تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 - 13:10
کد خبر : 92007

تا این نکات را نخوانده اید به هیچ وجه برای خرید دریل اقدام نکنید!

تا این نکات را نخوانده اید به هیچ وجه برای خرید دریل اقدام نکنید!

بدون شک معروف‌ترین ابزاری که همه‌ی ما میشناسیم، دریل است. دریل‌ها علاوه بر این شهرت فراوانی که دارند، چه در مصارف خانگی و چه در مصارف صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارند. دریل ابزار یا دستگاهی است که با استفاده از برق و باتری عمل می‌کند و از آن برای عملیات سوراخ کاری، باز و بسته کردن

بدون شک معروف‌ترین ابزاری که همه‌ی ما میشناسیم، دریل است. دریل‌ها علاوه بر این شهرت فراوانی که دارند، چه در مصارف خانگی و چه در مصارف صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارند.

دریل ابزار یا دستگاهی است که با استفاده از برق و باتری عمل می‌کند و از آن برای عملیات سوراخ کاری، باز و بسته کردن پیچ‌ها و تخریب به کار گرفته می‌شوند. در ادامه به صورت دقیق‌تر به دریل‌ها خواهیم پرداخت.

انواع دریل بر حسب نوع منبع تغذیه

دریل‌ها بر اساس نوع منبع تغذیه به دو دسته دریل‌های برقی و دریل‌های شارژی تقسیم می‌شوند:

دریل برقی

برخی از دریل‌ها برای راه اندازی نیاز به انرژی الکتریکی جریان برق مستقیم دارند که به آن‌ها دریل برقی می‌گوییم.

مکانیزم دریل‌های برقی به این صورت است که برای راه اندازی دریل الزامی است که با استفاده از سیم یا کابل دستگاه، آن را به جریان برق مستقیم متصل نمایید.

به این ترتیب موتور دستگاه انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از جریان برق شهری و یا صنعتی به دست آورده و با استفاده از توانی که دارد آن را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و آن را به مته‌ی دریل منتقل می‌نماید.

دریل شارژی

برخی دیگر از دریل‌ها برای راه اندازی به انرژی الکتریکی نهفته شده در باتری نیاز دارند، که به آن‌ها دریل شارژی می‌گوییم.

مکانیزم عملکرد دریل‌های شارژی به این نحو است که برای راه اندازی و روشن کردن دستگاه الزامی است باتری از شارژی کافی برخوردار باشد.

به این ترتیب با زدن یا فشردن دکمه‌ی پاور دریل، موتور دستگاه انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از باتری دریافت کرده و با استفاده از توانی که دارد آن را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. سپس این انرژی مکانیکی را در اختیار مته قرار می‌دهد تا شروع به چرخ نماید.

انواع دریل بر حسب نوع عملکرد

دریل‌ها بر اساس عملکرد و کاربردی که دارد به انواع ساده، پیچ گوشتی، ضربه‌ای، چکشی، بتن کن و ستونی دسته بندی می‌شوند:

دریل ساده

پراستفاده‌ترین نوع دریل که حتی در اکثر خانه‌های ما پیدا می‌شود، دریل ساده است. دریل ساده، آسان‌ترین نوع دریل است که هیچ پیچیدگی خاصی ندارد.

این نوع دریل‌ها برای انجام عملیات سوراخ کاری ساده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم کاری دریل ساده اینگونه است که موتور دستگاه انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از برق و یا باتری به دست می‌آورد. سپس با توان و قدرتی که دارد این انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و آن را به مته‌ی دریل منتقل می‌کند.

مته همان چیزی است که عملیات سوراخ کاری را به انجام می‌رساند. در واقع با سرعت بالا می‌چرخد و به این ترتیب در متریال مختلف رسوخ می‌کند تا عملیات سوراخ کاری صورت بگیرد.

دریل پیچ گوشتی

یکی دیگر از انواع دریل، دریل پیچ گوشتی است. مته‌ی دریل در حالت عادی تنها در یک جهت می‌چرخد تا عملیات سوراخ کاری را انجام دهد. در برخی موارد مته‌ی دریل این قابلیت را دارد که در هر دو جهت راست و چپ شروع به چرخش نماید.

در چنین حالتی به دستگاه، دریل پیچ گوشتی می‌گوییم. زیرا دستگاه علاوه بر این که می‌تواند عملیات سوراخ کاری را انجام دهد، قادر به باز و بسته کردن انواع پیچ است.
تا این نکات را نخوانده اید به هیچ وجه برای خرید دریل اقدام نکنید!2

اکثر دریل‌هایی که قابلیت پیچ گوشتی دارند، به صورت شارژی ساخته می‌شوند تا هنگام کار با آن محدودیت جابه‌جایی نداشته باشید. چراکه در صنعت‌های مختلف مانند نجاری و یا خودرو سازی باید در خط تولید به صورت گسترده جابه‌جا شوید.

