تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 بهمن 1398 - 13:40
کد خبر : 6788

دوقطبی مذاکره یا عدم مذاکره مخرب مساله این است

دوقطبی مذاکره یا عدم مذاکره مخرب مساله این است

به گزارش تیتر داغ به نقل از دنیای اقتصاد ؛ گفت‌وگویی که بخش‌های مهم فراوان داشت اما آنچه طی دو سه روز گذشته هجمه شدید مخالفان دولت رادرپی داشت تنها آن بخشی بود که ظریف مفهوم مذاکره با آمریکا را منتفی ندانسته و درپاسخ به این سوال اشپیگل مبنی براین که آیا شما بعد از

به گزارش تیتر داغ به نقل از دنیای اقتصاد ؛ گفت‌وگویی که بخش‌های مهم فراوان داشت اما آنچه طی دو سه روز گذشته هجمه شدید مخالفان دولت رادرپی داشت تنها آن بخشی بود که ظریف مفهوم مذاکره با آمریکا را منتفی ندانسته و درپاسخ به این سوال اشپیگل مبنی براین که آیا شما بعد از [ترور] سردار سلیمانی توسط ایالات متحده، امکان مذاکره با ایالات متحده را منتفی می‌دانیدگفته بود: «من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آنچه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره باقی مانده‌ایم. آنها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آنها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم.»

به دنبال این سخنان ظریف، رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی به اظهارات او، واکنش نشان داد و نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!» ساعتی بعد از انتشار این توییت دونالد ترامپ، ظریف هم درتوییتی نوشت: «دونالد ترامپ بهتر است به جای عناوین خبرهای فاکس‌نیوز و مترجم‌های فارسی زبانش، اظهارات و تصمیمات سیاست خارجی خود را بر اساس واقعیت‌ها پایه‌گذاری کند.برای اطلاع بهتر، او (ترامپ) می‌تواند مصاحبه من به زبان انگلیسی را در اشپیگل بخواند. اگر تعداد کلمات مصاحبه زیاد است می‌تواند فقط این بخشی که اینجا آورده شده را بخواند.»

بااین حال مخالفان دولت ظرف چند روز گذشته به انتقاد از وزیرامورخارجه پرداخته‌اند تا آنجا که حتی روزگذشته محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی از هیات رئیسه مجلس خواست فورا استیضاح ظریف در مورد اظهارنظر اخیر او مبنی بر مذاکره با آمریکا را در دستور کار مجلس قرار دهد. جلسه علنی روز گذشته مجلس هم با تذکرات نمایندگان به وزیر امور خارجه همراه بود. درکناراین درخواست روزگذشته تعدادی از معترضان به سخنان اخیر ظریف در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل، با سردادن شعارهایی در مقابل وزارت خارجه تجمع کردند. به گزارش «ایسنا» دراین تجمع یک روحانی به نمایندگی از شرکت‌کنندگان صحبت کرد و اظهارات ظریف و پاسخ ترامپ به وی را حقارت‌آمیز خواند و مدعی شد که این سخنان اقتدار کشور را زیر سوال برده است.

این تجمع درحالی برگزارشد که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه روزگذشته در جمع خبرنگاران درباره حاشیه‌های چند روز اخیر و سوء‌برداشت از گفت‌وگوی اخیر ظریف با اشپیگل ابراز تاسف کرد و گفت که «برخی رسانه‌ها توییت‌های فارسی دونالد ترامپ را منبع خود قرار داده‌اند.» به گزارش «ایسنا» وی تصریح کرد: صحبت‌های آقای ظریف حرف تازه‌ای نبود چون سیاست اصولی جمهوری اسلامی را بیان کرد. این همان صحبتی است که مقام معظم رهبری، دولت و مقامات به‌عنوان یک حرف اصولی و اساسی همواره بیان کرده‌اند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: صحبت از مذاکره با آمریکا و گفت‌وگوی دوجانبه با این کشور نیست. همچنین صحبت از پذیرفتن به اصطلاح «توافق ترامپ» که به تازگی روی آن مانور می‌دهند نیست. این موضع اصولی ماست.

