تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آذر 1401 - 19:42
کد خبر : 91024

فواید نوشیدنی انرژی زا برای ورزشکاران

فواید نوشیدنی انرژی زا برای ورزشکاران

تحقیقات گسترده در بسیاری از کشورهای پیشرفته، حاکی از آنند که، نوشیدنی انرژی زا یکی از محبوب‌ترین مکمل‌ها در بین جوانان و نوجوانان هستند. به طوری که بیش از ۳۰% جوانان و نوجوانان (زن و مرد) در کشور آمریکا، طرفدار استفاده از این نوشیدنی به طور منظم هستند. اما این نوشیدنی‌ها از سطح محبوبیت زیادی

تحقیقات گسترده در بسیاری از کشورهای پیشرفته، حاکی از آنند که، نوشیدنی انرژی زا یکی از محبوب‌ترین مکمل‌ها در بین جوانان و نوجوانان هستند. به طوری که بیش از ۳۰% جوانان و نوجوانان (زن و مرد) در کشور آمریکا، طرفدار استفاده از این نوشیدنی به طور منظم هستند. اما این نوشیدنی‌ها از سطح محبوبیت زیادی در نزد ورزشکاران نیز برخوردار هستند. اثربخشی این نوشیدنی بر روی بهبود عملکرد ورزشکاران و افزایش متابولیک آنها، محبوبیت موارد استفاده از آنها را افزایش داده است.

امروزه با توجه به تاثیرگذاری فوق العاده‌ی این نوشیدنی‌ها بر روی بدن ورزشکاران، شاهد افزایش موارد استفاده از آنها خواهیم بود. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که اکثر ورزشکاران را برای بهره برداری از این نوشیدنی‌ها، ترغیب می‌کنند.

مهمترین فواید نوشیدنی انرژی زا برای ورزشکاران:

مصرف نوشیدنی انرژی زا نه تنها در بین بسیاری از جوانان و نوجوانان، بلکه در بین ورزشکاران نیز بسیار رواج یافته است. نوجوانان و ورزشکاران از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند تا سطح شناختی را افزایش داده و عملکرد فکری و ورزشی را بهبود ببخشند. اما در پی تحقیقات و بررسی‌های مختلف شاهد هستیم که، مصرف این نوشیدنی‌ها برای ورزشکاران، استقامت و رویدادهای انفجاری آنها را افزایش می‌دهد. اخیرا به اکتشافات پراهمیتی در این زمینه دست یافته‌اند.

محققان دریافته‌اند که ارتباط موثر و مثبتی بین ژنتیک و مصرف متوسط این نوشیدنی‌ها و همچنین عملکرد ورزشی، وجود دارد. این نوشیدنی‌ها از انواع بسیار زیادی برخوردار هستند که می‌توانند بر روی انجام کار اضافی بدن موثر باشند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند به طور مستقیم بر روی مواردی از قبیل:

  • افزایش انرژی
  • افزایش سطح هوشیاری
  • تقویت تغذیه
  • افزایش عملکرد ورزشی

و بسیاری از موارد دیگر، موثر باشند. در نظر داشته باشید که می‌توان در همه جا به نوشیدنی انرژی زا دست یافت. بنابراین باید توجه داشته باشید که آیا این نوشیدنی‌ها برای شما (نوجوانان، ورزشکاران، دانشجویان و …) مناسب هستند یا خیر؟!

فواید نوشیدنی انرژی زا برای ورزشکاران

فواید نوشیدنی انرژی زا

تامین انرژی مناسب برای بدن در فعالیت‌های ورزشی:

یکی از مهمترین فواید نوشیدنی انرژی زا، تامین انرژی مورد نیاز بدن است. زمانی که فعالیت بدنی شدید دارید (فعالیت و یا ورزشی که بیشتر از یک ساعت به طول بیانجامد) نیازمند تامین انرژی مناسب هستید. ورزش‌هایی مانند:

  • دو
  • دوچرخه سواری
  • بسکتبال
  • والیبال
  • فوتبال
  • هاکی

نیازمند تامین انرژی مناسب خواهند بود. نوشیدنی‌ انرژی زا به سبب برخورداری از کربوهیدرات‌ها، می‌تواند یک منبع بسیار ایده‌آل و مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز شما، به شمار برود. این نوشیدنی‌ بهترین گزینه برای تامین ذخایر بدن پس از تمام شدن آنها در عملکردهای ورزشی، خواهد بود.

تامین املاح معدنی از دست داده شده از طریق نوشیدنی انرژی زا:

از دیگر فواید نوشیدنی انرژی زا، می‌توان به تامین برخی از املاح معدنی اشاره نمود. فعالیت‌های ورزشی سبب افزایش میزان تعریق در بدن خواهد شد. با افزایش میزان تعریق، بدن املاحی مانند: سدیم و پتاسیم را از دست خواهد داد.

