تاریخ انتشار : جمعه 5 آذر 1400 - 7:41
کد خبر : 26643

راهکار‌هایی برای تامین پایدار گاز در زمستان

راهکار‌هایی برای تامین پایدار گاز در زمستان

مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی می‌تواند نقش مهمی در تامین پایدار گاز داشته باشد.

به گزارش تیتر داغ:کمبود گاز در کنار افزایش مصرف شرایط را به سمت قطعی گاز سوق داده است، قطعی گاز در گام اول گریبان نیروگاه‌های تولید برق حرارتی و واحد‌های صنعتی را خواهد گرفت و با قطع گاز این مناطق این مراکز مجبور به استفاده از سوخت مایع و مازوت خواهند شد، البته این تنها اثرات منفی قطع گاز نیست بلکه به دلیل کاهش فعالیت واحد‌های صنعتی قیمت مواداولیه و کالا افزایش خواهد یافت.

بخش خانگی بزرگترین بخش مصرف کننده گاز کشور است و همواره وزارت نفت پایداری گاز در این بخش را در اولویت خود قرار داده است.

صرفه جویی در بخش خانگی می‌تواند کمبود گاز در شبکه را جبران کند و از سوی دیگر مانع از قطعی گاز در بخش صنایع و نیروگاه برق حرارتی شود. در این گزارش به برخی از شیوه‌های مدیریت مصرف اشاره خواهیم کرد.

لباس بیشتری بپوشیم
برخی از مردم به جای گرم نگه داشتن خود اقدام به گرم کردن منزل می‌کنند این شکل از مصرف انرژی به دلیل قیمت ارزان آن بسیار رواج پیدا کرده است، در حالی که می‌توان با پوشیدن یک لباس گرم درجه سیستم‌های گرمایشی را کاهش داد. با کم کردن فقط یک درجه از دمای خانه، می‌توانید هزینه‌هایی را که صرف گرمایش منزل می‌شود را تا پنج درصد کاهش دهید.

دو جداره کردن پنجره‌ها
استفاده از پنجره‌های قدیمی و تک جداره نقش مهمی در افزایش استفاده از انرژی در منازل دارد به گفته کارشناسان یک پنجره با شیشه تک جداره تقریباً ۱۰ برابر یک دیوار عایق کاری شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. به همین منظور استفاده از پنجره دوجداره می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از اتلاف انرژی داشته باشد.

برای ایجاد یک لایه هوا برای کاهش تلفات پنجره‌های تک جداره می‌توان یک لایه دیگر از شیشه یا اکریلیک شفاف دیگر روی آن نصب کرد و فضای بین آن‌ها را کاملاً درزبندی کرد. در این فضا باید مقداری ماده جاذب رطوبت قرار داد تا رطوبت این فضا را کاملاً بگیرد. این لایه می‌تواند مانع از ورود گرما در فصل تابستان هم شود وتلفات حرارتی و زمستانی را نیز تا ۳۰% کاهش دهند. کار ساده‌تری که می‌توان انجام داد این است که در چند هفته از سال که هوا خیلی سرد است بر روی پنجره‌ها نایلون کشید و دور تا دور آن را با چسب نواری پهن چسباند. با این کار در درجه اول شرایط آسایش بالاتری برای ساکنین ایجاد می‌شود و در کنار آن در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

استفاده از پرده‌های چین دار
استفاده از پرده‌های چین دارکه پنجره را کاملاً بپوشاند، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد مانع برای اتلاف انرژی شود. به اندازه بودن و نصب صحیح پرده بسیار مهم است. پرده باید طوری باشد که هوا نتواند پشت آن آزادانه حرکت کند.

کم کردن شعله اجاق گاز
استفاده از اجاق گاز با شعله زیاد و بزرگتر از ظروف پخت و پز منجر به افزایش مصرف می‌شود، زیاد کردن بیش از حد شعله، حرارت دادن ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله‌های کوچک، از مهم‌ترین اشتباهاتی است که برخی خانم‌های خانه‌دار مرتکب می‌شوند و باعث هدر رفتن ۴۰ درصد سوخت اضافی می‌شوند. در ضمن، حواس‌تان باشد که شعله اجاق گازتان باید آبی بسوزد.

حمام
باز گذاشتن یک‌سره دوش آب، علاوه بر هدر رفته آب باعث افزایش مصرف گاز نیز خواهد شد به همین منظور بهتر است با استفاده از وان شستشوی کامل را انجام دهید و در نهایت برای آبکشی از دوش استفاده کنید.

بستن در‌ها
در فصل زمستان اتاقی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و وسایل سرمایشی در آن وجود ندارد بهتر است که بسته بماند تا مانع از ورود سرما به همه فضای اتاق شود.

تنظیم دمای اتاق خواب
نزدیک بودن تخت پنجره باعث می‌شود که احساس سرمای بیشتری داشته باشید و در نتیجه دمای سیستم‌های گرمایشی را افزایش خواهید داد، آیا بندی پنجره می‌تواند مانع از هدر رفته انرژی شود.

بررسی دودکش
آسیب دیدن دودکش می‌تواند منجر به هدر رفته‌اند و گرما و شب به همین منظور به صورت سالانه دودکش را بررسی و از صحت و سلامت آن مطمئن شوید.

تنظیم درجه آبگرمکن
بازدهی آبگرمکن به دلیل به دلیل املاح موجود در آب و رسوب آن در مخزن به مرور زمان اُفت می‌کند و مصرف گاز نیز افزایش خواهد یافت به همین منظور باید در فاصله زمانی ۶ ماه تا یک سال با مراجعه به نمایندگی، آبگرمکن را سرویس کنید.

برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت نیز باید دمای آبگرمکن‌تان را روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد و حتی کمتر، تنظیم کنید. اگر درجه آبگرمکن شما بیشتر از ۷۵ درجه سانتی‌گراد باشد، یعنی شما دارید سوخت زیادی را هدر می‌دهید. آبگرمکن‌های قدیمی و آن‌هایی که برچسب مصرف انرژی‌شان در رده C یا پایین‌تر است، سوخت زیادی را هدر می‌دهند.

عایق بندی رادیاتور
عایق بندی رادیاتور منجر به حفظ انرژی و جلوگیری از هدر رفتن سوخت خواهد شد به همین منظور هرچند وقت یکبار به شوفاژخانه مراجعه کنید و در صورت وجود ترکیدگی یا شکاف نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

سیستم گرمایشی و سرمایشی
در زمان خرید کولر و یا بخاری حتماً به ابعاد منزل توجه کنید خرید بخاری پرقدرت نشان برتر بودن ب را ندارد، پس از اولین قدم برای خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی تناسب با اندازه منزل و اتاق هاست.

بستن کانال‌های کولر
باز ماندن دریچه‌های کولر منجر به هدر نرفته انرژی و مصرف گاز بیشتر خواهد شد بنابراین خروجی کانال‌های کولر را از داخل با پوشش‌های به حدکافی ضخیم بپوشانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.