تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1395 - 11:06
کد خبر : 111

رونمایی از ۳ موشک برد بلند درآینده نزدیک/قدرت دفاعی افزایش می‌یابد

رونمایی از ۳ موشک برد بلند درآینده نزدیک/قدرت دفاعی افزایش می‌یابد

وزیر دفاع گفت: موشک سوخت جامد برد بلند غدیر و موشک جامد برد بلند با دقت ثابت سجیل و موشک خرمشهر با برد بلند و قدرت اصابت بالا در آینده نزدیک در خدمت ملت قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی سردار دهقان وزیر دفاع به مناسبت هفته دفاع‌مقدس گزارشی از وضعیت توان دفاعی کشور ارائه داد.

وی در سالروز عملیات ثامن‌الحج گفت: در عملیات ثامن‌الحج، دشمنان نتوانستند آبادان را در اختیار گرفته و به سمت اهواز بیایند؛ عملیات ثامن با فرمان امام خمینی (ره) برای شکست حصر آبادان آغاز شد که سرآغاز استراتژی جدید در جنگ بود.

وزیر دفاع ادامه داد: بعد از سه روز از آغاز جنگ، تحلیلگران جنگ اعلام کردند که صدام برای دستیابی به اهداف خود ناموفق است؛ لذا ظرف یک هفته، استراتژی صدام از تهاجم شدید کوتاه مدت به جنگ فرسایشی بلندمدت تغییر کرد.

دهقان، استراتژی دشمن در حمله به ایران را تصمیم ملت ایران در برابر خواسته‌های آنها، تن دادن به جنگ کوتاه‌مدت و بلندمدت خواند و گفت: هدف آمریکایی‌ها از کمک به صدام، خاموش کردن انقلاب ایران بود اما صدام نیز اهداف مد نظر خود را داشت که شامل لغو قرارداد ۱۹۷۵، تبدیل شدن به ژاندارم منطقه و جبران شرایط آسیب‌پذیر داخلی حکومت بعث بود.

وی گفت: در این دوره از جنگ، تلاش‌های دیگران برای ممانعت به پیروزی ملت ایران آغاز شد و صدام از نظر سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی مورد حمایت کشورهای غربی و منطقه قرار گرفت.

وزیر دفاع اظهار داشت: بعد از فتح خرمشهر، جمهوری اسلامی با سیاست تنبیه متجاوز، عملیات‌های گسترده‌ای را آغاز کرد. ما قصد داشتیم دنیا را به نقطه‌ای برسانیم که ناچار به شناسایی متجاوز و وادار کردن آن به پرداخت غرامت شود.

جمهوری اسلامی جنگ را با موفقیت به پایان رساندیم

دهقان ادامه داد: ما جنگ را با موفقیت به پایان رساندیم چرا که دشمنان ما به اهداف خود دست نیافتند.

وی در تشریح دستاوردهای هشت سال دفاع‌مقدس گفت: در دنیای پرآشوبی که قانون جنگل حاکم است و صاحبان زور و اسلحه، همه حقوق را برای خود تعریف می‌کنند، هشت سال دفاع‌مقدس به ما ثابت کرد که تنها راه زیست عزتمندانه، انتخاب فرهنگ ایثار و شهادت است.

وزیر دفاع تصریح کرد: آموختیم نهادهای بین‌المللی حامی کشورهای استکباری هستند و هیچ ملتی نمی‌تواند انتظار داشته باشد نهادهای بین‌المللی از آن حمایت کنند. آموختیم شعارهای زیبای حقوق بشری و دموکراسی، ابزاری برای توجیه‌گری اقدامات تجاوزگرانه نظام سلطه است و ترور تروریست، ابزاری در دست صاحبان قدرت برای مقابله با اراده ملت‌هاست.

از هشت سال دفاع‌مقدس، آموختیم دشمن همواره بر موضع دشمنی خود قرار دارد

دهقان اظهار داشت: از هشت سال دفاع‌مقدس، آموختیم دشمن همواره بر موضع دشمنی خود قرار دارد و ابزار متناسب با موقعیت را استفاده می‌کند؛ مانند زور، دسیسه، توطئه، تلاش برای ایجاد حفره‌هایی درون جامعه، تحقیر و توهین، تطمیع و حیله و لبخند.

وی گفت: در منطقه ما بی‌ثباتی فراگیری وجود دارد و تنها کشوری که عامل صلح و ثبات در منطقه است و امروز بیشترین تلاش را برای ایجاد صلح در منطقه به کار گرفته و پیش‌قراول مقابله با جریان‌های تروریستی است ، جمهوری اسلامی ایران است.

تنها عنصر محدود کننده ایران در حوزه دفاع،عدم ورود به عرصه تولید سلاح‌های کشتار جمعی و شیمیایی است

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در حوزه دفاعی تنها عنصر محدودکننده‌ای که پذیرفته‌ایم، عدم ورود به عرصه تولید سلاح‌های کشتار جمعی و شیمیایی است.

وی ادامه داد: کشور ما به لحاظ جغرافیایی و نظام حاکم در معرض تهدید دیگر کشورها قرار دارد و به همین دلیل در حوزه دفاع، از توسعه تجهیزات پدافندی غفلت نمی‌کند.

دهقان تصریح کرد: در حوزه پدافند موشکی، هیچ عنصری برای ایجاد محدودیت در قدرت نمی‌شناسیم و در جهت تقویت توان دفاعی خود با برنامه‌های اعلام شده حرکت می‌کنیم.