نوشیدنی‌های انرژی زا، دارای میزان الکترولیت قابل توجهی هستند. این الکترولیت‌ها تامین کننده‌ی بسیاری از املاح معدنی از دست رفته در بدن به شمار می‌روند. این عناصر سبب می‌شوند که سطح مایعات در بدن به صورت متعادل، حفظ گردد. همچنین این عنصر سبب می‌شود که عضلات عملکرد بسیار مناسب و دقیقی را در بر داشته باشند.

فواید نوشیدنی انرژی زا برای ورزشکاران

مصرف نوشیدنی انرژی زا مفید است یا نه؟

در برداشتن انواع ویتامین‌ها:

یکی از خصوصیات بسیار ارزشمند در نوشیدنی انرژی زا، برخورداری از سطح ویتامین مناسب است. بنابراین، این نوشیدنی‌ها یک راه سریع و مناسب برای پر کردن هرگونه شکاف تغذیه‌ای در بدن به شمار می‌روند. یکی از ویتامین‌های بسیار مهم در این نوشیدنی‌ها، ویتامین گروه B است. از انواع این ویتامین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ریبوفلاوین
  • ویتامین B12
  • پانتوتنیک اسید
  • ویتامین B6
  • نیاسین

بنابراین می‌توان گفت که: یک نوشیدنی انرژی زا، از ارزش غذایی مناسبی نیز برخوردار است. نوشیدنی‌های انرژی زا معتبر از سازمان‌های معتبر و ذیصلاح مانند: FDA تاییدیه‌های مناسب را دریافت کرده‌اند.

کافئین و فواید آن در نوشابه انرژی زا:

یکی از ترکیبات مناسب در نوشیدنی انرژی زا، کافئین است. این عنصر تاثیر فوق العاده و مثبتی بر روی افزایش انرژی مصرف کنندگان خواهد داشت. اما توجه به نحوه‌ی مصرف این نوشیدنی‌ها، در تاثیرگذاری مفید آنها بسیار موثر می‌باشد. تا جایی که اگر به طور مناسب مورد استفاده قرار نگیرد، تاثیرات مخربی را به همراه خواهد داشت. از جمله تاثیرات این عنصر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسکین درد
  • محافظت از مغز در برابر آلزایمر، پارکینسون و …
  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود عملکردهای مهم ورزشی
  • بهبود حافظه و توانایی‌های ذهنی مصرف کنندگان

لازم به ذکر است که نوشیدنی انرژی زا، علاوه بر برخورداری از عنصر آشکار کافئین، دارای ترکیباتی است که به صورت پنهان کافئین دارند. برای نمونه مکمل گیاهی گوارانا، یک منبع خاموش و پنهان از کافئین به شمار می‌رود. همچنین تورین نیز در بر دارنده‌ی مقداری کافئین می‌باشد.

این نوشیدنی با در بر داشتن ترکیبات فوق العاده، تاثیر بسزایی بر روی رفع خستگی و افزایش میزان انرژی شما دارد. بنابراین استفاده از آن برای افرادی که روزانه با سطح انرژی پایینی برخوردار هستند، بسی مفید می‌باشد. اما مهمترین فاکتور، توجه به مقدار استفاده از این نوشیدنی است. باید در نظر داشته باشید که استفاده از این نوشیدنی به صورت روزانه و مداوم، شاید مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد. همچنین استفاده از این نوشیدنی برای برخی از گروه‌های سنی با بیماری‌های خاص، هرگز مناسب نخواهد بود.

فواید نوشیدنی انرژی زا برای ورزشکاران

خرید نوشیدنی انرژی زا از دنیای مهر اسپاد

راهنمایی برای خرید نوشیدنی انرژی زا مناسب:

نوشیدنی انرژی زا نوید بخش افزایش عملکردهای ورزشی و افزایش سطح انرژی در بدن است. از این رو دنیای مهر اسپاد به برخی از روش‌های موثر برای خرید آنها، اشاره نموده است. بنابراین با تکیه به این نکات کلیدی، می‌توانید از یک خرید هوشمندانه و موفقیت آمیز، بهره‌مند گردید.

همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین اهداف اصلی و ارزشمند کمپین‌های بازاریابی نوشیدنی انرژی زا، جلب توجه جوانان و ورزشکاران و … است. ارائه‌ی یک الگوی مصرف صحیح در بین اقشار مختلف مصرف‌کنندگان، این امکان را برای آنها فراهم می‌‎کند که بتوانند از فواید آنها نیز برخوردار شوند. بنابراین استفاده از مشاوره‌های حرفه‌ای و تخصصی در این زمینه، بسی هوشمندانه تلقی می‌گردد.

برند تولید کننده‌ی این نوشیدنی‌ها، از جمله المان‌های مهمی است که در خرید آنها باید مد نظر قرار بگیرد. هر کدام از برندهای تولید کننده، از فرمولاسیون خاص و منحصر بفردی جهت تولید نوشیدنی، استفاده می‌کنند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.