تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 9:46
کد خبر : 21125

تشخیص به موقع بیماری‌های چشمی با استفاده از یک فناوری لمسی

تشخیص به موقع بیماری‌های چشمی با استفاده از یک فناوری لمسی

تیمی از مهندسان دانشگاه واترلو کانادا که تعدادی از آن‌ها ایرانی هستند، موفق به تولید یک فناوری لمسی شدند که می‌تواند در تشخیص زودهنگام بیماری‌های چشمی موثر باشد.

به گزارش تیتر داغ؛ یک سیستم تصویربرداری بدون تماس با لیزر می‌تواند به پزشکان کمک کند بیماری‌های چشمی را که باعث نابینایی می‌شوند، خیلی زودتر از آنچه اکنون ممکن است تشخیص داده و درمان کنند.

این فناوری جدید که توسط محققان مهندسی در دانشگاه واترلو کانادا توسعه یافته است، برای شناسایی علائم گویای بیماری‌های بزرگ کور کننده در خون و بافت شبکیه طراحی شده است که به طور معمول تا دیر نشده دیده نمی‌شوند.

با روش‌های آزمایش فعلی، بیماری‌هایی مانند تخریب ماکولای وابسته به سن، رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم که در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارند، معمولا تنها پس از تاثیر غیرقابل برگشت بینایی تشخیص داده می‌شوند.

پارسین حاجی رضا، مدیر بخش گفت: ما خوشبین هستیم که فناوری ما با ارائه جزئیات عملکردی چشم مانند اشباع و متابولیسم اکسیژن، می‌تواند نقشی حیاتی در تشخیص و مدیریت به موقع این بیماری‌های کور کننده داشته باشد.

فناوری اختراع شده در هسته سیستم جدید به عنوان سنجش از دور فتوآکوستیک (PARS) شناخته می‌شود. از لیزر‌های چند رنگ برای تصویربرداری تقریبا فوری از بافت انسان بدون لمس آن استفاده می‌کند. زمانی که این فناوری برای چشم استفاده می‌شود، به عنوان یک رویکرد غیرتهاجمی و غیر تماسی به طور چشمگیری هم بهبود بیمار را تسهیل می‌بخشد و هم دقت نتایج آزمایش را افزایش می‌دهد.

این فناوری همچنین توسط حاجی رضا و محققان در آزمایشگاهش برای ارائه تجزیه و تحلیل میکروسکوپی از سینه، گوارش، پوست و سایر بافت‌های سرطانی و امکان تصویربرداری در زمان واقعی برای راهنمایی جراحان در هنگام برداشتن تومور‌های مغزی در حال استفاده است.

دکتر ریچارد وینستین، چشم پزشک و بنیانگذار مرکز بهداشت چشم می‌گوید: PARS ممکن است ما را در حد استاندارد طلای فعلی در تصویربرداری چشم ارتقاء دهد. برای اولین بار نه تنها در چشم پزشکی بلکه در کل زمینه پزشکی، تشخیص و درمان بیماری می‌تواند قبل از تغییر ساختار و از دست دادن عملکرد باشد.

حاجی رضا، استاد مهندسی طراحی سیستم گفت محققان در حال کار با چندین چشم پزشک هستند و امیدوارند که آزمایش‌های بالینی را طی دو سال آغاز کنند.

مقاله‌ای در مورد تحقیق، تصویربرداری چشمی، عملکردی و ساختاری با استفاده از میکروسکوپ سنجش از دور چند حالته عکس و غیر توابع و توموگرافی انسجام نوری، در مجله ساینتیفیک ریپورتس، منتشر خواهد شد.

این تیم تحقیقاتی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی زهره حسینایی، نیکلاس پلگرینو، لیلا خلیلی و لیازات مختانگالیوا و دستیار تحقیق نیما عباسی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.