تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 14:10
کد خبر : 94292

شعار مسابقات با عنوان « یک کتاب، یک امت » انتخاب شده که حول محور وحدت است

شعار مسابقات با عنوان « یک کتاب، یک امت » انتخاب شده که حول محور وحدت است

تیتر داغ: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مایه وحدت و زمینه‌ساز انس با کلام‌الله مجید و عمل به فرامین نورانی این کتاب الهی است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در طول برگزاری، از تلوبیون، هیات آنلاین، تکیه و آپارات با اینترنت رایگان پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی سایت خبری تیتر داغ، نشست خبری سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، صبح امروز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، با حضور حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد.

حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در ابتدای این نشست خبری گفت: آیین افتتاحیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، شنبه ۲۹ بهمن ماه جاری، با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می ‌شود.

وی با بیان اینکه این مسابقات در روزهای ۳۰ بهمن، ۱ و ۲ اسفند، در سه نوبت صبح ویژه بانوان، عصر و شب ویژه برادران برگزار می‌شود؛ افزود: مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات نیز با حضور رئیس‌جمهور برگزار می شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، یکی از تفاوت‌های اصلی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از مسابقات دیگر کشورها را عدالت‌ محوری برشمرد و گفت: در این مسابقات از لحظه‌ای که فرایندهای مربوط به آن آغاز می‌شود تا زمان پایان آن، هیچ تفاوتی بین نمایندگان کشورمان و سایر شرکت‌ کنندگان قائل نخواهیم بود؛ زیرا که «عدالت‌محوری» اصل اصیل مسابقات جمهوری اسلامی ایران است.

مجیدی مهر، تصریح کرد: موضوع دیگری که مسابقات جمهوری اسلامی ایران را شاخص کرده، اهتمام عالی‌ترین مقامات اجرایی و دینی کشور به این رویداد بزرگ است؛ ما امسال شاهد حضور سران قوا در مراسم افتتاحیه و اختتامیه خواهیم بود؛ علاوه بر آن بسیاری از مراجع و علما نیز با پیام‌های خود همراهی خوبی با مجموعه مسابقات داشته‌اند.

وی با اشاره به حضور نمایندگانی از ۳۴ کشور دنیا و ایران در مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مایه وحدت و زمینه‌ساز انس با کلام‌الله مجید و عمل به فرامین نورانی این کتاب الهی است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، یادآور شد: در مراحل مقدماتی این مسابقات حدود ۸۰ کشور نمایندگان خود را معرفی کردند که مراحل غربالگری و مقدماتی برگزار و پس از آن راه‌یافتگان به مرحله نهایی معرفی شدند و در نهایت از میان ۱۴۸ متسابق ۵۲ شرکت‌ کننده به مرحله نهایی مسابقات راه یافتند؛ مرحله مقدماتی به‌صورت مجازی و به میزبانی شهر مشهد مقدس برگزار شد؛ لذا پیش‌بینی می‌شود که در این مرحله شاهد استماع تلاوت‌های با کیفیتی از سوی شرکت‌کنندگان باشیم.

مجیدی مهر، در خصوص رشته‌های مسابقات افزود: رشته‌های ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در هر دو بخش بانوان و آقایان مشترک است اما رشته قرائت تحقیق صرفاً ویژه آقایان خواهد بود؛ رشته ترتیل برای سومین سال در بخش آقایان و اولین سال در بخش بانوان برگزار می‌شود و بعد از برگزاری این مسابقات تصمیم قطعی خود برای ماندن یا حذف رشته ترتیل در مسابقات بین‌المللی را اتخاذ خواهیم کرد؛ امسال سعی شده است تا نگاه سختگیرانه‌تری نسبت به انتخاب داشته باشیم و این مسیر قطعا ادامه دارد؛ مطمئن باشید سال آینده مسابقات جمهوری اسلامی ایران به لحاظ فنی به یک شکوفایی منحصر به فردی خواهد رسید و حتما اعلام خواهیم کرد که به دنبال چه چیزی در این حوزه هستیم.

وی تاکید کرد: شعار مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران هم شعار ثابتی بوده که از چند دوره قبل انتخاب شده است و عنوان «یک کتاب، یک امت» انتخاب شده که حول محور وحدت است؛ تلاش شده است تا این شعار در تمام ارکان مسابقات جاری و ساری شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، پیرامون همکاری سایر نهادها در برگزاری این دوره از مسابقات گفت: از مجموعه وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعه‌المصطفی و تمامی موسسات معتبر قرآنی و دینی در سراسر دنیا که در کنار ما بودند، قدردانی می‌کنم؛ هدف‌گذاری ما این است که سال آینده بتوانیم ۸۵ تا ۹۰ کشور در مسابقات حضور داشته باشند؛ این همان دیپلماسی فرهنگی و قرآنی ما در سراسر دنیاست تا اعلام کنیم جمهوری اسلامی ایران پرچمدار قرآن در عصر حاضر است.

مجیدی مهر، در مورد چرایی برگزاری مسابقات در سالن اجلاس سران گفت: استاندارد در برگزاری مسابقات برای ما در همه بخش‌ها بسیار مهم است، این استاندارد در مجموعه سالن اجلاس سران اسلامی وجود دارد، البته ممکن است در سال‌های بعد این استاندارد در سایر مکان‌های دیگر وجود داشته باشد و رقابت‌ها قطعا در هر مکانی که شرایط بهتری را داشته باشد برگزار خواهد شد، تجربه‌هایی در سال‌های قبل در مصلی داشته‌ایم و چون استاندارد لازم برای برگزاری امسال رقابت‌ها در این مکان وجود نداشت از برگزاری این دوره در مصلی منصرف شدیم.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر این رقابت‌ها در ایام میلاد حصرت رسول(ص) خواهد بود که طبیعتا در مصلی مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود. همچنین سالن اجلاس سران خاطرات قرآنی خوبی را برای همه یادآور می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، با قدردانی از وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعه المصطفی در تسهیل حضور متسابقین اظهار کرد: مراسم اختتامیه در ۲ اسفندماه با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد، همچنین تبلیغات شهری مسابقات از امشب در سطح شهر تهران رونمایی می‌شود.

مجیدی مهر، در پایان سخنان خود گفت: سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در طول برگزاری، از تلوبیون، هیات آنلاین، تکیه و آپارات با اینترنت رایگان پخش خواهد شد.

بنا به این گزارش، در پایان این نشست خبری، از پوستر سی ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد.

گفتنی است، آیین افتتاحیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، شنبه ۲۹ بهمن ماه جاری، با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می ‌شود.

خبرنگار: کوروش جم

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.