تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 - 5:51
کد خبر : 31438

مصرف همزمان ایبوپروفن با برخی داروها به کلیه ها آسیب می رساند

مصرف همزمان ایبوپروفن با برخی داروها به کلیه ها آسیب می رساند

طبق تحقیقات جدید، افرادی که از داروهای ادرارآور و مهارکننده های سیستم رنین آنژیوتانسین (RSA) برای فشار خون بالا استفاده می کنند، باید در مصرف ایبوپروفن نیز احتیاط کنند.

به گزارش تیتر داغ؛ داروهای ادرارآور و مهارکننده‌های RSA معمولاً با هم برای افراد مبتلا به فشار خون بالا تجویز می‌شوند. مُسکن هایی مانند ایبوپروفن بدون نسخه در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها با مارک‌های معروف در دسترس هستند.

محققان دانشگاه واترلو کانادا از آزمایش‌های دارویی شبیه‌سازی شده با رایانه برای مدل‌سازی تعاملات این سه دارو و تأثیر آن بر کلیه استفاده کردند. آنها دریافتند در افرادی با مشخصات پزشکی خاص، این ترکیب می‌تواند باعث آسیب حاد کلیه شود که در برخی موارد می‌تواند دائمی باشد.

«آنیتا لیتون»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «اینطور نیست که همه کسانی که این ترکیب از داروها را مصرف می‌کنند دچار مشکل شوند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این مشکلی است که باید احتیاط کرد.»

آزمایش‌های دارویی شبیه‌سازی‌شده با رایانه می‌تواند به سرعت نتایجی را ایجاد کند که در آزمایش‌های بالینی انسانی بسیار طولانی‌تر است. لیتون و تیمش از ریاضیات و علوم کامپیوتر استفاده می‌کنند تا به پزشکان در زمینه مسائلی مانند عوارض داروها زودتر کمک کنند.

لیتون می‌گوید: «دیورتیک ها (داروهای ادرارآور) خانواده‌ای از داروها هستند که باعث می‌شوند بدن آب کمتری در خود نگه دارد. کم آبی عامل اصلی آسیب حاد کلیه است و سپس مهارکننده RAS و ایبوپروفن به کلیه ضربه می‌زند. اگر به طور اتفاقی از این داروهای فشار خون استفاده می‌کنید و به مُسکن نیاز دارید، به جای آن استامینوفن مصرف کنید.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.