تاریخ انتشار : شنبه 23 آذر 1398 - 10:35
کد خبر : 4358

قطعنامه ۲۲۳۱ مانع آزمایش موشکی ایران نیست

قطعنامه ۲۲۳۱  مانع آزمایش موشکی ایران نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در برجام صرف موضوع هسته‌ای مطرح شده و قطعنامه ۲۲۳۱ به هیچ‌وجه ایران را از انجام هرگونه آزمایش موشکی منع نکرده است.

به گزارش تیتر داغ؛ سید عباس موسوی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود که در تبریز برگزار شد، در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران خواستار افزایش فشار کشورهای اروپایی بر برنامه موشکی ایران شده، پیش از این هم سه کشور اروپایی عضو برجام با ارسال نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، مدعی شدند که برخی از مدل‌های موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کرده، «ناهمخوان» است با این حال واکنش ایران به این اظهارات هوک چیست؟ اظهار داشت: آنچه در برجام به دنبال آن بودند، موضوع هسته‌ای ایران بود ولی با توجه به برخی اظهارات و مشکلات سعی کردند موضوع موشک را به نوعی مطرح کنند، اما صراحت قطعنامه ۲۲۳۱ نشان داد که جمهوری اسلامی ایران از هرگونه آزمایش موشکی منع نشده است.

وی ادامه داد: آنها این مسائل را به خوبی می‌دانند و اشراف دارند و ما هم چنین اظهارات را مداخله‌گرانه می‌دانیم و رد می‌کنیم و اعلام هم کردیم آن چیزی که بین ما با آنها با توجه به اتفاقاتی که بعد از خروج آمریکا از برجام افتاد و عدم توانایی آنها در اجرای قوانین داشت، وجود دارد،  احساس می‌شود قصد فرافکنی دارند و موضوعات غیرمرتبط را مطرح می‌کنند تا  تعهدات خودشان که نسبت به ایران داشتند را به فراموشی بسپارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ما خیلی نگران این اظهارنظرها نیستیم، گفت: این اظهارنظرها فاقد پایه و اساس است و منعی برای آزمایشات موشکی به ویژه موشک‌های بالستیک نیست و قطعنامه ۲۲۳۱ صریحا در آنجا اشاره می‌کند که ایران موشک‌هایی را طراحی نکند که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای داشته باشد از این‌رو توصیه می‌کنم به تعهدات خود به برجام برگردند.

خروج یکجانبه آمریکا از پیمان منع موشکی آی‌اف‌‌ان باعث بی‌ثباتی جهان می‌شود

وی توضیح داد: در همین جا ابراز نگرانی از آزمایش اخیر موشکی ایالت متحده آمریکا کرده و اعلام می‌کنم که خروج این کشور از پیمان آی ان اف روسیه به صورت یکجانبه و انجام چندین آزمایش موشکی باعث بی‌ثباتی در جهان خواهد شد و ما آنها را به رعایت مقررات دعوت می‌کنیم همانطور که برای آنها ادعای آزمایشات موشکی غیرمتعارف جمهوری اسلامی ایران نگران‌کننده است.

موسوی متذکر شد: برای ما قابل قبول نیست که هر روز شاهد افزایش تنش و رقابت‌های موشکی و تسلیحاتی در جهان باشیم از این‌رو ما این اقدام جدید دولت آمریکا را محکوم کرده و ابراز نگرانی می‌کنیم.

منبع: فارس

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.