تاریخ انتشار : شنبه 25 آبان 1398 - 9:10
کد خبر : 2086

واکنش به افزایش قیمت بنزین در ایران

واکنش به افزایش قیمت بنزین در ایران

افزایش بهای بنزین در ایران و آغاز سهمیه‌بندی آن در رسانه‌‌های بین‌المللی بازتاب داشت و باعث اعتراض شدیدی در جامعه شد

به گزارش تیتر داغ ؛ واکنش به افزایش قیمت بنزین بازتاب جهانی و داخلی داشته از این رو  روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به افزایش بهای بنزین در ایران نوشت: دولت ایران قیمت بنزین را افزایش داد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت این کشور در حال مقابله با تاثیرات تحریم‌های آمریکا بوده و با کاهش شدید درآمد روبه‌رو است.

تهران تاکید کرده است که در برابر تحریم‌های آمریکا که یکی از دشوارترین محدودیت‌ها بوده مقاومت کرده و از سیاست‌های منطقه‌ای و دفاعی خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

پایگاه بیزنس تایمز نیز نوشت که ایران برنامه سهمیه‌بندی و افزایش بهای بنزین را اعلام کرد.

این پایگاه اقتصادی نوشته است که ایران به دلیل یارانه‌های بالای سوخت و پایین آمدن ارزش پول این کشور، یکی از ارزان‌ترین سوخت‌های جهان را دارد و به همین دلیل با مشکل قاچاق سوخت به کشورهای همسایه رو‌به‌رو بوده است.

واکنش به افزایش قیمت

واکنش مقامات و کارشناسان ایرانی به افزایش قیمت بنزین در ایران

واکنش دبیر کل خانه کارگر به افزایش قیمت بنزین: چنین تصمیمی زندگی فقرا را آتش می‌زند

دبیر کل خانه کارگر گفت: با وجود اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر اساس مصوبه سران قوای سه‌گانه یک تصمیم قانونی و مبتنی بر افزایش قیمت بنزین تا ۹۰ درصد فوب خلیج فارس است اما چنین تصمیمی زندگی فقرا را آتش می‌زند.

وی ادامه داد: پس در مبانی قانونی آن تردیدی وجود ندارد اما این تصمیم برای همه گروه‌های اجتماعی تبعات ناگواری دارد. کسانی که چنین تصمیم‌هایی را می‌گیرند باید درک اقتصادی‌شان مبتنی بر شرایط موجود باشد و چنین تصمیم‌های خلق‌الساعه‌ای را نگیرند.

دبیر کل خانه کارگر افزود: ما می‌گوییم اگر چیزی در جیب مردم نمی‌گذارید لااقل آن را خالی نکنید چرا که قیمت بنزین و گازوئیل هر چه قدر افزایش پیدا کند مطمئنا بر همه قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت از قیمت کرایه اتوبوس و مینی‌بوس بگیرید تا افزایش قیمت نان، حبوبات، میوه و …

نایب رییس کمیسیون قضائی مجلس: پیشنهاد افزایش قیمت سوخت در مجلس رد شده بود/ مردم دیگر همان نان ساده  را هم نمی‌توانند بخورند

دکتر “یحیی کمالی‌پور” در خصوص افزایش ناگهانی بنزین گفت: معتقدم دولت باید مردم را محرم بداند و اینکه بدون اطلاع و شبانه چنین کاری را انجام دهند، کار درستی نبود و نهایتا در این شرایط و در این وضعیت وارد کردن شوک به مردم و افزایش قیمت بنزین از ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان، اصلا قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه مردم را بازی می‌دهند و اذعان می‌کنند که می‌خواهیم منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین را به خانوارها و نیازمند پرداخت کنیم و از طرف دیگر ادعا دارند که ۱۸ میلیون خانوار در سطح کشور به بسته های حمایتی نیازمندند این در حالی است که این عدد در کشور ۶۰ میلیون نفر است! نه ۱۸ میلیون نفر. با افزایش قیمت سوخت، تمامی مایحتاج مردم، ملزومات و … زندگی مردم نیز با افزایش قیمت روبرو خواهد شد و مردم دیگر همان نان ساده که قبلا می‌خوردند را از این به پس نمی‌توانند بخورند.
حسن روحانی:گران شدن بنزین به نفع مردم است!!

