تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 - 15:04
کد خبر : 30853

راز نگهداری گیاهان آپارتمانی برگ کوچک چیست؟

راز نگهداری گیاهان آپارتمانی برگ کوچک چیست؟

گیاهان آپارتمانی برگ کوچک، مکمل مناسبی برای هر فضای نشیمن هستند. امروز همراه شما هستیم با روش نگهداری گیاه آپارتمانی با برگ های کوچک، همانطور که میدانید نحوه نگهداری گیاه آپارتمانی با برگ های کوچک روش و شیوه متفاوت خودش را دارد و برای هر گیاه یک نوع مراقبت و نگهداری مجزایی تعریف شده است.

گیاهان آپارتمانی برگ کوچک، مکمل مناسبی برای هر فضای نشیمن هستند. امروز همراه شما هستیم با روش نگهداری گیاه آپارتمانی با برگ های کوچک، همانطور که میدانید نحوه نگهداری گیاه آپارتمانی با برگ های کوچک روش و شیوه متفاوت خودش را دارد و برای هر گیاه یک نوع مراقبت و نگهداری مجزایی تعریف شده است.

گیاه آپارتمانی با برگ های ریز

همه گل‌ها باید از طریقی رشد کنند حتی با کثیف ترین راه ها

این نقل قول از Laurie Jean Sennott است که منظور از این جمله آن است که گل ها و گیاهان سبب روشنایی و زیبایی در جهان می شوند پس حتی اگر شده با کثیف ترین راه ها و سخت ترین راه ها باید گیاهان را پرورش دهیم و نحوه نگهداری از آن ها را یاد بگیریم. در ادامه به نحوه نگهداری گیاهان با برگ های کوچک خواهیم پرداخت، پس با دقت زیاد این مطالب را بخوانید و یاد بگیرید.

نکاتی راجب نور دهی گیاه آپارتمانی با برگ های کوچک

همه گیاهان بخصوص گیاه آپارتمانی با برگ های ریز به یک مقدار به نور احتیاج ندارند؛ بعضی از آنها به نور های کم و برخی به نور های زیاد نیازمند هستند. بهترین کار برای پیدا کردن نور مناسب این است که به نزدیک ترین گلفروشی محل خود بروید و گل را به آن گلفروشی نشان داده و یا اسم آن و حتی عکس آن را نشان دهید تا گلفروشی بر اساس سایز و اندازه و همچنین نوع گیاه، نور مناسب گیاه شما را برایتان توضیح دهد یا به سایت های اینترنتی مراجعه کنید.

اگر بخوایم از لحاظ نورگیری، گیاهان را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که گیاهان دو رنگ، نورگیری بیشتری به نسبت گیاهان دیگر از جمله یک رنگ ها داشته و این مورد در گیاهان گل دار نیز صادق است.

اگر گیاه شما جلوی پنجره و نور مستقیم است، این عمل الزامیست که هر هفته یک الی دو بار گیاه را بچرخانید تا سمت دیگر آن نور ببیند.

در این قسمت درمورد نور برای این گیاهان زیبا مواردی را ذکر کردیم. در صورتی که در منزل یا محل کار نور کافی یا مناسب ندارید می توانید از گیاهان آپارتمانی مناسب تاریکی استفاده کنید. این گیاهان سایه دوست نیاز چندانی به نور آفتاب ندارند و می توانند با حداقل نور، طراوت و زیبایی خود را حفظ کنند. گیاهانی مثل درخت اژدها، پر سیاوس، آناناسیان، نخل مرداب، انجیر، پوتوس، قاشقی، برگ عبایی، فیلوندرون، شامادورا، دیفن باخیا و … گیاهانی هستند که برای استفاده در مکان های کم نور مثل اتاق های بدون پنجره مناسب هستند.

نحوه آبیاری برای نگهداری گیاه آپارتمانی با برگ های کوچک

به دلیل وجود داشتن کلر در آب های شهری و لوله کشی بهتر است از آب های کلر دار لوله کشی استفاده نکنید، برای از بین بردن کلر بهتر است آب را در یک ظرف به مدت ۲ الی ۳ ساعت نگه داشته تا کلر آن ته نشین شود و پس از گذشت مدتی آب را آرام درون گلدان بریزید تا کلر های ته نشین شده همانطور ته نشین بمانند و وارد خاک گلدان نشوند. همانطور آبیاری گیاهان آپارتمانی ترجیحا باید هم دمای منزل شما باشند. بهتر است پس از آبیاری آب اضافی پایین گلدان را خالی کنید چون مانند غذای اضافی برای گلدان است و برای او مضر است.

