تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 آبان 1399 - 7:05
کد خبر : 14776

معرفی ۱۰۰ هزار نفر از مشمولان بیمه بیکاری از ابتدای خرداد ماه

معرفی ۱۰۰ هزار نفر از مشمولان بیمه بیکاری از ابتدای خرداد ماه

بایندریان گفت: از اول خرداد تا آخر مهرماه ۱۰۰ هزار نفر به ما معرفی شده‌اند که مقرری بیمه بیکاری ۷۵ هزار نفر را برقرار کردیم.

به گزارش تیتر داغ؛ محمد بایندریان رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌ مدت سازمان تأمین اجتماعی در هشتمین وبینار تخصصی با موضوع «ارزیابی خدمات بیمه بیکاری در ایران» که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: تا پایان سال ۹۷، ۲۳۹ هزار مقرری بگیر داشتیم که اسفند ۹۸ به ۲۲۶ هزار مقرری بگیر رسیدیم.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه علت کاهش این است که با مصوبه ستاد ملی کرونا قرار شد کسانی که از ۱۰ اسفند بیکار می‌شوند تا اردیبهشت ۹۹ بیمه بیکاری‌شان را دولت از محل خزانه بپردازد، ادامه داد: بنابراین افرادی که در این فاصله زمانی بیکار شدند، به این سمت سوق داده شدند و در نتیجه در اسفندماه برقراری جدیدی نداشتیم و در کنار آن عده‌ای هم از صندوق خارح شدند.

وی تصریح کرد: اکنون که بیمه بیکاری کرونا را پرداخت کردیم و به شرایط عادی رسیدیم، برآورد اولیه نشان می‌دهد اگر می‌خواستیم خودمان بپردازیم شمار مشمولان صندوق در اسفندماه به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسید، اما افرادی به سیستم پرداخت جدید اهاله شدند.

بایندریان با اشاره به اینکه منابع صندوق بیمه بیکاری سال گذشته نسبت به سال ۹۷ حدود ۴۱ درصد رشد داشته و به ۶۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است، بیان کرد: مصارف صندوق نیز به ۷۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در پایان سال ۹۸ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان کسری داشتیم که با احتساب کسری انباشته سال‌های قبل، کسری صندوق به ۶۶۳ میلیارد تومان رسید.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به بیمه بیکاری در حوزه کرونا، افزود: دستور پوشش ما را با چالش‌های بسیاری مواجه کرد. یک علت آن، تخصیص دیرهنگام منابع بود. قرار بود ۵۰۰۰ میلیارد تومان به صندوق بدهند که به ۳۰۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و در نهایت ۱۲۸۶ میلیارد تومان تخصیص دادند که در نتیجه هنوز عده‌ای باقی مانده اند.

وی اضافه کرد: از اول خرداد به بعد صندوق شرایط خاصی پیدا کرده است. عده‌ای در دروان کرونا بیکار شدند و نتوانستند به کار برگردند. از اول خرداد تا آخر مهرماه ۱۰۰ هزار نفر به ما معرفی شده‌اند که مقرری ۷۵ هزار نفر را برقرار کردیم و برای بخشی هنوز برقرار نشده که یک علت آن نقص پرونده است و یا حائز شرایط نشدند.

بایندریان با اشاره به اینکه پیش بینی می‌کنیم اگر این روال ادامه یابد در پایان سال احتمال دارد این عدد به ۴۰۰ هزار نفر برسد، گفت: بر‌ای همین‌ها هم منابع ما محدود است، منابعی که از محل ۳ درصد حق بیمه حاصل می‌شود ثابت است و از آن سو اگر ۲۰۰ هزار نفر به مشمولان افزوده شوند منابع جدیدی نداریم و طبق برآورد‌های اولیه ۷۲۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مقرری تا آخر سال نیاز است.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: ما با شرایط خاصی رو به رو هستیم که البته این شرایط نکات مثبتی هم داشته و ضرورت تحول دیجیتال را بر همگان آشکار کرده است، لذا اهتمام ویژه قائل شده‌اند که خدمات غیرحضوری را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه ضرورت اصلاح قانون بیمه بیکاری به ویژه در حوزه تأمین منابع، دایره شمول، افراد جویای کار، افراد فاقد پوشش بیمه‌ای، افراد دارای پوشش بیمه که بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، اضافه کرد: راه اندازی پایگاه‌های اطلاعات جامع برای شناسایی مشاغل و افراد با درآمد کم بسیار ضروری است. اقداماتی انجام شده، اما کفایت نمی‌کند.

بایندریان افزود: اکنون شناسایی افرادی که قرار است بیمه بیکاری به آن‌ها بپردازیم بسیار دشوار است و مکانیزم تشخیص شغل فرد، میزان درآمدش و … وجود ندارد و ایجاد یک پایگاه بزرگ در حوزه اشتغال را ضروری می‌کند. تعیین وسع مالی و … باید به عنوان یک رویکرد کلان ملی مدنظر باشد تا بتوانیم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: ما در حوزه خودمان در تلاشیم این موارد را منعکس کنیم. اقدامات خوبی در حال انجام است و در حال غیر حضوری کردن کامل فرآیند بیمه بیکاری هستیم. قرار است ۳۰ خدمت تا آخر بهمن غیرحضوری شود که ۱۱ خدمت آن در حوزه بیکاری و تعهدات است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.