تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 دی 1401 - 12:07
کد خبر : 93129

سنگ نمای ساختمان

سنگ نمای ساختمان

به تمامی وجوه بیرونی ساختمان در صنعت ساختمان سازی، نما می گویند. نمای بیرونی ساختمان جلوه ساختمان می باشد و به نوعی معرف آن است به همین منطور، طراحان سعی می کنند به بهترین شکل ممکن این قسمت را طراحی کنند و همچنین از برترین مطالح برای هرچه زیباتر و شکیل تر کردن آن، استفاده

به تمامی وجوه بیرونی ساختمان در صنعت ساختمان سازی، نما می گویند. نمای بیرونی ساختمان جلوه ساختمان می باشد و به نوعی معرف آن است به همین منطور، طراحان سعی می کنند به بهترین شکل ممکن این قسمت را طراحی کنند و همچنین از برترین مطالح برای هرچه زیباتر و شکیل تر کردن آن، استفاده کنند.

سنگ نما چیست 

استفاده از سنگ نما باعث می شود جلوه خاصی تقدیم ساختمان مورد نظر شود. خانه ای که دارای نمای سنگ باشد، درصد فروش آن به شدت افزایش پیدا می کند. استفاده علمی و اصولی از سنگ نمای تراورتن، نمای رومی و سنگ نمای گرانیت می تواند به ساختمانی لوکس خانه شما را تبدیل کند.

استفاده از هر نوع مصالحی در نمای ساختمان، ارتباطی با مصالح به کار رفته در دیوارچینی  همچون بلوک سبک، دو یا سه جداره و … ساختمان ندارد.

برای این که بدانید سنگ نما چیست و با انواع آن آشنا شوید تا پایان محتوا همراه ما باشید.

مزایا و معایب اجرای سنگ در نما 

در این قسمت از محتوا قصد داریم مزایا و معایب اجرای سنگ در نما را برای شما عزیزان شرح دهیم.

مزایای اجرای سنگ در نما

از مزایای طراحی نما سنگی می توان موارد زیر را نام برد:

  • عایق صوتی و حرارتی
  • مقاومت در برابر آتش سوزی
  • اجرای سریع، تمیز و آسان
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • دارای تنوع زیاد در جنس و رنگ
  • ثبات رنگ و چرک تاب بودن

معایب سنگ نمای ساختمان

از معایب طراحی نما سنگی به موارد زیر  می توان اشاره کرد:

  • غیر قابل اجرا بودن در دمای زیر ۵ درجه سلسیوس
  • خاصیت رادیواکتیو ( برای استفاده در نماهای بسته سنگ گرانیت مناسب نیست و این به دلیل خاصیت رادیو اکتیو آن می باشد.)
  • در ارتفاعات بلند به سختی اجرا و نصب سنگ نما انجام می شود.
  • جرم پذیر بودن
  • اجرای زمان بر
  • هزینه اجرای بالا و عدم صرفه اقتصادی

در هنگام نصب سنگ نما باید پشت سنگ پر از ملات شود در غیر این صورت با گذشت زمان بین سنگ و دیوار فاصله ایجاد می شود و سنگ از دیوار فرو می ریزد.

استفاده از سنگ در نما به دلیل سنگین بودن و اتصالات غیر حرفه ای برای کوچه های باریک و تنگ به هیچ عنوان مناسب نیست و در هنگام زلزله و لغزش زمین می تواند، باعث ایجاد خطر شود.

پ‌ن:

بلوک هبلکس نوعی از بلوک سبک می باشد.

انواع سنگ نما 

برای نمای ساختمان از سنگ های مختلفی استفاده می شود از انواع سنگ نما می توان موارد زیر را نام برد:

سنگ نمای تراورتن:

نوعی سنگ آهکی که در چشمه های آب گرم و با تبخیر آب حاوی بی کربنات کلسیم به دست می آید، سنگ تراورتن نام دارد. از ویژگی های این نوع سنگ نمای ساختمان می توان به تنوع رنگ، ساختار لایه لایه و بافت متخلخل و بلورین آن اشاره کرد.

روی ضایعات سنگ تراورتن، در کارخانه کار می کنند و به ابعاد نزدیک و ابعاد مختلف به هم آن ها را در می آورند که به این سنگ ها، سنگ آنتیک می گویند. سنگ آنتیک در نمای سنگی دور پنجره استفاده می شود.

