تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اردیبهشت 1401 - 12:16
کد خبر : 31137

هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن می رود

هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن می رود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن در جهان حرکت می‌کند.

به گزارش تیتر داغ؛ سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری مرتبط با سلول‌های بنیادی گفت: نقطه عطف چند دهه اخیر در حوزه علم مرتبط با شکل گیری الگوواره دانش یکپارچه و شبیه سازی هستی است که علوم پزشکی را نیر به سمت اتقان بیشتر سوق می‌دهد. در واقع نقش رشته‌های مهندسی در حوزه پزشکی گستره زیادی پیدا کرده و الحق باید گفت امروز پزشکی بیشتر مهندسی است تا سایر رشته‌های مرتبط با سلامت و درمان.

وی با اشاره به اینکه پیکره هستی مملو از دانش است اظهار داشت: انسان می‌تواند از خود طبیعت بیاموزد زیرا مغز تا حدودی توانمندی دارد و انسان و طبیعت فقط با در کنار هم بودن می‌توانند به بقا ادامه دهند و این حوزه الگواره شبیه‌سازی هستی است. یعنی قواعد هستی را بافتن و آن‌را تبدیل به ظهور و بروزهای جدید کردن.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نقطه عطف چند دهه اخیر در حوزه علم مرتبط با دانش یکپارچه و شبیه سازی هستی است که از اتقان قطعی برخوردار است. انسان با توجه به خالق هستی است که می‌تواند پی به مرجع اصلی دانش ببرد.

عاملی با تأکید بر اینکه ارتباط رشته‌های مهندسی و پزشکی بسیار مهم است ابراز داشت: چند نوبت به وزارت بهداشت توصیه شده است که پزشکی و سایر علوم از جمله حوزه مهندسی از هم جدا ناشدنی‌اند و اصرار بر جدا کردن این دو حوزه نیازمند ایجاد دانشکده‌های جدید و عملاً دانشگاه جامعه شدن حوزه علوم پرشکی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانش یک پیکره واحد و بهم پیوسته است عنوان کرد: جدا شدن حوزه‌های به پیوسته علوم، ضعیف شدن علم و دانش و در واقع ناقص شدن علم می‌شود. در عین حال در حوزه سلول‌های بنیادی هم خطراتی هم وجود دارد. فیلسوفان معتقدند علم موضوع خطاپذیری است؛ یعنی آنچه که کشف شده است و گمان می‌شود درمان یک بیماری است، ممکن است عامل یک بیماری بزرگ‌تر باشد. به هر حال احتمال خطا وجود دارد؛ منطق علم سعی و خطا است ولی امروزه علوم داده‌ای یا داده مبنا و واقعیت گسترده، داده قطعی تولید می‌کند و جلوگیری از خطا را افزایش می‌دهد. در دوره جدید هوش مصنوعی و دیتاساینس بسیار قدرتمند شده است و با توجه به شرایط فعلی و لزوم بهره‌مندی از پزشکی بازساختی به عنوان پزشکی جدید و پیشرفته، کارآمدی بالایی در زندگی امروز بشر دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه پیکره هستی مملو از دانش است اظهار داشت: انسان می‌تواند از خود طبیعت بیاموزد زیرا مغز تا حدودی توانمندی دارد و انسان و طبیعت فقط با در کنار هم بودن می‌توانند به بقا ادامه دهند و این حوزه الگواره شبیه‌سازی هستی است. یعنی قواعد هستی را بافتن و آن‌را تبدیل به ظهور و بروزهای جدید کردن.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم همانند سایر حوزه‌ها پیشتاز شده و مدیون مردم نباشیم باید از دانش‌های جدید و مهندسی‌های جدید مرتبط با هوش مصنوعی، الگوریتمی شدن فرایندهای پزشکی و بهره گیری از کوانتوم در روندهای جدید بهره بگیریم. امروزه حوزه اشراف مردم بسیار زیاد شده است و با یک جستجوی ساده مثلاً درباره سلول‌های بنیادی اطلاعاتی به دست می‌آورند و مطالبه‌گر می‌شوند و از پزشکی ما گله مند می‌شوند، لذا باید حتماً با سرعت به این سمت حرکت کنیم. فناوری‌های جدید چون دیجیتال هستند و ماهیت رقومی دارند. حوزه دانش داده بنیان، هوش مصنوعی، سلول‌های بنیادی و بسیاری حوزه‌های دیگر را در خود جای داده است که حوزه هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن در جهان حرکت می‌کند.

استاد دانشگاه تهران با توجه به دغدغه مدیران ستاد برای رعایت اصول شرعی موضوع گفت: حل مسائل فقهی نیازمند طرح مسأله درست است که باید نظر مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری دریافت شود.

وی با بیان اینکه سند جامع نقشه علمی کشور در حال روزآمدسازی است افزود: در حال حاضر مقوله‌هایی مانند هوش مصنوعی، سلول‌های بنیادی، فیزیک کوانتوم و …تحولات بزرگی را رقم می‌زند و لازم است مطالبه‌های فعالان این حوزه بیان شود تا شورای عالی انقلاب فرهنگی هم حمایت کامل داشته باشد و روزآمد سازی اسناد به درستی صورت گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ضمن تقدیر از دبیر و مدیران ستاد سلول‌های بنیادی گفت: گزارش اقدامات صورت گرفته مایه بهجت و سرور است ولی لازم است هماهنگی‌های بیشتری برای اجرایی‌سازی سند سلول‌های بنیادی میان وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری و سایر نهادها باشد؛ لذا ضمن آمادگی برای ارائه گزارش در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیازمند تدوین بسته سیاستی و راهبردهای لازم برای اجرایی‌سازی سند هستیم و امیدوارم بتوایم گام مهمی در این حوزه برداریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.