وی همچنین از تشکیل سازمان مدیریت در وزارت دفاع برای چابک‌سازی این وزارتخانه خبر داد و گفت: تلاش کردیم تمام سرمایه‌های پژوهشی کشور را در خدمت دفاع و توسعه ملی قرار دهیم.

بیش از ۳۵ درصد از هزینه های قبل از سال ۹۰ را در عرصه تحقیق و تولید کاهش دادیم

وزیر دفاع ادامه داد: موازی‌کاری را حذف کردیم و پروژه‌های تحقیقاتی خود را محدود کرده و متمرکز در مواردی کردیم که می‌توانیم به ما محصول و یا فناوری را بدهد که برای ما در صحنه‌های درگیری، برتری ایجاد کند.بیش از ۳۵ درصد از هزینه های قبل از سال ۹۰ را در عرصه تحقیق و تولید کاهش دادیم.

وی گفت: برنامه‌های تولیدی خود را محدود کرده و متمرکز بر مواردی کردیم که برای ما ایجاد بازدارندگی می‌کند. در این فرآیند، آنچه از اهمیت زیادی برخوردار بود؛ این بود که بتوانیم در کوتاه‌ترین بازه‌های زمانی، به بالاترین حد از نیاز خود را در جهت تأمین امنیت ملی و ارتقای ضریب امنیتی کشور دست یابیم.

دهقان اظهار داشت: ما در حوزه تولید موشک در زمینه موشک‌های کروز، بالستیک سوخت جامد و مایع و موشک‌های پدافندی، حدی از توان را به لحاظ تولیدی داریم که قادریم هر بُرد، هر دقت و هر میزان تخریبی را با دقت اصابت، طراحی و ایجاد کنیم.

وزیر دفاع تصریح کرد: امروز موشک‌های بُرد بلند ما با دقت‌های زیر ۱۰ متر می‌تواند اهداف متخاصم را مورد هدف قرار دهد.

موشک های بالستیک را برای هدف گیری اهداف دریایی در دور دست ها توسعه می دهیم

وی وعده داد: در آینده موشک‌های بالستیک زمین به زمین خود را به گونه‌ای توسعه خواهیم داد که قادر باشد در دوردوست‌ها، اهداف دریایی را هم مورد اصابت قرار دهد.

دهقان خاطرنشان کرد: موشک‌های کروز زمین به دریا و آنهایی که از شناورها پرتاب می‌شوند، قادرند تمامی اهداف دریایی را در بردهای بلند مورد اصابت قرار دهند.

وزیر دفاع اظهار داشت: دیروز خط تولید موشک سوخت جامد تاکتیکی و نقطه‌زن ذوالفقار که ضد جمینگ است، فعال کردیم؛ تا پایان امسال سه محصول اساسی را در حوزه‌ موشکی که برتری و قدرت دفاعی ما را چندین برابر افزایش خواهد داد را به صحنه تولید خواهیم آورد.

موشک های سجیل،غدیر و خرمشهر تا پایان سال به عرصه تولید وارد می شود

وی ادامه داد: موشک سوخت جامد برد بلند غدیر و موشک جامد برد بلند با دقت ثابت سجیل و موشک خرمشهر با برد بلند و قدرت اصابت بالا، دستاوردهایی خواهد بود که در آینده نزدیک در خدمت ملت قرار خواهد گرفت.

دهقان در بخش دیگری از سخنرانی خود درخواست‌هایی را از مجلس مطرح کرد و اظهار داشت: نقش تعیین‌کننده مجلس در جهت اتخاذ مواضع انقلابی برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب ستودنی است؛ اقداماتی که در دوران دفاع‌مقدس، مجلس شورای اسلامی برای حمایت از ایثارگران انجام داد، بسیار مهم بود.

مجلس در برنامه ششم و بودجه سال ۹۶ گام‌های بلندتری برای تقویت بنیه دفاعی کشور بردارد

وزیر دفاع اظهار داشت: به طور طبیعی در بودجه‌های سالیانه و برنامه‌های پنج ساله، نمایندگان عنایت ویژه‌ای به بخش دفاع داشتند که قابل تقدیر است. در دوره مسئولیتی من، آنچه از نمایندگان دیدیم، همراهی و دلسوزی در مباحث مربوط به امنیت ملی و کمک به توسعه عناصر قدرت‌ساز ملت در عرصه دفاعی بوده است. امیدواریم در برنامه ششم و بودجه سال ۹۶ گام‌های بلندتری برای تقویت بنیه دفاعی کشور برداشته شود.

وی تصریح کرد: ما باید صنایع دفاعی‌مان را به گونه‌ای توسعه دهیم که ضمن تولید همه اقلام پدافندی و دفاعی، در راستای توسعه تولید اقلام تهاجمی نیز گام برداریم.

دهقان ادامه داد: ما نیاز به توسعه و نوسازی اقلام دفاعی خود داریم. ما نیاز داریم نیروی دریایی خود را به لحاظ استقرار در ساحل دریایی مکران و ناوشکن‌ها و ناوگان‌های جدید، به روز کنیم.

وزیر دفاع اظهار داشت: ما نیاز داریم تحرک را در نیروی زمینی خود افزایش داده و در جهت توسعه سلاح‌های زمینی که ما را قادر به مقابله با تحلیل‌های نوین می‌سازد، اقدام کنیم.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای دهقان بیانات مفیدی داشتند؛ ایشان از فرماندهان باسابقه دفاع مقدس هستند که امروز نیز از نظراتشان بهره بردیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.