تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 5:26
کد خبر : 34474

مدیتیشن به تسکین درد کمک می کند

مدیتیشن به تسکین درد کمک می کند

به گفته محققان، هزاران سال است که مردم از مدیتیشن برای کمک به کاهش درد خود استفاده کرده‌اند اما نحوه عملکرد این فرآیند همیشه مرموز به نظر می‌رسد.

به گزارش تیتر داغ؛ امروزه فناوری پیشرفته اسکن مغز نشان داده است که چگونه این عمل قدیمی عملکرد مغز را تغییر می‌دهد و موجب تسکین درد می‌شود.

محققان اخیراً گزارش دادند که اسکن MRI مغز نشان داد که مدیتیشن می‌تواند ارتباط بین نواحی مغزی که درد را پردازش می‌کنند و شبکه عصبی تولید کننده احساس فرد از خود را دچار اختلال کند.

اساساً، سیگنال‌های درد همچنان از بدن به مغز منتقل می‌شوند، اما فرد مراقبه کننده کمتر احساس مالکیت بر آن احساسات درد دارد. در نتیجه درد و رنج وی کاهش می‌یابد.

برای این مطالعه، محققان مدیتیشن را به ۲۰ نفر از طریق چهار جلسه ۲۰ دقیقه‌ای جداگانه تمرین ذهن آگاهی آموزش دادند. ۲۰ نفر دیگر به مدت یکسان به یک کتاب صوتی گوش دادند تا به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شوند.

محققان سپس همه شرکت‌کنندگان را با صفحه‌ای در پشت پایشان در اسکنر MRI قرار دادند که بدون ایجاد سوختگی، احساس دردناکی از گرما ایجاد می‌کرد. شرکت کنندگان ۱۰ دفعه گرمای دردناک دریافت کردند: ۱۲ ثانیه روشن و ۱۲ ثانیه خاموش.

شرکت‌کنندگان در طول هر جلسه اسکن مغز، میزان درد خود را گزارش کردند و افرادی که مدیتیشن به آنها آموزش داده شد از این تمرین برای کاهش درد خود استفاده کردند.

«فادل زیدان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «افراد هنگام استفاده از مدیتیشن ۳۳ درصد کاهش درد را گزارش کردند.»

وی افزود: «در واقع، افرادی که در گروه کنترل نمی‌دانستند چگونه مدیتیشن کنند، از ابتدا تا پایان جلسه MRI، ۲۰ درصد افزایش درد خود را تجربه کردند، زیرا نسبت به آن حساسیت بیشتری داشتند.»

محققان دریافتند که مدیتیشن با کاهش هماهنگی بین تالاموس – بخشی از مغز که اطلاعات حسی دریافتی را منتقل می‌کند – و گروهی از مناطق مغز که شبکه حالت پیش‌فرض شناخته می‌شوند مرتبط است.

شبکه حالت پیش‌فرض زمانی فعال‌تر است که فرد در حال سرگردانی ذهنی یا پردازش افکار و احساسات خود است. یکی از بخش‌های این شبکه پراکونئوس است، ناحیه‌ای از مغز که در ویژگی‌های اساسی خودآگاهی درگیر است و یکی از اولین مناطقی است که با از دست دادن هوشیاری فرد، آفلاین می‌شود.

زیدان گفت: «ما فکر می‌کنیم آنچه اتفاق می‌افتد این است که فقدان ارتباط بین تالاموس و پراکونئوس باعث کاهش درد بیشتر می‌شود. تالاموس تمام این اطلاعات مربوط به درد را از بدن دریافت می‌کند، اما ارسال آن‌ها به پراکونئوس را متوقف می‌کند.»

به گفته محققان، «اگر این موضوع ثابت شود، مدیتیشن می‌تواند به یک روش معمولی تبدیل شود که توسط پزشکان یا متخصصان درد آموزش داده می‌شود تا به افراد کمک کند با مشکلاتی مانند کمردرد مزمن مقابله کنند.»

منبع: مدیسن نت

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.