تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 - 7:16
کد خبر : 90930

صرافی های ارز دیجیتل ایرانی چه چالش هایی دارند؟

صرافی های ارز دیجیتل ایرانی چه چالش هایی دارند؟

با توجه به افزایش روزافزون تمایل مردم برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال، همواره بر تعداد صرافی‌های ایرانی اضافه می‌شود. با افزایش تعداد این صرافی‌ها، بر چالش های آنها نیز اضافه خواهد شد. ما قبلاً در یک مقاله به مقایسه بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی پرداخته‌ایم. در واقع هر ماه بهترین‌ها را با هم

با توجه به افزایش روزافزون تمایل مردم برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال، همواره بر تعداد صرافی‌های ایرانی اضافه می‌شود. با افزایش تعداد این صرافی‌ها، بر چالش های آنها نیز اضافه خواهد شد. ما قبلاً در یک مقاله به مقایسه بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی پرداخته‌ایم. در واقع هر ماه بهترین‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم تا بتوانید بهترین‌ها را انتخاب کنید و با چالش ها کمتری مواجه شوید. در این مقاله قصد داریم چالش های صرافی های ایرانی را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

عدم وجود مرجع قانونی ، چالش اصلی صرافی های ایرانی

اولین و بزرگترین مشکل در رابطه با صرافی های ایرانی، عدم وجود مرجع قانونی است. در واقع هیچ مرجع قانونی در ایران وجود ندارد که به یک صرافی ایرانی مجوز فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال را بدهد. پس هیچ نماد اعتمادی بر سایت یک صرافی ایرانی دیده نمی‌شود که کاربر بتواند با خیال آسوده به خرید و فروش و دیگر اقدامات مربوط به بازار کریپتو بپردازد.

عدم وجود نظارت کافی بر صرافی های ایرانی

عدم وجود مرجع قانونی علاوه بر اینکه موجب راه‌اندازی صرافی‌های بدون مجوز در ایران می‌شود، عدم نظارت بر فعالیت صرافی ها را نیز به دنبال دارد. زمانی که نظارتی بر فعالیت‌ها نباشد، در صورتی که هرگونه تخلفی رخ دهد، کسی از آن باخبر نمی‌شود و کاربری که متضرر شده نمی‌تواند مشکل خود را ثابت نموده و پیگیری کند.

کاربران حتی نمی‌دانند برای پیگیری تخلف رخ داده به کجا مراجعه نمایند. حتی اگر امکان پیگیری تخلف برای کاربر فراهم شود، ازآنجاکه قوانین دقیقی در مورد فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال وجود ندارد، مراجع ذی‌ربط نمی‌توانند قضاوت درستی انجام دهند و به صراحت اعلام کنند حق با کدام طرف دعوا است.

صرافی های ارز دیجیتل ایرانی چه چالش هایی دارند؟

فاصله گرفتن قیمت ارز های دیجیتال با قیمت‌های جهانی

یکی دیگر از چالش های صرافی های ایرانی این است که گاهی اوقات قیمت برخی از ارز های دیجیتال در برخی صرافی‌ها، از قیمت جهانی فاصله می‌گیرد. شاید این مورد بسیار عجیب به نظر برسد اما واقعیت دارد. این اقدامی است که برخی از صرافی‌های ایرانی هر زمان که صلاح بدانند انجام می‌دهند. میزان تفاوت بین قیمت جهانی ارز های دیجیتال و قیمت آنها در یک صرافی ایرانی به سیاست‌های صرافی بستگی دارد. دلیل این امر نیز به عدم نظارت بر فعالیت صرافی‌ها بازمی‌گردد.

یک نمونه از این اتفاق زمانی است که صرافی قیمت رمزارز را در کمترین مقدار خود می‌بیند و متوجه استقبال کاربران برای خرید آن می‌شود. در نتیجه قیمت را مقداری بالاتر از قیمت جهانی تعیین می‌کند و در این میان مبالغ هنگفتی به جیب می‌زند. در طرف دیگر، زمانی که قیمت به اوج خود می‌رسد و اغلب افراد دست به فروش می‌زنند، صرافی قیمت را نزدیک به قیمت جهانی یا حتی کمتر از آن تعیین می‌کند. بدین ترتیب می‌تواند هم در کف و هم در سقف قیمت، سودهای مازادی به دست آورد.

نرخ متفاوت کارمزد بین صرافی های مختلف

یکی از مهم‌ترین چالش ها صرافی های ایرانی، نرخ متفاوت کارمزد است. در واقع نرخ کارمزدها در صرافی‌های ایرانی مختلف به قدری متفاوت است که کاربران را دچار سردرگمی در انتخاب می‌کند. در برخی از صرافی‌ها کارمزد معاملات یک و نیم درصد و در برخی دیگر تنها نیم درصد است. تفاوت در نرخ کارمزد گاهی اوقات به ده درصد هم می‌رسد. مسئله دیگری که در این ارتباط وجود دارد صحت گفته کارگزاری در مورد نرخ کارمزد است. یک کارگزاری ممکن است بیش از مبلغی که به عنوان کارمزد تعیین می‌کند از کاربران خود دریافت نماید درحالی‌که بسیاری از کاربران در معاملات خود متوجه این تفاوت نمی‌شوند.

