تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آذر 1398 - 10:26
کد خبر : 3408

شهرداری« پروژه» را نیمه کاره رها کرد

شهرداری« پروژه» را نیمه کاره رها کرد

پروژه را نیمه کاره رها کردند. محلی ها که شرایط را اینگونه دیدند راه باز کرده و تردد کردند. شهرداری به میدان آمد .به جای اینکه پروژه را تمام کند سنگ بر روی سنگ گذاشت و راه را بست.

به گزارش تیتر داغ؛ از انتهای صیاد شیرازی که به سمت اوشان می روی اولین میدان را که دور می زنید، دست راست خیابان کوچه ای است که سر آن یکی از مراکز بازیافت است.

کارگران در اینجا مشغول به کار هستند ۱۰۰ متر آن طرف تر یک پل نیمه کاره رها شده خودنمایی می کند، سال هاست پروژه بلاتکلیف رها شده و  زیر ستون های پل  به جای اینکه به مسیر دسترسی تبدیل شود محل پارک خودروهای شهروندان شده است.

در اطراف خیابان کانکس های آبی چشم نوازی می کند ولی کسی در داخل آنها نیست.

وارد پروژه که می شوید تابلو زده اند کارگران مشغول به کار هستند اما خبری از کارگر نیست و کسی در آنجا پرسه نمی زد.

گه گداری فقط یک کامیون در آنجا تردد می‌کند و هر از چند گاهی هم کسی در کانکسی که در سمت دارآباد است می نشیند اما از ساخت و ساز نشانی نیست.

 چند باغ در کنار پروژه وجود دارد. کمی جلوتر کوچه ای است که اهالیش برای تردد محلی دچار مشکل هستند چرا که سال هاست پروژه عمرانی با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در همسایگی شان به حال خود رها شده است.

هنوز آسفالت نهایی نشده و ولی محلی ها رفت و آمد می کردند و مشکل مردم دارآباد تا حدودی حل شده  بود تا اینکه شهرداری تهران تصمیم گرفت همین مسیر عبوری را هم با ریختن سنگ های بزرگ مسدود کند تا کسی از داخل پروژه ای که تقریبا تمام شده است، عبور نکند.

۲ ماه پیش گزارشی از این محل(۳۵ متری افتخاری) تهیه کردیم و مردم به شدت گله مند بودند که شهرداری سال هاست به بهانه نبود پول کار را رها کرده است.

برخی شهروندان هم از نحوه ساخت و ساز و عدم جانمایی درست شاکی بودند یکی از اهالی که به شدت سرفه می کرد و به گفته خودش بیماری قلبی هم داشت  گفت: دیوار پروژه  به حیات خانه ما چسبیده  است و در صورت راه اندازی اگر تصادفی رخ دهد حتما ماشین به داخل حیات  پرت می شود.

وی که سرفه امانش را بریده ادامه داد: بارها این مشکل را به ماموران شهرداری گفتم ولی کسی توجه نکرد.

چند معتاد هم آن طرف تر زیر پل لم داده و در حال کشیدن مواد بودن وقتی نزدیک شدم یکی از اهالی محلی که زنی میانسال بود از پنجره خانه شان سرش را بیرون آورد و بلند گفت تو رو خدا وضعیت ما را می بینید همیشه همین است پروژه را ول کرده اند واصلا  برای کسی هم مهم نیست، آخه گناه ما چی  که باید خانه ما دقیقا کنار این خرابه رها شده باشد و هر روز از پنجره منظره مواد کشیدن معتادان را ببینیم.

چند دقیقه بعد این خانم میانسال طاقت نیاورد و به داخل کوچه آمد و سر در دلش باز شد و گفت: خانم چند سال  است خانه را برای فروش گذاشتیم اما هر کس می‌آید و شرایط اینجا را می بیند فرار می کند شهرداری هم که اصلا توجه نمی کند.

در همین زمان مردی که نان سنگگ خریده بود از راه رسید و بعد از تعارف گفت: بگذارید آب پاکی را  روی دستتان بریزم. چند روز پیش شهرداری بودم گفتن ساختن اینجا اولویت نداره البته مامور شهرداری گفت به کسی نگم فقط بگیم پول نیست.

زن که بسیار عصبانی شده بود گفت تمام نکنن حداقل راه را نبندد که پیرمرد گفت آنها راه را می بندد ما هم خودمان باز می کنیم.

پروژه ۳۵ متری  افتخاری  بیش از ۵ سال پیش با هدف ساماندهی ترافیکی در شمال شرق منطقه یک احداث شد.

این پروژه  از خیابان پرابتهاج تا خیابان اوشانیه به طول یک و نیم کیلومتر ادامه دارد  که اعتبار پیش بینی شده آن حدود ۳۵ میلیارد تومان بود.

قرار بود در شهریور ۹۵ پروژه افتتاح شود تا  ترافیک موجود در منطقه داراباد  ،بیمارستان مسیح دانشوری و محلات مجاور  کاهش یابد. اما کار به خنسی خورد و یک معارض نگذاشت پروژه تمام شود.

