تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 - 10:47
کد خبر : 4601

قیمت فولاد کاهش می‌یابد

قیمت فولاد کاهش می‌یابد

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت فولاد خبر داد و خاطرنشان کرد: با افزایش عرضه شرکت‌های بزرگ تولید فولاد، قیمت آن کاهش خواهد یافت و به تعادل خواهد رسید.

به گزارش تیتر داغ؛ حسین مدرس خیابانی در گفت‌وگویی،  با بیان اینکه به طور کلی قیمت‌ کالاها در بازار متعادل بوده و نوسان چندانی در هیچ کالایی وجود ندارد، از برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت فولاد خبر داد و گفت: طبق دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت،  به شرکت‌های بزرگ تولید فولاد (از جمله فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و همچنین فولاد خراسان) اعلام کرده‌ایم تا میزان عرضه در بورس را زیاد کنند تا قیمت‌ها متعادل شوند.

قائم مقام وزیر صمت با تاکید بر اینکه در حوزه فولاد کمبودی وجود ندارد و تقریبا ۵۰ درصد تولید فولاد ما قابلیت صادراتی دارد، اظهار کرد: با این حال نحوه عرضه و ایجاد رقابت‌های بورسی باعث شد که تا حدودی قیمت‌ها در بازار فولاد بهم بریزد؛ اما اکنون در حال تلاش هستیم تا قیمت‌ها به حال اولیه خود بازگردد. البته تاکنون مقداری هم برگشته است. میزان عرضه تا حدی ادامه پیدا خواهد کرد تا در نهایت قیمت فولاد به تعادل رسیده و کاهش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه هرگونه توسعه و حفظ قدرت رقابت ما با رقبای خارجی، در گرو بخش تحقیق و پژوهش است، گفت: بدون تحقیق و پژوهش به هیچ عنوان نمی‌توان در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و حتی خدمات، قدرت رقابت را حفظ کرد. در حقیقت توسعه در این بخش‌ها بدون تحقیق و پژوهش، امکان‌پذیر نیست. در همه‌ی دنیا هم همینطور است و تحقیق و پژوهش کاملا جدی گرفته می‌شود. در حال حاضر طی چند سال اخیر پیوند خوبی بین مراکز  دانشگاهی و پژوهشی و حوزه دستگاه اجرایی برقرار شده است.

نیازمند رسوخ فناوری در تولید و تجارت هستیم

این مقام مسئول ضمن یادآوری اینکه در سنوات گذشته شکاف عمیقی بین این دو مرکز وجود داشته است، تصریح کرد: این شکاف عمیق بدین معنا بود که حوزه‌های دانشگاهی و پژوهشی کار خود را می‌کردند و حوزه دستگاه‌های اجرایی هم گرفتار مسائل خود بودند؛ اما اکنون با برقراری ارتباط‌های نزدیک‌تر،  می‌توان گفت مشکلات بخش اجرایی کشور به موضوعات دستور کار حوزه‌های پژوهش تبدیل شده است.

مدرس‌ خیابانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به اندازه کافی آسیب‌شناسایی‌ها صورت گرفته و چالش‌ها و دغدغه‌های حوزهای صنعتی، معدنی، خدماتی و حتی کشاورزی مشخص هستند، ادامه داد: آنچه که در حال حاضر بخش پژوهش و تحقیق باید به آن بپردازد، این است که تک‌تک این دغدغه‌ها و چالش‌ها را به مسائل خود تبدیل کرده و برای حل آن‌ها اقدام کند.

قائم مقام وزیر صمت ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه “ما پژوهشی می‌خواهیم که از جنس مسائل روز کشور باشد” اظهار کرد: علاوه بر حائز اهمیت قرار دادن این موضوع، نکته مهم دیگر، بحث “رسوخ فناوری” است. چرایی اینکه امروز بخش عمده‌ای از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، قابلیت‌های لازم را ندارند، به این دلیل است که با فناوری‌های روز دنیا منطبق نیست. رسوخ فناوری در حوزه صنعت و معدن ما فوق‌العاده ضروری است. ضمن اینکه تجارت بدون فناوری، تجارت موفقی نخواهد بود؛ این موضوع فراموش شده است.

وی افزود: مشخصا در حوزه خود بنده که تجارت و بازرگانی است، زمانی که صحبت از کاهش هزینه‌های مبادله می‌شود، بدون رسوخ فناوری، هیچگاه کاری صورت نخواهد گرفت. برخی فناوری‌های نوین، تجارت‌های الکترونیک، سامانه‌ها و بحث توانمندی‌هایی که بخش IT در حوزه تجارت وجود دارد، برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و کمک می‌کند که هزینه‌های مبادله به نفع مصرف‌کننده کاهش پیدا کند. همچنین سامانه‌های رصد کالا، سامانه‌های انبار و سامانه‌هایی که از جنس اعتبارسنجی کارت‌های بازرگانی  هستند.

این مقام مسئول اظهار کرد: هرچند که ما ادعا می‌کنیم بخشی از فناوری را منتقل کرده‌ایم، اما شتاب و سرعت تغییرات فناوری در دنیا به‌گونه‌ای است که باید به‌روز بود. حتی اگر به طور مثال کالایی را با فناوری شش ماه قبل تولید می‌کنیم، آنقدر شتاب تغییرات فناوری بالاست که باید به آن رسیده و به‌روزرسانی داشته باشیم. قدرت رقابت ما را رسوخ فناوری در دنیا انجام می‌دهد. نکته مهم این است که در حوزه حضور در نمایشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم به شرکت‌های دانش‌بنیان در شرکت‌های سهامی نمایشگاه بین‌اللملی، با ۵۰ درصد تخفیف غرفه واگذار می‌شود.

 

منبع: ایسنا 

 

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.