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت گران کردن بنزین گفت: این کار به نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه بوده و می‌تواند در حل مشکلات آنان مفید و موثر باشد.

واعظی: اصلاح قیمت بنزین تصمیم و توافق همه مسئولان نظام است

رئیس دفتر رئیس جمهوری عملیاتی شدن مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه درخصوص اصلاح قیمت بنزین را اقدام لازم و ضروری دانست و گفت: دولت پیش از این نیز درچند مقطع قصد داشت این تصمیم مهم را که مورد توافق همه مسئولان نظام است، اجرا کند که هربار به دلایلی با تاخیر مواجه شد.
امامی‌کاشانی: با گرانی بنزین کالاها نباید گران شود

امامی‌کاشانی، خطیب نماز جمعه تهران گفت: گرانی بنزین چه ربطی به خانه و میوه و اجناس دارد که گران شوند؟ باید انصاف باشد. با گرانی بنزین کالاها نباید گران شود.گرانی بنزین چه ربطی به خانه و میوه و اجناس دارد که گران شوند؟ باید انصاف باشد.

بنزین در ایران ارزان نیست، نسبت به درآمدی که ملت دارند، مناسب است

جهان‌بیگلری، کارشناس اقتصادی گفت: بنزین در ایران ارزان نیست، نسبت به درآمدی که ملت دارند، مناسب است، در امارات حقوق پایه یک کارگر حدود ۲۶ میلیون و قیمت هر لیتر بنزین معادل ۲ هزارم درصد آن است، در ایران کارمند، ماهی ۳ میلیون حقوق میگیرد و قیمت هر لیتر بنزین معادل ۳ هزارم درصد حقوقش است.در امارات حقوق پایه یک کارگر حدود ۲۶ میلیون و قیمت هر لیتر بنزین معادل ۲ هزارم درصد آن است، در ایران کارمند، ماهی ۳ میلیون حقوق میگیرد و قیمت هر لیتر بنزین معادل ۳ هزارم درصد حقوقش است

فرشاد مومنی:مسئولان اقتصادی را به مناظره دعوت می‌کنم

 

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت:  تقریبا تمام مطالعات روی این مسئله اذعان دارند که به ازای یک واحد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، هزینه‌های سلامت بین ۲.۵ تا ۳.۵ برابر افزایش می‌یابد یعنی به دلیل عدم تقارن اطلاعات در هزینه‌های سلامت، واکنش این بخش به سیاست‌های تورم‌زا نزدیک به ۳ برابر واکنش میانگین کلیه کالاها و خدمات دیگر است، این موضوع دیگر بحث نظری نیست بلکه چیزی است که اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: گزارش‌های بانک مرکزی از سال ۹۰ تا امروز  از عبارت « پیامدهای قابل پیش‌بینی» استفاده می‌کند بنابراین از آنها می‌خواهیم این بار نیز صادقانه بگویند که چه هزینه‌های قابل پیش بینی به اقتصاد ملی بار خواهد شد. واقعا جای تاسف دارد برای کشوری که این همه سرمایه‌گذاری در بسط دانشگاه و نیروی انسانی می‌کند اما تصمیم‌هایی می‌گیرد که فاقد بنیه کارشناسی و مخاطره آمیز برای کشور است. من در اینجا در کمال خضوع رییس جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را در مورد دستاوردها و هزینه‌های افزایش قیمت بنزین به مناظره دعوت می‌کنم، به شرطی که این مناظره پخش مستقیم شود و حداقل استانداردهای آن رعایت شود.

 

گردآوری شده در تحریریه تیتر داغ

 

انتهای پیام /

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.