درهمین حال روزگذشته وزارت امور خارجه درخصوص واکنش‌ها و حاشیه‌های اخیر پیرامون اعلام «مواضع اصولی» وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که ایجاد دوقطبی «مذاکره – عدم مذاکره» در شرایط فعلی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، اثرات مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت. به گزارش ایسنا، دربخشی ازاین بیانیه آمده است: یکی از اهداف ایالات متحده آمریکا در نبرد دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران آن است که تصویری جنگ‌طلب از ایران به نمایش گذارد؛ تصویری که چند ده سال برای ایجاد آن از طریق نبرد رسانه‌ای و جنگ روانی تلاش کرده بود. این تصویر نادرست و معارض با ذات نظام اسلامی در پی انجام مذاکرات برجام بر هم ریخت و جهان دریافت که امنیتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران یک فریب‌کاری صهیونیستی است و ایران نه تنها کشوری قانون‌مدار و دارای منطقی روشن و استوار است بلکه در صف نخست مبارزه با تروریسم و پدیدآوری فضای صلح‌آمیز در جهان قرار دارد.

در ادامه این بیانیه بابیان اینکه خروج یک جانبه ایالات متحده از مذاکرات برجام و بیان اینکه برجام به سود ایران بوده و آمریکا از آن متضرر شده، آمده است: با ترور شهید سپهبد سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم، برای افکار عمومی جهان اثبات شد که این دولت آمریکاست که در راس حامیان تروریسم در سطح جهانی است. در همین راستا تمامی تلاش آمریکا این است که موضع برتر ایران یعنی «حمایت از مذاکرات قانونی انجام شده در برجام» را از دست ایران خارج کرده و تصویری «ضد مذاکره» از ایران را به نمایش گذاشته و نهایتا میز مذاکره غیرقانونی و تحمیلی را جایگزین برجام نماید. اقدامی که با قدرت از سوی رهبری معظم انقلاب نفی و نهی شده که همواره ملاک عمل وزارت خارجه جمهوری اسلامی است. از این رو تاکید بر مذاکرات قانونی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در مقابل مذاکرات خارج از برجام- که دولت قانون ستیز آمریکا به‌دنبال آن است- ضرورت داشته و نباید به هیچ وجه این سنگر که از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است، به دولت مستکبر و قانون گریز آمریکا وانهاده شود.

این بیانیه می‌افزاید: تاکید بر اینکه ایالات متحده اگر مایل به مذاکره است باید به سر میز مذاکره کمیسیون مشترک برجام که خود آن را ترک کرده بازگشته و تمامی تحریم‌ها و اقدامات غیرقانونی انجام شده را لغو و جبران نماید – در صورت انجام – شکست مطلق آمریکا در صحنه بین‌المللی و دال بر قدرت برتر ایران در صحنه دیپلماتیک خواهد بود. بنابراین چنین رویکردی باید با قدرت پیگیری شده و نباید اجازه دهیم آمریکا از وضعیت موجود که خواهان گریز از آن است خارج شود. برخلاف بعضی سوء‌برداشت‌ها، این موضع نماد قدرت ایران بوده و این ایالات متحده است که مایل است به لطایف الحیل میز برجام را که برای خود تله می‌داند برهم زند.

دربخش پایانی بیانیه وزارت خارجه آمده است: گاه به دلیل عدم اطلاع از پیچیدگی‌ها و نیز تصمیمات متخذه از سوی نهادهای فرادستی، برداشت‌هایی نادرست از عملکرد وزارت امور خارجه ترویج می‌شود که متاسفانه مورد سوء‌استفاده رسانه‌ها و نهادهای سیاسی بدخواهان ایران زمین قرار می‌گیرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از حساسیت‌های علاقه‌مندان به آرمان‌های انقلاب و بهره بردن از نقدهای کارشناسی انجام شده، وظیفه خود می‌داند یک بار دیگر نسبت به استفاده جناحی از موضوعات ملی هشدار دهد. ایجاد دوقطبی «مذاکره – عدم مذاکره» در شرایط فعلی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، اثرات مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت و کسانی که برای مطامع انتخاباتی زودگذر منافع و سرمایه‌های ملی را قربانی می‌کنند مسلما در برابر خدا، مردم و تاریخ باید پاسخگو باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.