سنگ نمای گرانیت:

سنگی مقاوم و بادوام برای نمای ساختمان محسوب می شود و نوعی سنگ آذرین درونی است. در رنگ و طرح های مختلفی وجود دارد هزینه های سنگین مربوط به صیقلی سنگ گرانیت، برش و استخراج گرانیت باعث شده این نمونه سنگ با قیمت بالایی عرضه شود.

با یکنواخت تر شدن دانه های گرانیت ارزش این نوع سنگ افزایش پیدا می کند. زیباترین نوع این مصالح سنگ گرانیت  صیقلی است که می تواند به نمای ساختمان ظرافت و زیبایی خاصی را تقدیم کند. به دلیل دوام بسیار بالایی که دارد در محیط های صنعتی از کاربرد فراوانی برخوردار است.

از انواع سنگ های گرانیت ساختمانی می توان به دیاباز، بازالت ( سیاه سنگ ) و گابرو اشاره کرد که در رنگ های قرمز، صورتی و خاکستری تولید می شود.

از ویژگی های سنگ نمای گرانیت می توان به پرداخت سطح به صورت صیقلی، تیشه ای، کلنگی و چکشی،  رنگ های متنوع، جلاپذیری بالا، ساختار کریستالی، مقاوم در برابر نفوذ آب، چگال سخت، مقاومت بالا در برابر هوازدگی و مقاوم در برابر ضربه اشاره کرد.

سنگ نمای ماسه ای:

نوعی سنگ رسوبی بوده که از چسبیدن مواد و ته نشینی ماسه ها به وجود می آید. از ویژگی های آن می توان تنوع بافت ( خشن و نرم )، مقاوم در برابر یخبندان، صیقل پذیری ضعیف، جذب آب بالا، مقاومت کم در محیط های اسیدی، چسبندگی ضعیف با ملات و نیاز به اسکوپ برای اجرا، نیاز به ابزارهای غیر آهنی برای نصب، سطح نهایی تیشه ای و کلنگی و چکشی را نام برد.

مطالب مرتبط:

بتن خود متراکم یکی از انواع بتن های موجود در بازار می باشد که کاربرد گسترده ای در صنعت ساختمان سازی دارد.

سنگ نمای کوارتزیت:

دوام بسیار بالایی دارد ماسه سنگ سیلیسی بسیار سخت است. این نوع سنگ ظاهری بلوری شبیه به گرانیت دارد. سنگ کوارتزیت ظاهری خشن تر و زبرتر دارد و از گرانیت سخت تر است، بافت آن به صورت لایه لایه بوده و در رنگ های اخرایی، آبی خاکستری، خاکستری سبز، خاکستری و سفید یافت می شود.

سنگ کوارتزیت سفید به سنگ مرمریت شبیه بوده؛ ولی نسبت به مرمریت مقاومت بالاتری دارد. از ویژگی های این مدل سنگ می توان به قیمت پایین و مناسب، مقاومت بالا در برابر لکه، ظاهر خشن و زبر، ساختار بلوری به دلیل دگرگونی بودن سنگ، مقاوم در برابر هوازدگی، مقاوم در برابر مواد اسیدی، مقاوم در برابر ساییدگی، دمای پایین سطح سنگ، مقاومت بسیار بالا در برابر نور خورشید و مقاومت بالا در برابر گرما و سرما اشاره کرد.

سنگ نمای آهکی:

در رنگ های آبی، قرمز، خاکستری، نخودی و سفید یافت می شود. سطح نهایی این نوع سنگ به صورت کلنگی، تیشه ای و صیقلی می باشد.

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که روی ماسه سنگ ها یا کنار آن ها نباید از سنگ آهکی استفاده کرد؛ چون باعث تخریب آن می شود. سنگ های آهکی با ملات ماسه سیمان چسبندگی بسیار مناسبی دارند.

مطالب مرتبط:

سیمان کاربردهای فراوانی دارد که یکی از آن ها ساخت انواع بلوک سیمانی می باشد که به صورت سبک و سنگین ارائه می شود.

سنگ نمای مرمر:

سنگ دگرگونی آهکی بوده که در حین دگرگونی تبلور مجدد در اثر حرارت و فشار بافت بلورین متمایزی پیدا می کند. دگرگونی بیشتری را نسبت به مرمر تحمل می کند. سنگ مرمر در رنگ های ارغوانی، زرد، قرمز، سبز و خاکستری وجود دارد؛ ولی سنگ مرمر خالص در رنگ شفاف و سفید است.

ناخالصی های سنگ آهک اولیه باعث شده رگه ها و رنگ هایی روی سنگ آهک نمایان شود. از انواع سنگ مرمر می توان به سنگ مرمر سرپانتین، مرمر اونیکس، مرمر تراورتن، مرمر آهکی اشاره کرد.

