تاریخ انتشار : جمعه 29 مهر 1401 - 8:59
کد خبر : 90024

ورزش در طول شیمی درمانی به بهبود عملکرد قلب و ریه کمک می کند

ورزش در طول شیمی درمانی به بهبود عملکرد قلب و ریه کمک می کند

وقتی شیمی درمانی می کنید، ورزش ممکن است آخرین چیزی باشد که به ذهنتان می رسد. اکنون، تحقیقات جدید نشان می دهد که ورزش باید اولین اولویت باشد.

به گزارش تیتر داغ؛ محققان هلندی گزارش می‌دهند که ورزش در طول شیمی درمانی بی خطر است، عملکرد طولانی مدت قلبی و تنفسی را بهبود می بخشد و ممکن است به کاهش برخی از آسیب‌های درمان کمک کند. آنها اضافه کردند که اگر نمی‌توانید در طول شیمی درمانی ورزش کنید، باید پس از درمان شروع کنید تا عملکرد قلب خود را به حالت عادی برگردانید.

دکتر «آنیمیک والنکمپ»، نویسنده ارشد این مطالعه از مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن در هلند، می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که بهینه‌ترین زمان انجام تمرینات بدنی در طول شیمی‌درمانی است.»

والنکمپ گفت: «با این حال، شروع یک برنامه ورزشی پس از شیمی درمانی، زمانی که ورزش در طول شیمی درمانی ممکن نیست، جایگزین مناسبی است. ما امیدواریم ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی بیماران را راهنمایی کنند تا در طول درمان ضد سرطانی مداخلات ورزشی انجام دهند.»

محققان خاطرنشان کردند که در طول شیمی درمانی، حداکثر جذب اکسیژن، که یک پیش بینی کننده سلامت قلب است، معمولاً تا ۲۵٪ کاهش می‌یابد. درمان سرطان همچنین می‌تواند بر کیفیت زندگی و تناسب اندام قلبی و تنفسی تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند باعث خستگی شدید و مرگ قلبی عروقی شود.

برای این مطالعه، محققان در یک برنامه ورزشی مناسب به مزایای ورزش در میان بیماران پرداختند. بیماران مبتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان بیضه یا لنفوم غیرهوچکین بودند. همه باید تحت شیمی درمانی قرار می‌گرفتند. شرکت کنندگان به طور تصادفی برای شرکت در یک برنامه ورزشی ۲۴ هفته‌ای در حین یا بعد از درمان انتخاب شدند.

ورزش شامل دوچرخه ثابت، دستگاه‌های وزنه برداری، وزنه برداری آزاد و بدمینتون بود.

در پایان، محققان دریافتند کسانی که در طول شیمی درمانی ورزش می‌کردند کمتر احساس خستگی می‌کردند و بیشتر ورزش می‌کردند. علاوه بر این، آنها عملکرد قلب و تنفس بهتر و قدرت عضلانی بیشتری داشتند.

آنهایی که پس از سه ماه شیمی درمانی شروع به ورزش کردند نیز تا حدودی بهبود یافتند. محققان دریافتند که هر دو گروه یک سال پس از اتمام برنامه ورزشی به آمادگی قلبی تنفسی عادی خود بازگشتند.

محققان تاکید می‌کنند بیماران در طول شیمی درمانی سبک زندگی سالم خود را حفظ کنند.

منبع: مدیسن نت

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.