دریل ستونی

دریل ستونی، یکی از مهمترین ابزار آلات برقی که در صنعت نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برای شما سوال باشد که اصلا دریل ستونی چیست و چه کاربردی دارد؟ دریل ستونی دستگاهی است که برای انجام سوراخ کاری‌های دقیق و متوالی در صنعت نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلیل نامگذاری این دستگاه به دریل ستونی این است این دستگاه مانند یک ستون روی میز نجاری و یا روی زمین قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن بتوان قطعات چوبی و فلزی را به آسانی سوراخ کاری کرد.

با استفاده از دریل ستونی نه تنها چوب، بلکه می‌توان دیگر متریال را هم سوراخ کاری کرد اما عمده استفاده از این دریل در صنعت نجاری و کارگاه‌هایی است که به صنعت چوب ارتباط دارند. دریل ستونی یک اسپیندل دارد که سه نظام دریل روی این اسپیندل سوار می‌شود. سپس با نصب مته‌های مختلف روی این سه نظام می‌توان از دریل استفاده کرد.

برای کار با دریل ستونی باید آن را با استفاده از کابل برق به جریان برق مستقیم متصل کنید. سپس باید قطعه چوب را در جای مخصوص قرار داده و با استفاده از گیره آن را در جای خود محکم کنید به نحوی که درست زیر مته قرار بگیرد.

نکته‌ی بسیار مهم هنگام کار با این نوع دریل‌ها این است که باید حتما قطعه کار توسط گیره نگه داشته شود و از نگه داشتن قطعه کار با دست به شدت پرهیز نمایید. الزامی است در فضای سرپوشیده و به دور از هرگونه رطوبت از این نوع دریل‌ها استفاده کنید تا دستگاه در بهترین حالت خود نگهداری شود.

نکته‌ی بسیار مهم دیگر هنگام کار با دریل ستونی این است که هرگز حین کار مته‌ی دستگاه را تعویض نکنید، ابتدا دریل را خاموش کرده و سپس مته را تغییر دهید. اکثر دریل‌های ستونی دارای یک چراغ کار هستند که این چراغ به شما کمک می‌کند محل دقیق سوراخ کاری را به دقت مشاهده نمایید.

 

دریل ضربه‌ای

یکی دیگر از انواع دریل که به صورت گسترده در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مورد استفاده واقع می‌شود، دریل ضربه‌ای است.

دریل ضربه‌ای به دستگاهی اطلاق می‌شود که مته‌ی دریل هنگام چرخش، به سطح دریل کاری، ضربه نیز وارد می‌کند. این امر سبب می‌شود عملیات سوراخ کاری با سرعت بیشتری و به صورت روان‌تر انجام شود. مکانیزم دریل‌های ضربه‌ای به این صورت است که انرژی مکانیکی منتقل شده به مته علاوه بر این که موجب چرخش مته می‌شود، موجب ضربه زدن آن نیز می‌گردد تا سوراخ کاری با قدرت بیشتری انجام شود.

قدرت دریل‌های ضربه‌ای نسبت به دریل‌های ساده بیشتر است، بنابراین این دریل‌ها کاربرد صنعتی‌تری دارند.

دریل چکشی

دسته‌ی دیگری از دریل‌ها هستند که به دریل‌های چکشی شهرت دارند. مکانیزم یا سیستم عملکرد این دریل‌ها به این صورت است که موتور قدرتمند آن‌ها با دریافت انرژی الکتریکی از جریان برق مستقیم آن را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و آن را در اختیار مته‌ی دستگاه قرار می‌دهد.
تا این نکات را نخوانده اید به هیچ وجه برای خرید دریل اقدام نکنید!3

این انرژی علاوه بر این که موجب چرخاندن مته می‌شود نوعی حالت چکشی نیز در آن ایجاد می‌کند تا عملیات سوراخ کاری با قدرت بسیار بیشتری انجام شود. شاید برای شما سوال باشد که دریل‌های فرق دریل‌های ضربه‌ای با دریل‌های چکشی چیست؟

در پاسخ باید بگوییم دریل‌های چکشی از قدرت بیشتری برخوردار هستند و برای نفوذ در مواد سخت‌تری مانند بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریل بتن کن

یکی دیگر از انواع دریل که به صورت گسترده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دریل بتن کن است. بتن کن نوعی دریل بسیار قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توان در مصالح بسیار سخت مانند فولاد و بتن نفوذ کرد.

همانطور که از نام این دریل پیداست از آن برای نفوذ در بتن و مصالح سخت استفاده می‌شود. بدون شک نمی‌توان با استفاده از یک دریل ضربه‌ای و یا چکشی در بتن و فولاد عملیات سوراخ کاری انجام داد.

برای انجام عملیات سوراخ کاری در مصالحی مانند بتن و فولاد به دریلی نیاز داریم که از قدرت بسیار بالایی برخوردار باشد و همچنین نوع مته‌ی آن به گونه‌ای باشد که بتواند به آسانی در چنین مصالحی نفوذ کند. این دریل همان بتن کن است که در ساختمان سازی و بازسازی ساختمان به صورت وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سازوکار فروشنده انواع دریل

اگر قصد خرید دریل را دارید به شما پیشنهاد می کنیم فروشگاه اینترنتی سازوکار https://sazokar.com/ را مشاهده نمایید و باانواع دریل و قیمت ها آشنا شوید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.