از دسترس خارج شدن برخی از شبکه‌های بلاک چین

یکی دیگر از چالش ها صرافی های ایرانی این است که گاهی اوقات امکان دسترسی به برخی از شبکه‌های مربوط به ارز های دیجیتال را مسدود می‌کنند. در چنین شرایطی کاربران نمی‌توانند رمزارز خود را بفروشند. با اینکه این مورد موقتی است اما بسیار ناخوشایند است و عدم رضایت کاربران را به همراه دارد چون ممکن است ضررهای زیادی را به آنها تحمیل کند. البته این اتفاق در صرافی های خارجی هم رخ می‌دهد اما امکانات پیشرفته موجود در آنها می‌تواند میزان زیان وارده به کاربران را کاهش دهد.

مدت زمان برداشت ارز دیجیتال

گاهی اوقات ممکن است بعد از ثبت درخواست برداشت رمزارز مجبور شوید یک یا حتی چند روز منتظر بمانید تا به درخواست شما رسیدگی شده و امکان برداشت رمزارز برایتان فراهم شود. به عنوان مثال برخی صرافی های ایرانی در روزهای تعطیل رسمی درخواست‌ها را تأیید نمی‌کنند و این اقدام تنها در روزهای کاری قابل انجام است. این در حالی است که به چنین درخواستی تنها در عرض چند دقیقه در یک صرافی خارجی رسیدگی می‌شود.

این تاخیر می‌تواند علاوه بر ایجاد نگرانی برای کاربران، فرصت‌های مناسب معاملاتی را از آنها بگیرد.

عدم وجود ابزارهای پیشرفته مثل OCO و ربات های تریدر اتومات

اگر شما برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال از صرافی خارجی استفاده کنید می‌توانید از وجود بازارهای پیشرفته و ابزارهای پیشرفته مانند استاپ لاس (حد ضرر)، حد سود،  oco و … بهره ببرید. اما معمولاً یک صرافی ایرانی چنین امکاناتی ندارد. مثلاً شما نمی‌توانید هنگام خرید برای خود حد ضرر مشخص کنید. این به عنوان یکی از چالش ها بزرگ صرافی های ایرانی تلقی می‌شود.

امکان انجام معاملات مشتقه و کسب درآمد از روندهای نزولی نیز در اکثر صرافی های ایرانی وجود ندارد.

عدم قابلیت استیکینگ و وام

منظور از استیکینگ این است که در ازای نگهداری تعداد خاصی رمزارز پاداش دریافت کنید. صرافی‌های ایرانی چنین امکانی ندارند. این در حالی است که تقریباً تمام صرافی‌های خارجی از استیکینگ پشتیبانی می‌کنند.  به همین دلیل معمولاً صرافی‌های خارجی از صرافی‌های داخلی جذاب‌تر هستند. در اینجا می‌توانید لیست بهترین صرافی های خارجی برای ایرانی ها را مطالعه کنید.

صرافی های ارز دیجیتل ایرانی چه چالش هایی دارند؟

خطر هک شدن صرافی های ایرانی

از دیگر چالش های صرافی های ایرانی خطر هک شدن است. اگرچه این احتمال برای تمام صرافی های جهان وجود دارد، در مورد یک صرافی ایرانی باید گفت خطر هک شدن همواره آن را تهدید می‌کند و این تهدید بیش از هر اطلاعات دیگری متوجه دارایی کاربران است.

در واقع زمانی که یک کاربر در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی ثبت‌نام می‌کند، طبق قوانین سایت صرافی، مالک ارز دیجیتالی که می‌خرد خود اوست و اگر در زمان هک شدن دارایی و از دست رفتن آن جزو مال‌باختگان باشد نمی‌تواند از صرافی شکایت کند چون مسئولیت نگهداری دارایی را در زمان ثبت‌نام پذیرفته است. این در حالی است که تعداد زیادی از صرافی‌های خارجی بعد از چنین اتفاقات ناگواری حداقل بخشی از دارایی ازدست‌رفته مشتریان خود را جبران می‌کنند.

جمع بندی

به‌طورکلی می‌توان گفت چالش ها صرافی های ایرانی در مقایسه با صرافی‌های خارجی بسیار زیاد است؛ از جمله اینکه قانون دقیق و نظارت خاصی بر فعالیت آنها وجود ندارد. از طرفی ممکن است صرافی ها قیمت‌ها را دست‌کاری کنند یا نرخ کارمزد بالایی از مشتریان دریافت نمایند. همچنین، صرافی های ایرانی از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی نمی‌کنند و ابزارهای پیشرفته‌ای که در صرافی‌های خارجی وجود دارد و برای مشتریان جذاب است را ارائه نمی‌دهند.

در کنار همه این‌ها امکان هک شدن دارایی نیز در یک صرافی ایرانی وجود دارد. اکنون انتخاب با شماست که در یک صرافی داخلی ثبت‌نام کنید یا با استفاده از یک صرافی خارجی به فعالیت در حوزه ارز دیجیتال بپردازید.

منبع: mihansignal.com

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.