سنگ نمای مرمر باید دارای ضخامت ۴ سانتی متر باشد و به وسیله گیره هایی از فولاد ضد زنگ ساخته شده باشد. از ویژگی های سنگ نمای مرمر می توان به زیبایی منحصر به فرد، تنوع رنگ، مقاومت کم در برابر باران های اسیدی و آلودگی هوا، مقاومت کم در برابر رطوبت و کاربرد دکوراتیو اشاره کرد.

سنگ مرمریت:

سنگ آهکی دگرگون شده ای است که به سه دسته ابری، کریستال و چینی بر حسب شدت دگرگونی سنگ مادر تقسیم بندی می شود.

نسبت به سنگ تراورتن چگالی بالایی دارد. از ویژگی های سنگ نمای مرمریت می توان به جذب آب نسبتا بالا، تغییر رنگ در برابر تابش نور خورشید، لکه پذیر بودن در برابر آلودگی و مواد رنگی به دلیل متخلخل بودن، چگالی بالا، جلاپذیری بالا، مقاوم در برابر فرسایش و آتش و سختی مناسب اشاره کرد.

سنگ نمای چینی:

در مناطق دگرگونی با شدت کم به وجود می آید و دارای بافتی هم اندازه، دانه ریز و تمام بلورین است. این نوع سنگ شامل چینی کریستال، چینی خاکستری و چینی سفید می شود.

با توجه به طرح و بافت دارای انواع کریستالی و ابری است. مقاوم در برابر گرما و سرما، تخلخل کم، مقاومت سایشی بالا، جذب آب پایین، جلاپذیری بسیار بالا، نفوذ نور در سنگ و انعکاس توسط لایه های زیرین، انتشار صدایی شبیه چینی در صورت ضربه خوردن، اغلب به رنگ خاکستری و سفید، سختی بالا و بلورهای قابل رویت از ویژگی های سنگ چینی محسوب می شوند.

سنگ نمای رسی:

سنگ های شیست از پر کاربردترین سنگ های رسی است. این نوع سنگ در طول زمان از دگرگون شدن خاک رس به وجود می آید که ساختاری لایه لایه دارد.

در نمای ساختمان دو طبقه، یک طبقه و ساختمان های ویلایی استفاده می شود. قیمت مناسبی دارد؛ لذا برای نما با مساحت های بالا بهترین گزینه محسوب می شود. از ویژگی های سنگ شیست می توان به ساختار لایه لایه، ورقه ای بودن، قیمت ارزان، دوام بالا و تنوع رنگی اشاره کرد.

بهترین سنگ نما 

بهترین سنگ نما، سنگ تراورتن است؛ چون مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی دارد. برای انتخاب بهترین سنگ نما باید به گزینه های زیر توجه کنید:

  1. سنگ نما باید فاقد از پوسیدگی و ترک خوردگی باشد برای این که بخواهید مطمئن شوید که آیا سنگ فاقد از ترک است، کافی بوده با یک شی فلزی به سنگ ضربه بزنید و اگر صدای ظروف چینی دارد، نشان دهنده ای آن است که ترک و شکستگی ندارد.
  2. سنگ تراورتن به دلیل این که پشت آن دارای خلل و فرج است باعث می شود، ملات و سیمان به داخل سنگ نفوذ پیدا کند و به خوبی روی دیوار چسبیده شود.
  3. در برابر عوامل شیمیایی و فیزیکی مقاومت بالایی دارد.

پ‌ن:

بلوک لیکا از انواع بلوک های سبک می باشد که دلیل مزایای فراوان آن، جایگاه ویژه ای در صنعت ساخت و ساز پیدا کرده است.

ضوابط اجرای سنگ نما 

از ضوابط اجرای سنگ نما می توان موارد زیر را نام برد:

  • برای جلوگیری از سقوط سنگ نما برای پشت سنگ نما باید از ماسه‌ی شسته استفاده شود.
  • برای ملات پشت سنگ به هیچ عنوان از نخاله های ساختمان استفاده نکنید.
  • خاک سنگ حاصل از فرزکاری سنگ پس از برش باید به طور کامل از روی سنگ تمیز شود.
  • به هیچ عنوان در هوای سرد نمای ساختمان خود را سنگ نکنید؛ چون درست کردن نما در هوای سرد باعث یخ زدگی آن می شود.
  • برای تهیه دوغاب از سیمان زیادی استفاده کنید و بعد از نصب سنگ نما برای ۲ تا ۳ روز نمای ساختمان باید آبیاری شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.