری هستند.

۴- فرش:

فرش اتاق خواب پسرانه هم باید مطابق با حال‌وهوای این فضا باشد. رنگ فرش اتاق کودک خود را مطابق با رنگ اصلی اتاق انتخاب کنید. طرح آن را هم متناسب با فرم اصلی دکوراسیون اتاق خواب پسرانه کودک خود انتخاب کنید. یعنی اگر از تم ورزشی و فوتبالی برای اتاق کودک خود استفاده کردید، فرش هم باید متناسب با همین تم باشد.

۵- پرده:

پرده یکی از مهم‌ترین اجزا در هر اتاق خوابی است. اتاق بدون پرده از نظر دکوراسیون ناقص است و زیبایی اجزای اتاق به خوبی نشان داده نمی‌شود. پرده اتاق از نظر رنگی باید مطابق با دکوراسیون آن باشد. از نظر جنس و نوع نیز باید گزینه‌های مختلف مورد نظر قرار گیرد. گاهی نیاز است پرده نازک باشد، اما گاهی نیز نور آفتاب به‌گونه‌ای به اتاق می‌تابد که لازم است تا پرده ضخیم‌تری برای اتاق کودک انتخاب شود. گاهی هم می‌توان از پرده‌های کرکره‌ای بالارونده، با نقش‌های مناسب و مورد علاقه کودک در اتاق استفاده کرد.

۶- وسایل دیگر:

در کنار وسایل اصلی اتاق خواب کودکانه، وسایل دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند:

* لوستر اتاق کودک شما نیز باید هماهنگ با وسایل دیگر اتاق باشد.

* برای دیوارها می‌توانید به جای رنگ کردن، از کاغذ دیواری استفاده کنید. انواع کاغذ دیواری با طرح‌های پسرانه می‌تواند زینت‌بخش دیوارهای اتاق کودک شما باشد.

* ساعت دیواری اتاق کودک خود را نیز فراموش نکنید.

سخن پایانی:

اگر پسر کودک یا نوجوانی در خانه دارید یا قرار است داشته باشید و به دنبال فراهم کردن اتاق خواب پسرانه برای او هستید، یک نکته را به خاطر داشته باشید؛ اتاق خواب پسر شما اصلی‌ترین مکان برای آرامش، استراحت، درس خواندن، بازی کردن و داشتن حس تعلق و مالکیت او است. بدین ترتیب فضای اتاق باید به‌گونه‌ای باشد که هم آرامش و راحتی او و هم امنیت جسمی و روانی او را فراهم کند. پس با انتخاب بهترین‌ها، در حد توان خود، فضای امن و آرامی برای او فراهم کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.