تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مرداد 1401 - 7:28
کد خبر : 35103

رژیم غذایی حاوی اُمگا۳ ریسک سرطان سینه را در زنان چاق کاهش می دهد

رژیم غذایی حاوی اُمگا۳ ریسک سرطان سینه را در زنان چاق کاهش می دهد

تحقیقات جدید نشان می دهد مصرف بیشتر اسیدهای چرب غیراشباع با کاهش خطر سرطان سینه در زنان قبل و بعد از یائسگی، به ویژه زنان پیش از یائسگی که چاق هستند، مرتبط است.

به گزارش تیتر داغ؛ زنان یائسه با افزایش خطر ابتلاء به سرطان سینه مواجه هستند که در صورت اضافه وزن و کلسترول بالا، فشار خون بالا یا هر دو افزایش می‌یابد.

از آنجایی که بدن به طور طبیعی اسیدهای چرب غیراشباع تولید نمی‌کند، ترکیب مواد غذایی سرشار از این اسیدها، که به عنوان اُمگا ۳ هم شناخته می‌شود، می‌تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند.

سرطان سینه به استثنای سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است و عمدتاً در زنان میانسال و مسن با میانگین سنی ۶۲ سال رخ می‌دهد.

در حالی که عوامل متعددی وجود دارد که بر خطر سرطان سینه تأثیر می‌گذارد، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی نقش کلیدی در ایجاد این بیماری دارد.

بر اساس نتایج مطالعه جدید، رابطه معکوس بین خطر ابتلاء به سرطان سینه و دریافت اسیدهای چرب غیراشباع، به ویژه در زنان یائسه که چاقی دارند، وجود دارد.

اسیدهای چرب امگا ۳، چربی‌های سالمی هستند که به خاطر فواید سلامتی شأن شناخته شده هستند.

در مطالعه جدید، محققان ۱۵۸۹ مورد سرطان سینه زنان و ۱۶۲۱ فرد بدون سرطان سینه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها افراد مبتلا به سرطان سینه را که اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کرده بودند، ارزیابی کردند و داده‌ها را با افراد بدون سرطان سینه که اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کردند، مقایسه کردند.

محققان همچنین بررسی کردند که آیا این رابطه تحت تأثیر وضعیت یائسگی، وضعیت گیرنده هورمونی یا مصرف اسید لینولئیک قرار دارد یا خیر.

یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش خطر ابتلاء به سرطان سینه مرتبط است. این مسئله در زنان پیش از یائسگی و آنهایی که دارای انواع خاصی از تومورهای سینه بودند بارزتر بود.

نتایج نشان داد زنانی که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند و مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی شأن افزایش دادند، خطر ابتلاء به سرطان سینه در آنها کاهش یافت.

خطر ابتلاء به سرطان سینه با افزایش سن به خصوص پس از ۵۰ سالگی افزایش می‌یابد.

زنانی که خطرات ژنتیکی خاصی دارند، قبل از یائسگی با خطرات بالای سرطان سینه روبرو هستند. عوامل ژنتیکی، از جمله سابقه خانوادگی سرطان سینه، خطر ابتلای فرد را در طول زندگی افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. این شرایط شامل ورزش منظم و تغذیه سالم، همچنین پرهیز از سیگار، مصرف الکل، خواب کافی و تمرین مدیریت استرس است.

منبع: هلث لاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.