علائم کمبود آبیاری گیاه شامل موارد زیر است:

۱) زرد و قهوه ای شدن برگ های گیاه

۲) پژمرده شدن و نرم شدن برگ ها

علائم آبیاری زیاد:

۱) رشد قارچ در سطح خاک گلدان شما

۲) ریختن برگ های گیاه

۳) لکه های قهوه ای روی بعضی از برگ ها

۴) یکی از بهترین انواع آبیاری، آبیاری از طریق آکواریوم است

گل های آپارتمانی برگ ریز

راز نگهداری گیاهان آپارتمانی برگ کوچک چیست؟

حتما می پرسید چگونه؟

آکواریوم ها دارای مواد آلی بسیار مفید برای گیاه آپارتمانی با برگ های ریز بوده که در صورت داشتن این امکانات می توانید از آب آن برای کود رسانی به گیاه استفاده کنید و بدانید و آگاه باشید که بهترین تغذیه برای گیاه شما آکواریوم خانه شماست.

همینطور اگر تخم مرغی را آب پز کرده اید، آب آن هم برای گل های آپارتمانی برگ ریز بسیار مفید است، دلیل آن هم این است که آب بدست آمده از تخم مرغ آبپز حاوی مواد معدنی بسیار مفیدی است، در نتیجه از این روش نیز حتما بهره ببرید.

یک ایده بسیار خوب، آب شست و شوی سبزی می باشد که جزو یکی از بهترین کود ها برای گل های آپارتمانی شماست.

روش جلوگیری از شته گیاه آپارتمانی با برگ های کوچک

میتوانید یک عدد سیر را درون گلدان مورد نظر خاک کنید، زیرا با این روش شته بخاطر بوی بدست آمده از  سیر، به گلدان نزدیک نمیشود.

نکته بسیار مهمی که بایستی در نظر داشته باشید این است که گیاهان با آبیاری سروکار داشته و همواره جایی که آب باشد خرابی ها و گندآبه هایی نیز وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری از گندابه و عدم ایجاد لجن و کپک هایی که ممکن است در زیر گلدان بوجود آید نمی توان نسبت به تجمع آب در زیر گلدان ها بی توجه بود.

گیاهان آپارتمانی با برگ های کوچک

راز نگهداری گیاهان آپارتمانی برگ کوچک چیست؟

برای حفاظت از گیاه و جلوگیری از ایجاد جلبک و گندابه در زیر گلدان حتما پس از آبیاری وقتی آب به بشقاب زیر گلدان جاری شد آنرا خالی کنید تا از این مشکل جلوگیری شود.

حالا شاید برایتان سوال پیش بیاد که موقع سفر کردن چگونه گل و گیاهان را در خانه تنها بگذاریم.

روش اول پیشنهادی ما به شما:

قبل از مسافرت یک تشت بزرگ برای گیاهان اختصاص بدهید و یک حوله را خیس کرده و داخل تشت بگذارید و گیاهان را روی حوله بگذارید

با این کار دیگر نگران آبیاری گیاهان نباشید، گیاهان شما از حوله تشت تغذیه میکنند و خود را سیراب میکنند.

آب پاشی برای گیاه آپارتمانی با برگ های ریز:

برگ های ریز جزو برگ های حساس هستند و آبیاری آنها جزو دستور های مهم نگهداری است.

سعی کنید با یک آب پاش علاوه بر آب دهی گل، به برگ های آن آب بپاشید که مرطوب شوند، این عمل باعث شادابی و سرحالی گیاهان میشود.

اهمیت تمیز کردن برگ های گیاه آپارتمانی

تا آخر این متن با ما باشید تا روش ها و فواید تمیز کردن برگ های گیاهان آپارتمانی را برای شما تشریح کنیم.

برای تمیزی و براق شدن برگ ها می توانید از گلیسیرین استفاده کنید.

به یاد داشتن این نکته مهم است که گلیسرین را مستقیم روی گیاه نریزید و ترجیحا روی پارچه و یا حوله ای ریخته و بعد به آرامی برگ ها را نوازش دهید و تمیز کنید.

از مخلوط آب و شیر می توانید استفاده کنید و ترجیحا درصد آب کمی بیشتر باشد، این روش برای گیاهان بسیار مفید می باشد.

