تاریخ انتشار : یکشنبه 30 خرداد 1400 - 10:36
کد خبر : 21251

میراث فرهنگی و شهرداری کاشان دست به کار شوند/ مقبره تاریخی پاتوق معتادان شده است

میراث فرهنگی و شهرداری کاشان دست به کار شوند/ مقبره تاریخی پاتوق معتادان شده است

مهدی فرجی از شاعران کشورمان، از ورود معتادان به مقبره تراب کاشانی و تلاش‌هایش برای رفع این مشکل گفت.

به گزارش تیتر داغ؛ مهدی فرجی شاعر، درباره وضعیت مقبره تراب کاشانی گفت: دیوان اشعار تراب کاشانی به همت مشفق کاشانی در دهه ۳۰ منتشر شد. در دوره بازگشت ادبی کسی مانند این شاعر شعر آیینی نمی‌سرود. وی در زمان قاجار و پهلوی اول زندگی می‌کرد. مزار تراب کاشانی در مزار شیخان قرار دارد. در جریان تعریض خیابان نیمی از مزاری که تراب کاشانی در آنجا به خاک سپرده شده بود، از بین رفت و تنها ۲۰۰ متری که مقبره تراب کاشانی در آن واقع بود، حفظ شد.

 

وی افزود: قبر یک نقاش معروف دوره صفویه و چند نفر دیگر در کنار مزار تراب کاشانی قرار دارد. اما الان معتادان به داخل این مزار‌ها می‌روند. در آنجا چاله می‌کنند و مواد مصرف می‌کنند. به میراث فرهنگی کاشان هم اطلاع داده ام؛ در ابتدا گفتند بودجه کافی برای بازسازی مقبره تراب کاشانی نداریم و سپس گفتند موضوع آرامستان‌ها به شهرداری مربوط می‌شود.

مزار تراب کاشانی پاتوق معتادان شده است

این شاعر ادامه داد: وقتی به شهرداری کاشان مراجعه کردیم به ما گفتند چون زمان زیادی از ساخت مقبره تراب کاشانی می‌گذرد، مسئولیت حفظ و نگهداری آن به عهده میراث فرهنگی است. الان مقبره تراب کاشانی در آستانه تخریب قرار دارد ؛ در حالی که سنگ قبر‌های دویست تا سیصد ساله در این منطقه واقع شده است.

فرجی اظهار کرد: تراب کاشانی شاعری است که به زندگی شخصی اش زیاد اهمیت نمی‌داد. درویش مسلک بود. بسیاری از اشعارش در حافظه پیران کاشان مانده است از جمله این اشعار می‌توان به این بیت «دراز سال گذشت از حکایت مجنون / هنوز مردم صحرانشین سیه پوشند» اشاره کرد.

میراث فرهنگی و شهرداری کاشان دست به کار شوند/ شاعری که مزارش پاتوق معتادان شده است

وی ادامه داد: این شاعر در یکی از مکتب‌خانه‌های کاشان درس می‌خواند و همانجا اولین شعرش را پس از اینکه از سیلی صاحب مکتب خانه به یکی از کودکان متاثر شد، سرود. علاوه بر شاعری در زمینه نقاشی قهوه خانه ای، نقاشی شاهنامه و واقعه کربلا هم فعالیت می‌کرد.

این شاعر بیان کرد: نسخه اشعار تراب کاشانی که به همت محمد رضا قوامی فراهم شده بود در کتابخانه آیت الله مرعشی نگهداری می‌شود. تراب کاشانی در قالب‌های قصیده، غزل و مثنوی ساده و بدون تکلف شعر می‌سرود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.