تاریخ انتشار : یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 - 8:45
کد خبر : 31337

تاثیر چاقی بر کاهش اثربخشی واکسن کووید ۱۹

تاثیر چاقی بر کاهش اثربخشی واکسن کووید ۱۹

چاقی می تواند روند کووید ۱۹ را پیچیده کند. اکنون، یک مطالعه جدید می گوید که چاقی اثربخشی واکسن های کووید را نیز کاهش می دهد.

به گزارش تیتر داغ؛ محققان دانشگاه استانبول ترکیه دریافتند که واکسن کووید ۱۹، میزان متفاوتی از واکنش‌های ایمنی را در افراد چاق ایجاد می‌کند.

«ولکان دمیرهان یوموک»، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «این نتایج اطلاعات جدیدی در مورد پاسخ آنتی بادی به واکسن‌های کووید ۱۹ در افراد مبتلا به چاقی شدید ارائه می‌کند و اهمیت اولویت‌بندی و افزایش جذب واکسن را در این گروه آسیب‌پذیر تقویت می‌نماید.»

این مطالعه شامل ۱۲۴ بزرگسال به شدت چاق (میانگین سنی ۴۲ تا ۶۳ سال) و ۱۶۶ بزرگسال با وزن طبیعی (میانگین سنی ۳۹ تا ۴۷ سال) در ترکیه بود. گروه چاق دارای شاخص توده بدنی (BMI) بیش از ۴۰ بود.

شرکت کنندگان دو دوز واکسن کووید ۱۹ دریافت کردند.

چهار هفته پس از دوز دوم، نمونه‌های خونی از شرکت‌کنندگان برای اندازه‌گیری سطح آنتی‌بادی‌های آن‌ها علیه ویروس کرونا جمع‌آوری شد. علاوه بر این، سابقه ابتلاء آنها به کووید ۱۹ بررسی شد و ۷۰ نفر قبلاً به کووید ۱۹ آلوده شده بودند.

این مطالعه نشان داد که در میان شرکت‌کنندگانی که هیچ عفونت قبلی نداشته و واکسن را دریافت کرده‌اند، سطح آنتی‌بادی در میان افرادی که به شدت چاق بودند بیش از سه برابر کمتر از افراد با وزن طبیعی بود.

طبق این مطالعه، در میان افرادی که قبلاً به ویروس آلوده شده بودند و واکسن کووید ۱۹ دریافت کرده بودند، سطح آنتی بادی در افراد به شدت چاق و افراد با وزن طبیعی مشابه بود.

یوموک گفت: «مطالعه ما تأیید می‌کند که حافظه ایمنی ناشی از عفونت قبلی، نحوه پاسخ افراد به واکسیناسیون را تغییر می‌دهد.»

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این میزان آنتی بادی بالاتر محافظت بیشتری در برابر کووید ۱۹ ایجاد می‌کند یا خیر، مورد نیاز است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.