گل آپارتمانی با برگ ریز

راز نگهداری گیاهان آپارتمانی برگ کوچک چیست؟

میدانید خاک مناسب گیاه آپارتمانی شما چیست؟

خاک مناسب برای گیاه آپارتمانی با برگ های ریز را در ادامه پیشنهاد خواهیم کرد. پیشنهاد من به شما این است که خاک گلدان تان را از خاک باغچه برندارید چون ممکن است دارای قارچ و حشره باشد که به شدت به گیاهان شما آسیب میزند. خاک مناسب را میتوانید از گلفروشی ها تهیه کنید.

اگر در کنار دریا زندگی می کنید حتما از ماسه های ساحلی بهره کافی را برده و برای تقویت گیاه خود از این خاک پر از مواد مغذی بهره ببرید.

خاک رسی کنار ساحل علاوه بر کمک به جذب آب بهتر برای گیاه، می تواند املاح لازم را نیز به گیاه آپارتمانی شما برساند.

اما بایستی توجه داشته باشید که تمام قسمت های گیاه شما شامل خاک دریا نشود و حتما در بخش های انتهایی آن از شن های درشت تر برای پرکردن گلدان استفاده کنید.

گیاهان گلدانی با برگ ریز

راز نگهداری گیاهان آپارتمانی برگ کوچک چیست؟

یکی از دلایل این امر ایجاد زهکشی به مراتب قوی تر از حالتی است که خاک گیاه بطور کامل یکدست است.

گیاهی مثل کاکتوس خاک مورد نیاز خود را طلب می کند و ما نمی توانیم خاکی که مناسب این گیاه نباشد را در گلدان کاکتوس بریزیم.

در نتیجه وقتی میخواهیم برای کاکتوس خود خاک تهیه کنیم حتما نام گیاه کاکتوس را به فروشنده اطلاع دهیم تا خاک مورد نیاز این گیاه را به ما بدهد.

بهتر است در زمان گلدهی گیاه آپارتمانی با برگ های ریز ماهی یکبار به آن کود دهید و در فصل زمستان که فصل استراحت برخی از گیاهان است از کود کمتری استفاده کنید چون نیازی به کود زیاد ندارند.

به طور کلی از کود زیاد به گیاه اجتناب کنید و بر اساس نوع گیاه و اندازه آن میتوانید به آن کود بدهید.

نکته:

چند نکته مهم و کاربردی برای نگهداری گیاه آپارتمانی با برگ های ریز را در ادامه توضیح خواهیم داد.

میتوانید چند قطره یخ روی خاک گیاه بگذارید،این روش برای زمانیست که میخواهید گیاه به آرامی آبیاری شود.

گلدان را مرتب بچرخانید که نور یک دستی به آن بتابد.این کار همه قسمت های گیاه را سرحال میکند.

چند دلیل برای زرد شدن گیاه آپارتمانی با برگ های کوچک
تغییرات رطوبتی نور بیش از حد یا کمتر از حد نیاز
دمای نامناسب

 

کمبود مواد مغذی

خاک گیاه آپارتمانی با برگ های ریز را مرطوب نگه دارید. گیاه را نزدیک نور قرار دهید و آن را بچرخانید

قلمه گیاه در حال رشد را بسیار جدی تر بگیرید. در هنگام قلمه زدن توجه داشته باشید که وسایل شما تمیز باشد و به گیاه  شما آسیب شیمیایی وارد نشود.

از خاک تازه و دارای کود و آب تمیز و تازه برای گیاهان آپارتمانی با برگ های کوچک قلمه زده شده استفاده کنید.

کلام نهایی

همانطور که پیش تر خواندید گیاهان آپارتمانی با برگ های ریز به شیوه های مختلفی نگهداری می‌شوند که یکی از این شیوه ها، نگهداری در منزل است. گیاهان آپارتمانی با گل های ریز باید به طور منظم تمیز شوند. به این گیاهان در فصل سرما، مقدار خیلی کمی آب دهید تا دچار مشکل نشوند. در صورتی که گیاه شما دچار مشکل شد و یا اگر سوالی داشتید میتوانید زیر همین صفحه برای ما کامنت بذارید تا مشکل شمارا رفع کنیم.

با حضور گیاه آپارتمانی در کنار شما، طراوت و انگیزه برای رشد هر روز به شما سلام می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.