تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1402 - 8:54
کد خبر : 98664

با حضور معاون علمی؛

ربات جراحی از راه دور سینا در بیمارستانی در اندونزی راه اندازی شد

ربات جراحی از راه دور سینا در بیمارستانی در اندونزی راه اندازی شد

سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در یکی از بیمارستان های کشور اندونزی به بهره برداری رسید.

به گزارش تیتر داغ؛ در ادامه سفر هیأت ایرانی به کشور اندونزی با حضور روح الله دهقانی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا به بهره برداری رسید.

این ربات جراح قادر است در جراحی‌های قفسه سینه و حفره شکمی مورد استفاده قرار گیرد. از مزایای آن می‌توان به افزایش دقت جراحی، عدم وجود شکاف عمیق در حین جراحی در بدن بیمار، خونریزی کمتر، بهبود سریع‌تر و دوره نقاهت کوتاه‌تر بیمار اشاره کرد. همچنین با وجود این ربات، جراح نیاز به پوشیدن لباس استریل جهت انجام عمل را ندارد و می‌تواند بدون قرار گرفتن در اتاق جراحی و به دور از گازهای بیهوشی و عفونت‌های خطرناک به کار خود بپردازد.

این سامانه از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش اول عبارت است از یک کنسول کنترل فرایند جراحی که در اختیار جراح قرار دارد و فرامین حرکتی دستان جراح و فرامین کنترلی از انگشتان و پاهای جراح را دریافت می‌کند و تصویری زمان حقیقی از موضع جراحی را در اختیار جراح قرار می‌دهد.

بخش دوم مجموعه تخت جراحی و ربات‌های جراح و تصویربردار بر بالین بیمار است که حرکات دریافت شده از کنسول جراحی را به صورت زمان حقیقی روی بدن بیمار و در موضع عمل جراحی اعمال می‌نماید. ارتباط بین دو بخش مذکور به صورت محلی یا از طریق اینترنت از راه دور میسر شده و جراح می‌تواند عمل جراحی را از شهری به شهر دیگر به انجام رساند.

توانایی افزایش دقت عملکرد جراح با استفاده از مکانیزم مقیاس گذاری حرکت دستان جراح، حذف لرزش از حرکات دستان جراح، دور کردن جراح از عوامل بیماری زا و عفونت‌های موجود در اطاق عمل، ایجاد شرایط کاری ارگونومیک برای جراح و درنتیجه کاهش خستگی در عمل‌های طولانی مدت و کاهش جراحات وارد شده به بیمار در انجام جراحی‌های پیچیده بدون نیاز به ورود دست جراح به داخل شکم بیمار با بهره گیری از ابزارهای انعطاف پذیر از مزایای این سامانه به شمار می‌رود.

ربات جراح ایرانی (سینا) رقیب ربات جراح آمریکایی (داوینچی) است و در اداره ثبت اختراعات آمریکا نیز به تأیید و ثبت رسیده است.

به دنبال امضای تفاهم نامه همکاری مشترک ایران و اندونزی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی، دو دستگاه از ربات جراح سینا را از شرکت سینا خریداری کردند و در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در دو شهر کشور اندونزی به فاصله ۵۰۰ کیلومتر نصب شد.

منبع: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد ریاست جمهوری دانش بنیان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.