تاریخ انتشار : دوشنبه 2 دی 1398 - 9:55
کد خبر : 4948

نقش مافیا و قدرت آن در صنعت خودروسازی ایران

نقش مافیا و قدرت آن در صنعت خودروسازی ایران

باید از مسئولان مربوطه پرسید: کجای کارهای شما در جهت رفاه حال مردم عادی بوده و چرا مجلس که این روزها در حال تصویب طرح های شتاب زده و کارشناسی نشده برای جلب رای است ورود نمی کند؟

یوسف کاووسی کارشناس ارشد اقتصادی در یادداشتی به تیتر داغ نوشت: سخن از مافیای خودرو و البته سایر مافیاها بارهای بار دراین سال‌های بعد از انقلاب به ویژه بعد از جنگ بسیار شنیده شده و می‌شود ولی ظاهرا و تحقیقا اراده ای برای مقابله با این پدیده‌ها وجود ندارد.
در زمان تصدی آقای شریعتمدار در وزارت صمت که سالیان دراز است با نام انقلاب و انقلابی گری در عرصه مدیریت کلان کشور تکیه زده و از این واگن به واگن دیگر در قطار انقلاب و پست‌های مدیریتی جابه جا می‌شود به یکباره سخن از قطع واردات خودرو و حمایت از تولید داخل می‌شود !
باکمال تعجب به یکباره سخن ازثبت سفارش هزاران خودروی خارجی که توان استفاده از آن برای قشر خاصی می‌باشد رسانه‌ای می‌شود و درست زمانی که واردات خودرو قطع شده و قیمت خودروی خارجی افزایش چشم‌گیری یافته به یکباره بحث افزایش نرخ ارز حداقل سه برابر و شروع رایزنی برای ترخیص خودروها به دلیل جا نداشتن انبارهای گمرک !
هر انسان عاقلی که ذره ای از ارتباطات مافیایی گروه قدرت و ثروت که به هم گره خورده آشنایی داشته باشد ربط ماجرا را می‌فهمد و در اقدامی تأمل برانگیز هیأت وزیران مصوبه  برای ترخیص خودروها آن هم خودروهایی که تا آن تاریخ ورود به مناطق آزاد کرده اند، می‌دهد! و دلیل این که در گمرک جا نیست و امکان باز گرداندن خودروها به کشور مبدا وجود ندارد و اینکه در شرایط فعلی دولت می تواند از محل حقوق گمرکی و عوارض مبلغ قابل توجهی نصیبش شود و دلیل گمراه کننده دیگر برای مردم که درجهت مبارزه با آلودگی هوا و سواستفاده از یک مصوبه سازمان محیط زیست !
دراینجا است که نقش مافیا و چیدن این پازل روشن می‌شود که چگونه و با چه مهارتی اجزا در کنار هم قرار می‌گیرند تا دزدی بزرگ اتفاق بیفتد وگرنه مگر افراد عادی توان ورود به این حوزه را دارند ؟
نقش مجلس در کلان و نمایندگان مجلس در لابی گری و رساندن جریان به اهداف نیز بر کسی پوشیده نیست که نمونه بارز آن خاک خوردن تحقیق و تفحص‌هایی که توسط مجلس انجام شده و در بایگانی خاک می‌خورد و به دستگاه قضا داده نمی‌شود و گاهی هم به دستگاه قضا داده می‌شود و بخش بعدی پازل کار خود را با بایگانی پرونده یا کشیدن در پروسه های اداری و راه روهای قضایی آغازمی کند و تهدید کسانی که پرونده را ارسال کردند و از آن طرف بازی سیاسی با کسانی که نامشان درپرونده آمده هم دستگاه قضا و هم مجلس و گرفتن امتیاز از وزیر مربوطه و مسکوت گذاشتن ماجرا!
 این بخش از معضل مافیای ورود خودرو که بی ارتباط به تولید داخل خودرو هم نیست، حال معضل و مافیای خودروی داخلی که با نقش قطعه سازان خاص و کسانی که باشعار حمایت از تولید داخل با چین هماهنگی کرده و قطعه را به نام ساخت ایران درآنجا می زنند و حال چگونه از ارز ۴۲۰۰ وقبل آن از ارز ۲۸۰۰ استفاده می کردند، بماند که نقش این مافیا نیز دست کمی از مافیای ورود خودروی خارجی ندارد.
وزیر مربوط از این واگن پیاده و به واگن دیگر  می رود و معاون او جانشین می شود و باشعار رونق تو لید و حمایت از تولید داخل و استفاده ابزاری ازشعار سال ورود به ماجرای خودرو می کنند که درحاشیه بازار با ۵ درصد زیر قیمت بازار بفروشند و به مرور با ۵ درصد ۵ درصدبه قیمت کارخانه نزدیک شوند و از آن طرف تولیدهم افزایش یابد.

آنچه اتفاق افتادچه بود ؟

پیش فروش‌های سنگین و پول هایی که ازمردم گرفته شده بود و توان بازپرداخت هم نبود وپول ها معلوم نبود درکجا مصرف شده و هرآینه اتفاق موسسات مالی این بار در بخش خودرو در حال وقوع بود.
به ناچار وزیر معاون خود را به ایران خودرو می فرستد در ظاهر برای اجرای سیاست های وزیر و رفاه حال مردم و مدیران قبلی بازداشت شد و در انتظار محاکمه است.
معاون وزیر سکان را به دست می‌گیرد و ورق به یکباره برمی گردد و نقش مافیا پررنگ و با شکل و شمایل جدید نمود پیدا می کند. حال شاهدیم با ثبات نرخ ارز قیمت خودرو بالا می رود با کاهش قیمت ارز قیمت پایین نمی آید و با افزایش قیمت ارز قیمت افزایش می‌یابد و همه در جهت رونق تولید! و در کمال تعجب و با دستکاری مصنوعی شاخص بورس به ویژه خودرویی‌ها افزایش چشمگیر می‌یابد و سهامداران خوشحال از افزایش سهم ولی مردم عادی مستأصل و سرگردان و عاجز از خرید خودرو برای کار در اسنپ و…..و  وقتی قیمت بنزین سه برابر می‌شود انتظار عقلایی این است که قیمت خودرو کاهش یابد ولی بالا می رود چرا؟ جواب واضح است، مافیا.
حال باید از مسئولان مربوطه پرسید کجای کارهای شما در جهت رفاه حال مردم عادی بوده و چرا مجلس که این روزها در حال تصویب طرح های شتاب زده و کارشناسی نشده برای جلب رأی است ورود نمی‌کند و سوال و استیضاح نمی‌کند ؟
البته پاسخ معلوم است، از جانب همین مافیا ارتزاق مالی برای انتخابات و تبلیغات می‌کنند و البته درد بسیار است و درمان کم و شاید وجود ندارد چون پوپولیسم حاکم با بهانه اشتغال کارگران خودروساز و اینکه اگر واردات را آزاد کنیم یا تعرفه را تنظیم کنیم تا از انحصارخارج و رقابت ایجاد کنیم سعی در سرکوب مخالفان دارند وحتی آنقدر این مافیا قدرتمتد است که شورای رقابت را از صحنه حذف می کنند و با قدرت می‌برند در جلسه سران قوا شورای رقابت راحذف می کنتد.
حال نقش مافیا و قدرت آن را در فراز پایانی درک کنید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.