در بخشی از این پروژه قبلا  پادگان اقدسیه قرار داشت، شهرداری با آنها به توافق رسید و حتی داخل پادگان را آسفالت کردند و قرار بود ادامه این پروژه به صورت یک پل بر روی  بزرگراه امام علی (ع) قرار گیرد و سپس به صورت همسطح به خیابان اوشان رسیده که البته  عرشه‌های فلزی پل انجام شده و به خاطر یک معارض کار همچنان بلاتکلیف مانده است. مدیران شهری می گویند اگر با معارض به توافق نرسند موضوع را  قانونی پیگیری  کرده و این کار زمان بر هم خواهد بود.

تمامی معارضان ملکی این پروژه به جز چند باغ برطرف شده و همه معارضان تاسیساتی هم در دوره مدیریت قبلی شهرداری تهران برطرف شد اما این معارض کار را بلاتکلیف گذاشت.

یکی از معارضان قبلی این پروژه  که با شهرداری در دوره قبل به توافق رسیده بود به خبرنگار فارس گفت: من چند سال پیش با شهردار منطقه نشستم و مشکل را حل کردم حتی شهردار  آمد به مغازه من و نشستیم و حرف زدیم و آنها هم بر اساس قیمت کارشناسی ملک مرا خریدند حالا هم رفتند جای دیگر کاسبی راه انداختم اما الان سال هاست پروژه نیمه کاره مانده و می گویند یک معارض دیگر دارد.

مرد میانسالی که عصا به دست در حال پیاده روی بود به فارس گفت: من از بچگی در این محل زندگی کردم شهرداری برای چند ملک باقی مانده بر سر قیمت توافق نمی کند و قیمت ها بسیار پایین است و ما هم خانه هایمان را مفت نمی دهیم.

بر اساس این گزارش، پروژه ۳۵ متری افتخاری بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر فقط نور و آسفالت بخش شمالی پروژه مانده است. زیرسازی، بتن ریزی ها در دوران مدیریت قبلی انجام شده و فقط   آسفالت نهایی مانده است.

شهرداری که پاسخ نداد/پروژه اتصالی است

تماس های زیادی با شهردار منطقه یک داشتیم تا در مورد آخرین وضعیت پروژه صحبت کنیم ولی پاسخ ندادند.

اما قبلا موسوی شهردار منطقه ۱  در نشستی که با برخی مدیران عمرانی داشته در تیر امسال داشت  در خصوص وضعیت معارضین و پیشرفت پروژه ۳۵ متری افتخاری گفته بود: در هر فصل  اتمام یک پروژه  شهری برنامه اعلامی منطقه به معاونان و مدیران شهری منطقه است که در همین راستا بخش شمال به جنوب پروژه خیابان ۳۵ متری شهید افتخاری از خیابان شهید پور ابتهاج به امام علی (ع) تا پایان فصل تابستان متصل و بازگشایی می شود و اتصال آن به بلوار اوشانی در مرحله بعد به اتمام می رسد.

وی افزود: در مسیر این پروژه ۲ معارض به مساحت بیش از ۳ هزار متر مربع باقی مانده است که با اصلاح و تغییر مسیر اجرا می توان این پروژه را به زودی به اتمام رساند.
شهردار منطقه ۱ افزود: این پروژه در حدود ۱۶ معارض داشته است که مبلغ توافق جهت تملک آن ها هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال می شود که تا کنون ۱۴ معارض آن به مساحت عرصه حدود ۱۹ هزار متر مربع تملک و پروژه با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال اجراست.وی گفت: این پروژه حلقه اصلی اتصال بزرگراه های شهید صیاد شیرازی ، امام علی (ع) و ارتش است که علاوه بر جمع کنندگی ترافیک داخل محدوده محله دارآباد ، ترافیک را با شرایط ایمن به بزرگراه های شرقی منطقه انتقال می دهد.

مسؤولیت اجرایی پروژه ۳۵ متری افتخاری با شهرداری منطقه است . تکمیل این پروژه دارآباد را از بن بست خارج می کند و همچنین ترافیک را در بزرگراه امام علی و صیاد شیرازی تقسیم می‌کند.

بازگشایی پروژه تا ۲ ماه آینده

صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمران شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: این پروژه منطقه‌ای است و طی گفت و گویی که با شهردار منطقه داشتم وی گفت تا یکی ۲ ماه آینده این پروژه بازگشایی می شود.

وی در خصوص پروژه های نیمه تمام شهر تهران گفت: اتمام پروژه ها در دستور کار مدیریت شهری است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اضافه کرد: پروژه گیشا، استاد معین، رازی و رستگاری و فاز اول بروجردی امسال به اتمام می رسد .

وی با بیان اینکه فاز اول پروژه رستگاری شنبه افتتاح می شود، گفت: پروژه گیشا تا پایان سال، استاد معین ۲۲ بهمن افتتاح و آماده بهره برداری می‌شود.

پروژه های نیمه تمام را فعال کردیم

صبوری اضافه کرد: تمامی پروژه های نیمه تمام فعال هستند و تمامی پروژه های فارمنطقه ای معاونت فنی عمران در حال فعالیت است.

