تاریخ انتشار : دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 - 7:21
کد خبر : 31373

مه‌پاش ایرانی نیاز صنعت کشاورزی را تامین کرد

مه‌پاش ایرانی نیاز صنعت کشاورزی را تامین کرد

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است دستگاهی را برای سم‌پاشی در بخش کشاورزی و همچنین ضدعفونی محیط به روش مه سازی برای نخستین بار در کشور طراحی و تولید کند.

به گزارش تیتر داغ؛ اباذر وحدت مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه مه پاش حرارتی یک دستگاه کاربردی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نیاز به واردات تعداد زیادی فوگر حرارتی بود که با تولید نمونه ایران‌ساخت، تا حدود زیادی از واردات جلوگیری شد اما با تحقیقات بیش‌تر اکنون کاربرد اصلی این محصول علاوه بر مسائل بهداشتی و ضدعفونی در بخش کشاورزی است.

وی گفت: مه پاش حرارتی تجهیزی است که مواد سم‌پاشی را به‌صورت مه با ابعاد تقریبی ۵ تا ۵۰ میکرون پخش می‌کند. دستگاه مه پاش یا فوگر حرارتی در دو مدل با قدرت و کیفیت بسیار بالا و همچنین حالت پشت وانتی یا ماشینی طراحی شده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

به گفته وحدت، بهترین روش برای دفع آفات گلخانه و بیماری‌های مختلف گیاهی، روش مه سازی توسط دستگاه سم‌پاش فوگر حرارتی است که هر نوع سم قابل‌حل در آب می‌توان استفاده کرد و در مدت کوتاهی تمام فضای گلخانه را تحت پوشش محلول سم‌پاشی قرار داد تا عملیات دفع آفت گلخانه صورت بگیرد.

مدیر شرکت خاطر نشان کرد: این محصول حرارتی علاوه بر بحث‌های ضدعفونی کاربردهای دیگری از قبیل سم‌پاشی در بخش کشاورزی به‌ویژه گلخانه‌ها، ایجاد رطوبت در گلخانه، جلوگیری سریع و فوری از سرمازدگی درختان و محصولات کشاورزی، استفاده در سردخانه‌ها، سیلوها و انبارها جهت جلوگیری از هجوم قارچ‌ها، حشرات و حیوانات موذی در طول زمان ذخیره‌سازی و همچنین ضدعفونی و گندزدایی در بخش‌های دام‌پروری، مرغداری و صنایع بهداشتی را نیز دارد.

وی عنوان کرد: هرساله بخشی از محصولات کشاورزی دچار صدمات ناشی از سرمازدگی می‌شوند، روش‌هایی که در داخل برای مقابله با این مشکل استفاده می‌شود بسیار پرهزینه و با بازدهی کم همراه است اما این دستگاه در بحث سرمازدگی یک‌لایه از مه روی باغ ایجاد می‌کند که این لایه مانند یک سپر حرارتی، مانع از هدر رفت تشعشعی حرارت از باغ می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی آفات ریز مانند مگس سفید یا تریپس به روش سم‌پاشی‌های سابق از بین نمی‌روند و این موضوع تبدیل به مشکل اصلی گلخانه‌دارهای کشور شده است، گفت: این دستگاه با نوع سم‌پاشی خاصی که دارد، این مشکل را حل کرده و همچنین باعث کاهش ۸۰ درصدی مصرف سم در بخش کشاورزی نیز شده است. همچنین از دستگاه مه پاش حرارتی برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی همچون سالک هم می‌توان استفاده کرد.

وحدت خاطر نشان کرد: این محصول باعث کاهش قابل‌توجه هزینه تجهیزات و نیروی انسانی و کاهش ۹۹ درصدی مصرف آب مورد نیاز سم‌پاشی نیز شده و همچنین این دستگاه دارای ۱۰ سال تضمین تأمین قطعات و خدمات بوده و دارای یک سال گارانتی موتور و قطعات اصلی است.

وی با اشاره به صادرات این دستگاه گفت: دستگاه مه پاش حرارتی تاکنون صادراتی به ارمنستان و آذربایجان داشته اما با توجه به اینکه در کشورهای منطقه به‌جز ایران و ترکیه، کشورهای دیگر قابلیت ساخت این دستگاه را ندارند و همچنین پتانسیل بالای صادراتی، اگر شرایط مهیا شود می‌توان ارزآوری بسیار بالایی را به همراه داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.