تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 بهمن 1399 - 10:36
کد خبر : 17700

شبی که آرزوی دل‌های پاک برآورده می‌شود/ لیلهالرغائب؛ شب خانه تکانی دل برای صاحب خانه

شبی که آرزوی دل‌های پاک برآورده می‌شود/ لیلهالرغائب؛ شب خانه تکانی دل برای صاحب خانه

لیله الرغائب شبی است که انسان دل را با خانه تکانی از رذائل اخلاقی، آماده حضور معبود خود می‌کند.

به گزارش تیتر داغ؛  نخستین شب جمعه ماه پربرکت رجب در حالی فرا می‌رسد که با نمایان شدن هلال ماه در آسمان، یکی از بهترین ایام برای نیت تمایلات پاک و آرزو‌هاست. در این شب بندگان خدا ضمن سجده به درگاهش، امید تازه برای رسیدن به مقصودشان می‌کنند و آرزوهایشان را با فرشتگانش که بر زمین نازل شده اند، در میان می‌گذارند. در حقیقت «لیله الرغائب» ضیافتی برای خواستن بهترین‌هاست و او که بخشنده‌ترین بخشندگان است، کرمش هیچ‌گاه توقف پذیر نبوده و نخواهد بود.

 

رغائب جمع رغیبه است؛ به معنی «امرٌ مرغوب فیه عکاء کثیر» یعنی شبی که در آن عطا‌ها و مواهب فراوان به دست می ‏آید. در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیا و بیداری و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد امین دریاپیما سخنران و کارشناس مذهبی، درباره فضیلت و عظمت ماه رجب مطرح کرد: ماه رجب از ماه‌های با برکت نزد خداوند متعال است. پیامبر (ص) در مورد فضیلت این ماه می‌فرمایند «حرمت هیچ ماهی از ماه‌های خداوند به ماه رجب نمی‌رسد». با کمی تأمل و تفکر در این دسته از روایات مشاهده می‌کنیم که ماه رجب از ایامی است که خداوند متعال برای رسیدن به کمال انسان‌ها را در مسیری قرار می‌دهد که با کمترین حرکت به بالاترین و بهترین نتیجه معنوی دست یابند.

لیلهالرغائب؛ روز خانه تکانی برای صاحب خانه /شبی که آرزوی دل های پاک برآورده می شود

وی افزود: ماه رجب با فضیلت‌های بی شمارش از جمله مبعث و لیلهالرغائب، به فرموده امام موسی بن جعفر (ع) نامی بهشتی دارد و اوج زیبایی و شاهکار خلقتش یعنی ولادت امیرالمومنین (ع) را در این ماه جای داده است.

این کارشناس مذهبی گفت: لیله الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب است؛ ماهی با این اوصاف و زیبایی‌ها که بیان شد. در آیات و روایات متعدد از اهل بیت (ع)، شب جمعه فی‌نفسه شب رحمت و مغفرت است. حال در نظر بگیرید تلاقی اولین شب جمعه ماه رجب که تعبیر به لیله الرغائب شده، چه فرصت بزرگی است که انسان به خداوند و کمال خود نزدیک‌تر شود. یکی از تعابیری که درخصوص ماه رجب می‌توان مطرح کرد این است که ماه رجب دروازه ورود ماه مبارک رمضان است و انسان باید کم کم مهیای ضیافت الهی شود و بهترین بهره را برای ورود به ماه رمضان در این ماه پر برکت برای خود بسازد.

لیلهالرغائب؛ روز خانه تکانی برای صاحب خانه /شبی که آرزوی دل های پاک برآورده می شود

حجت الاسلام دریاپیما افزود: حال چه کنیم که از این فرصت طلایی در لیله الرغائب بیشترین استفاده را ببریم و خود را مهیا برای ضیافت الهی در ماه رمضان کنیم. همانطور که در روایت آمده است حضرت نوح (ع) در ابتدای ماه رجب سوار بر کشتی شد و نجات یافت. حال ما چه کنیم که در این طوفان، سختی و بلا‌های دنیا در امان باشیم و به ساحل امن سلامت برسیم.

لیلهالرغائب؛ روز خانه تکانی برای صاحب خانه /شبی که آرزوی دل های پاک برآورده می شود

وی درباره اعمال لیله الرغائب گفت: در مفاتیح و روایات اعمالی برای لیله الرغائب از جمله ذکر استغفار و نماز‌های متعدد بیان کرده‌اند، اما مهمتر از همه و بهترین کار در این شب با فضیلت این است که سعی کنیم، همه وجودمان را خانه تکانی کنیم و خانه دل را از زنگار گناه، حسادت، کید، کینه و دشمنی پاک کنیم و دلمان را در این شب مهیا کنیم تا فیض‌های الهی بر دلمان نازل شود؛ زیرا فیض الهی در دل پاک تاثیر می‌گذارد.

لیلهالرغائب؛ روز خانه تکانی برای صاحب خانه /شبی که آرزوی دل های پاک برآورده می شود

این پژوهشگر مذهبی توضیح داد: با دل ناپاک این فیض‌های الهی به انسان نمی‌رسد. در نتیجه «لیله الرغائب» شبی است که از بدی‌ها، زشتی‌ها و اوصاف ناپسند دلمان را پاک کنیم تا بتوانیم بهترین استفاده را از آن ببریم.

حجت الاسلام دریاپیما در پایان گفت: در پایان به شب جمعه شب زیارتی اباعبدالله (ع) اشاره می‌کنیم؛ خداوند نگاه ویژه به نام اباعبدالله (ع) دارد و در ماه رجب یکی از اعمالی که وارد شده، زیارت اباعبدالله (ع) و ارتباط با ایشان است. ارتباطی که می‌تواند سعادت ما را تضمین کند. در نتیجه اگر در لیلهالرغائب بتوانیم حلقه ارتباط با اباعبدالله (ع) را برقرار کنیم ولو به اندازه یک سلام یا یک زیارت عاشورا، حتماً خداوند توجه خاصی به ما خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.