وی همچنین به بازسازی مجموعه های ورزشی اشاره کرد و گفت: این کار را با همکاری سازمان ورزش شهرداری تهران انجام می دهیم .

صبوری بیان  کرد: ۷۷ پروژه داریم که تعدادی از آنها امسال به اتمام می رسد و الباقی سال آینده و نهایتا تا سال ۱۴۰۰ تمام پروژه ها به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه پروژه جدید هم شروع کرده ایم گفت: پروژه ۲ گاز را شروع کردیم و کار هم در حال حاضر به اتمام رسیده است و همچنین پروژه مسیر جمع آوری سیلاب هم احداث کرده ایم و از ابتدای سال ۸ پروژه را به اتمام رسانده ایم.

مدیران شهری اعلام کرده اند در صورتی که معارض پروژه ۳۵ متری افتخاری پای کار نیاید از طریق ماده ۹ اقدام می کنیم.

 یکی از معارضان این پروژه  باغ «ق» است یکی از مدیران  در این باره به خبرنگار فارس گفت: توافقاتی در دوران شهرداری قالیباف(سال ۹۳ و ۹۴ ) صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: این پروژه ۲ معارض ملکی داشت که باید ماده ۹ شود و مصوبات آن هم گرفته شده است.البته فکر کنم در حال حاضر بحث اصلی اعتبار است.

وی با بیان اینکه شهرداری همه کارهای این پروژه را در دوران گذشته انجام داده است، گفت: الان هم  می‌گویند فعلا مالکان یک باغ و یک پلاک ۶۰ کتری راضی به فروش نیستند.

با وجود اینکه پروژه نیمه کاره رها شده بود ولی محلی ها از این مسیر تردد می کردند بعد از گزارش های ارسالی در این زمینه شهرداری سنگ های بزرگی در وسط پروژه گذاشت و تردد شهروندان را دچار مشکل کرد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: قبلا که شما به بنده گفتید ما بازدیدی از این پروژه داشتیم و اتفاقا صدا و سیما هم در آنجا بود و با آنها صحبت هم کردیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی این پروژه معارض ملکی است و از قبل هم این مشکل بوده و باید حل شود تا دوباره فعالیت پروژه آغاز شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران  با بیان اینکه معارض کنار نمی یاید و قیمت بالا برای ملک خود گذاشته است، گفت: البته مذاکراتی کرده اند و در نهایت باید از راه قانونی دراین زمینه ورود کردو و البته این مسیر هم زمان بر خواهد بود.

وی با بیان اینکه صحبت های زیادی با معارضان صورت گرفته است، گفت: اما حاضر به همکاری نشده اند.

علیخانی  در پاسخ به این پرسش که شهرداری به جای اتمام پروژه سنگ های بزرگی در وسط پروژه گذاشته و رفت و آمدهای نصفه و نیمه مردم محلی را هم محدود کرده است، گفت: باید این موضوع را پیگیری کنیم.

وی گفت: اگر مسیر باز شود منطقه دراآباد از بن بست خارج می شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که با بازگشایی این مسیر چقدر ترافیک در این محدوده کمتر می شود، گفت: با ساخت پل و بزرگراه ترافیک کم نمی شود و راه کارهای خودش را دارد اما با بازگشایی مسیر، دسترسی راحت تر می شود. اینکه ترافیک را کاهش دهد نیست بلکه ترافیک منتقل یا تقسیم  می شود.

عدم تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام صدای برخی از اعضای شورای شهر تهران را در آورد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت:   به نظر می‌رسد با یک اراده جدی می‌توان پروژه‌های نیمه تمام بالاتر از ۷۰ درصد را تکمیل وبه بهره برداری برسانیم.

وی ادامه داد:  درک دشواری شرایط است که امکان اجرای پروژه‌های بزرگ را سخت می‌کند، کشور و بخصوص صنعت ساختمان در شرایط تورم رکودی است که هم هزینه‌های پروژه‌های عمرانی را افزایش داده و هم به‌دلیل تورم  و رکود امکان افزایش درامد و منابع شهرداری را سخت تر از گذشته کرده است، بنابراین ما در این شرایط بهتر است بجای آغاز کردن پروژه‌های دست نخورده یا با درصد پیشرفت پایین ، پروژه‌های با پیشرفت بالا را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: با پیگیری می‌توان برخی مسایل را حل کرد و بدون منابع مالی سنگین، پروژه‌ها را از بلاتکلیفی دراورد.

 بر اساس این گزارش، بسیاری از اعضای شورای شهر تهران تاکید بر اتمام پروژه های نیمه تمام شهر تهران دارند و برای این موضوع هم در بودجه ردیف های دیده است اما در حال حاضر برخی پروژه ها بالغ بر ۹۰ درصد پیشرفت داشته و به حال خود رها شده و شهرداری به جای اینکه پروژه را به اتمام برساند با گذاشتن موانع مسیر عبوری مردم را هم می بندد البته محلی ها خودشان دوباره بخشی از مسیر را باز کرده  و تردد می کنند.

منبع: فارس

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.