تاریخ انتشار : سه شنبه 12 آذر 1398 - 10:08
کد خبر : 3163

بودجه نرسد هزار کتابخانه ویران می‌شود

بودجه نرسد هزار کتابخانه ویران می‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوردرباره بودجه این سازمان در سال ۹۹ به سازمان برنامه و بودجه، دولت و مجلس هشدار جدی داد.

به گزارش تیتر داغ؛ آئین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار صبح امروز با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه پارک‌شهر برگزار شد.

بر اساس این گزارش،‌ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت:‌ هر ساله رسم خوبی است که به مناسبت روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار تجلیلی از همکاران کتابخانه‌های عمومی صورت می‌گیرد. البته این تجلیل‌ها صرفاً نماد است والا بسیاری از کتابداران فعالیت‌های بسیاری دارند اما آنها را ثبت نمی‌کنند. این برنامه‌ها برای این است تا یادمان نرود از فعالیت همکاران‌مان قدردانی کنیم.

وی افزود: بخشی از این تجلیل‌ها سال‌ها مغفول بوده و آن قدردانی از تلاش‌های افرادی است که در ستاد و شهرستان‌ها و ادارات کل فعال هستند که این مسأله از سال جاری آغاز می‌شود و تقدیر از همکاران ستادی و اداری را انجام خواهیم داد.

مختارپور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه در شکل‌گیری فعالیت‌های فرهنگی عوامل مختلفی نقش‌‌آفرین هستند،‌گفت: ما اغلب نقش مشارکت هر فرد را در شکل‌گیری فعالیت‌های فرهنگی محاسبه نمی‌کنیم مثلاً در بازسازی کتابخانه پارک‌شهر که بیش از یک سال و نیم برای آن معطل شدیم، (چرا که سازمان میراث فرهنگی به دلایلی اجازه ورود را نمی‌داد) این تعلل موجب هزینه‌های بیشتر شد اما در نهایت در حال حاضر این کتابخانه آغاز به فعالیت کرده، اما چه تعداد همکاران ما در کتابخانه و در بخش‌های اداری، ستادی، استان تهران و پیمانکاران کمک کردند و پیگیر شدند تا این کتابخانه به ثمر برسد. امیدواریم خدا به دیده مقبولیت بنگرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مخاطب قرار دادن رسانه‌ها، دستگاه‌های دولتی و نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: در دورانی هستیم که بودجه سال آتی تمام دستگاه‌ها در حال بررسی در مجلس است متأسفانه در طول‌ سال‌های گذشته بخش فرهنگ در کشور کمترین سهم را داشته و کتابخانه‌های عمومی کمترین سهم از بودجه را داشته‌اند. طبق آمار در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ متوسط دستگاه‌های فرهنگی ۱۹ درصد افزایش بودجه داشتند ولی کتابخانه‌های عمومی ۶ درصد افزایش بودجه داشتند این در حالی است که اعتبارات و حقوق همکاران ما از همین بخش تأمین می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:‌طبق اعلام مسئولین بخش بسیاری از بودجه صرف مراقبت و هزینه‌های ترک معتادان می‌شود هزینه مراقبت و ترک اعتیاد یک معتاد ۲۰ سال زمان و هزینه نیاز دارد و امروز رئیس شورای شهر یکی از کلانشهرها اعلام کرد ۱۹درصد بودجه آن شهر را سهم موادمخدر و مقابله با آن می‌کنند. بنده در برنامه روز ملی کتابخوانی در یزد اعلام کردم که هزینه‌ای که از بخش فرهنگ و نهاد دریغ می‌شود طبعاً سهم مبارزه با مفاسد اخلاقی، اعتیاد، طلاق و … می‌شود اما امروز صریح‌تر اعلام می‌کنم و به نمایندگان مجلس می‌گویم که …. کتابخانه‌های عمومی تنها مرکز فرهنگی هستند که فضای آنها روی تمام مردم باز است و هیچ دستگاهی این خصوصیت را ندارد. تنها نهادی که به همه مردم فارغ از تمایزها خدمات می‌دهد کتابخانه‌های عمومی است. البته ما هم نقص و کمبودهایی داریم اما مهمترین آن بودجه است.

مختارپور خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۳۵۰۰ کتابخانه داریم و سالی ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ می‌شود که از این میان اگر ۵۰ هزار جلد تجدید چاپ باشد ۲۵ هزار کتاب تخصصی باشد تنها ۲۵ هزار عنوان می‌ماند که فرض کنید از این ۲۵ هزار جلد یک صدم را قرار باشد بخریم، ما از ۱۰۰هزار عنوان اگر هزار عنوان را بخریم مبلغی در سال حدود ۷۲ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

وی گفت: اگر بخواهیم حقوق کتابداران را بدون افزایش مناطق محروم و سایر موارد محاسبه کنیم مبلغی حدود ۳۶۰ میلیارد در سال نیاز داریم و حدود ۵۰ میلیارد تومان نیز برای نگهداری کتابخانه‌ها نیازمندیم. محاسبه این موارد هم کار آسانی است و چنانچه هر کدام از این بخش‌ها را دولت حذف کند به معنی کاهش آن خدمات در کتابخانه‌های عمومی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۷۰ میلیارد تومان نهاد برای سال ۹۹ نیاز حداقلی دارد و در حال حاضر کتابخانه‌های بالای ۷۰ درصد احداث که پیشرفت داشته‌اند را بخواهیم تکمیل کنیم، نیازمند بودجه هستیم اما الان کمتر از یک دوم نیاز کتابخانه‌ها را دولت مدنظر قرار داده است.

وی با بیان این جمله که مطلبی را به صراحت به مسئولین می‌گویم و آن اینکه بعد از آوار ساختمان پلاسکو در جهت امنیت ساختمان‌ها هشدارهایی داده شد بر این اساس ۲۲ کتابخانه ما تعطیل شد، گفت: حادثه زلزله سال‌های اخیر ۶ کتابخانه را با آسیب جدی همراه کرد در حادثه سیل ۲ کتابخانه و در واقعه اخیر برخی کتابخانه‌ها مثل تفکر، آسیب دیده و یا به کلی ویران شدند اگر دولت و مجلس بی‌توجهی به بودجه کتابخانه‌ها داشته باشد سال آتی هزار کتابخانه در معرض ویرانی خواهد بود و اگر به کتابخانه‌ای زلزله‌، سیل و آوار نتوانست آسیب بزند تصمیم‌های نابخردانه و تصمیم‌های مسئولین آسیب‌زننده است هر چند ما نمایندگان دلسوزی داریم که امیدواریم به این مسأله رسیدگی کنند.

وی در پایان سخنانش به تخریب ۱۰۰ درصدی کتابخانه تفکر در شهریار که در پی اتفاقات اخیر به کلی ویران شده اشاره کرد و گفت:‌این کتابخانه اعضایی داشته که در منطقه اشرافی هم نبوده این منطقه کاملا مردمی بود من تحلیل سیاسی نمی‌کنم اما در کدام انقلاب کتابخانه‌ها تخریب شد مردم کشور ما انقلاب کردند اما حتی به یک مرکز فرهنگی و کتابخانه آسیبی وارد نشد اغتشاشگران حتی مانع رسیدن آتش‌نشان‌ها به این کتابخانه شدند اما طی فراخوانی که امروز منتشر خواهیم کرد این کتابخانه با کمک مردم ساخته می‌شود و کتابخانه بهتر از قبل خواهد شد و این سند در تاریخ می‌ماند که مرز افرادی که گلایه منطقی دارند با افرادی که معاند هستند مشخص است.

منبع: فارس

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.