تاریخ انتشار : یکشنبه 25 خرداد 1399 - 8:02
کد خبر : 9902

تنها راه المپیکی شدن سهراب و کیانوش

تنها راه المپیکی شدن سهراب و کیانوش

سیستم جدید فدراسیون جهانی وزنه برداری راه المپیکی شدن کیانوش رستمی و سهراب مرادی را دشوار کرده است.

به گزارش تیتر داغ؛ المپیک توکیو ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعویق یک ساله روبرو شد و به زعم کارشناسان وزنه‌برداری، این اتفاق تا حدود زیادی به نفع ایران شد.

طی ۳ بازه زمانی در یک سال و نیم، وزنه برداران مدعی حضور در رقابت‌های المپیک، امتیازات لازم برای دریافت سهمیه را به دست آوردند و تا حدود زیادی تکلیف سهمیه‌های کشور‌های مدعی در توکیو مشخص شده است. اما شیوع ویروس کرونا، باعث لغو مسابقات آسیایی شد و تاریخ جدید رقابت‌های گزینشی المپیک همچنان از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری مشخص نشده است.

رنکینگ جهانی و وضعیت وزنه برداران ایرانی

طبق سیستم جدید فدراسیون جهانی وزنه برداری، ۸ نفر برتر جهان در هر دسته به همراه نفرات برتر قاره‌ای که پس از ۸ نفر اول، در رنکینگ جهانی قرار می‌گیرند، سهمیه حضور در المپیک را به دست می‌آورند که در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی، ۶ وزنه بردار ایرانی همچنان شانس دریافت بلیت توکیو را دارند.

داودی؛ نزدیک‌ترین ایرانی به المپیک

در دسته فوق سنگین، علی داودی ۲۱ ساله، ۶ رقابت خود را برگزار کرده و با کسب ۳۶۳۸ امتیاز، در جایگاه پنجم رنکینگ فوق سنگین جهان قرار گرفته است. داودی در بازه زمانی نخست با حضور در ۳ تورنمنت (۲ رقابت طلایی و یک رقابت نقره ای)، بازه زمانی دوم، ۲ رقابت گزینشی طلایی و در بازه سوم در یک تورنمنت نقره‌ای (جام فجر) شرکت کرده است. با توجه به قانون جدید فدراسیون جهانی، داودی باید در یک تورنمنت دیگر هم روی تخته برود و در صورتی که بتواند رکورد مجموع بهتری از بازی‌ها بین‌المللی جام فجر به ثبت برساند، امتیازش نیز بیشتر خواهد شد. داودی در رقابت‌های اخیر جام فجر با ثبت رکورد مجموع ۴۴۱ کیلوگرم بهترین عملکرد خود در این سال‌ها را به نمایش گذاشت.

هاشمی؛ یک قدم تا توکیو

هاشمی که بهترین رکورد خود در مسیر توکیو را در رقابت‌های آسیایی نینگبو با مجموع ۴۰۵ کیلوگرم به ثبت رسانده است تا کنون در ۵ رقابت گزینشی المپیک شرکت داشته و یکی از نفراتی است که چشم انتظار برگزاری رقابت‌های آسیایی در سال جاری است.

هاشمی تاکنون در ۳ رقابت طلایی و ۲ رقابت نقره‌ای شرکت داشته و موفق به کسب ۳۵۶۰ امتیاز در رنکینگ جهانی شده است. این وزنه‌بردار ۲۸ ساله  با شرکت در یک گزینشی دیگر، به احتمال فراوان سهمیه خود را قطعی خواهد کرد.

۹۶ کیلوگرم؛ بیرالوند و فاصله میلیمتری تا کسب سهمیه المپیک

مهم‌ترین دسته‌ای که همچنان تکلیف کسب سهمیه المپیک در آن مشخص نشده، دسته ۹۶ کیلوگرم است. دسته‌ای که نام‌های پر آوازه‌ای در آن حضور دارند، اما اتفاقات عجیبی که در یک سال اخیر برای آن‌ها رخ داده، شانس کسب سهمیه المپیک توسط آن‌ها را کاهش داده است.

امیدوارترین وزنه بردار این دسته، رضا بیرالوند است. ملی پوشی که تاکنون موفق به کسب ۳۴۰۱ امتیاز در ۴ تورنمنت شده و شانس حضور در ۲ گزینشی دیگر را دارد. بیرالوند با قرار گرفتن در جایگاه یازدهم رنکینگ جهانی دسته ۹۶ کیلوگرم، بیش از هر وزنه بردار دیگری در این دسته شانس دریافت سهمیه توکیو را دارد و پس از او ایوب موسوی، با ۳۳۳۵ امتیاز در جایگاه شانزدهم قرار دارد. باید توجه داشت که موسوی هم تاکنون تنها در ۴ گزینشی شرکت داشته است.

 

کیانوش رستمی و سهراب مرادی

اوضاع مدال آوران المپیک ریو ۲۰۱۶ همچنان مطلوب نیست و شاید این وزنه برداران پرآوازه، اصلا نتوانند سهمیه توکیو را دریافت کنند.

کیانوش رستمی به واسطه دریافت نکردن امتیاز‌های رقابت‌های جهانی تایلند، با کسب ۲۸۵۲ امتیاز در جایگاه سی و دوم و سهراب مرادی با کسب ۲۱۳۷ امتیاز در جایگاه پنجاه و چهارم جهان قرار دارند و باید توجه داشت که این ۲ ملی پوش تنها یک شانس دیگر برای حضور در رقابت‌های گزینشی توکیو را دارند.

تنها راه المپیکی شدن سهراب و کیانوش چیست؟

شاید قرار گرفتن وزنه برداران ایرانی در بین ۸ نفر برتر دسته ۹۶ کیلوگرم، به هر ترتیبی منتفی شد و در آن صورت باید روی گزینه بهترین آسیایی این دسته، حساب باز کرد. در حال حاضر توشیکی یاماموتو ژاپنی، پس از ۸ نفر برتر دسته ۹۶ کیلوگرم، عنوان بهترین آسیایی را از آن خود کرده است و پس از او نیز رضا بیرالوند، صاحب این عنوان است.

در المپیک‌های قبلی، کشور‌های شرکت کننده از قبل تعداد سهمیه‌های خود را می‌دانستند و مربیان نفرات اعزامی به المپیک را تعیین می‌کردند، اما در سیستم جدید فدراسیون جهانی، سهمیه، به نفرات تعلق می‌گرفت.

یعنی درصورتی که به عنوان مثال رضا بیرالوند موفق به کسب سهمیه شود، با توجه به این که از هر کشور تنها یک شرکت کننده حق حضور در المپیک را دارند، کیانوش رستمی و سهراب مرادی حق حضور در بازی‌ها را ندارند. با این حال یک روش دیگر برای دریافت سهمیه توسط رستمی و مرادی وجود دارد و آن هم شرکت نکردن بیرالوند و موسوی در رقابت‌های گزینشی پیش رو است. هرچند که بیرالوند در صحبت‌های اخیر خود اعلام کرده یک قدم هم از کسب سهمیه المپیک عقب نخواهد رفت.

با این حال و با توجه به پیچیدگی روند کسب سهمیه که به صورت آزمایشی توسط فدراسیون جهانی اجرا می‌شود، باید تا پایان مهلت کسب سهمیه صبر کرد و دید ایران که فقط اجازه استفاده از ۲ وزنه بردار در توکیو را دارد، با کدام ملی پوشان پا به آوردگاه المپیک توکیو خواهد گذاشت.

منبع: جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.