تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آذر 1399 - 5:22
کد خبر : 15926

وقتی چشم جشن تکلیف هم به لاکچری بازی روشن می‌شود

وقتی چشم جشن تکلیف هم به لاکچری بازی روشن می‌شود

شاید خودِ واژه لاکچری هم، روزی فکرش را نمی‌کرد که پایش به جشن تکلیف باز شود.

به گزارش تیتر داغ؛ خانم جوانی با لباس سپید و ظاهری فرشته گونه از پلکان‌ها بالا می‌رود و پس از رسیدن به آستانه درب قهوه‌ای رنگ به نوشته نصب شده روی آن اشاره می‌کند که عدد ۹ روی آن حاکی از جشنی است که شاید در باور کمتر کسی بگنجد که برای جشن تکلیف تدارک دیده شده است.

این خانم جوان به محض ورود، با سالن تزیین شده و میزی روبرو می‌شود که چند دختر بچه انتظار رسیدن او به عنوان فرشته مهربان را می‌کِشند و او هم مهربانانه آن‌ها را در آغوش می‌گیرد و با دادن هدایایی به آن‌ها، آغازِ به تکلیف رسیدن این دختران ۹ ساله را جشن می‌گیرند که این بخشی از ویدیوی منتشر شده در روز‌های گذشته با عنوان جشن تکلیف لاکچری بود که سر و صدای زیادی به پا کرد و با واکنش‌های مختلفی روبرو شد تا جایی که موافقان و مخالفانی به همراه داشت و برخی از این مخالفان نوشتند:
”  این جشن تکلیف لاکچری همه چیز داشت جز جشن تکلیف!

در این ویدیو پلیدی و زشتی مشاهده شد از تفاخر و ریا، به سخره گرفتن دین و حجاب و سوء استفاده از کودکان معصوم تا خودشیفتگی و زیر پا گذاشتن ارزش‌های انسانی و عقب ماندگی مدرن و بدبینی به دین و حتی تبلیغ عمل زیبایی! ”

این‌ها حاکی از این است که شاید خودِ واژه لاکچری یا همان لاکشری لاتین هم، روزی فکرش را نمی‌کرد که پایش به جشن تکلیف باز شود و یا از طرفی دیگر جشن تکلیف هم در باورش نمی‌گنجید که چشمش به لاکچری بازی روشن شود.

 

سید امیر عباس عبداللهی جامعه شناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با پدیده اجتماعی لاکچری و برگزاری چنین مراسم‌هایی اظهار کرد: امروزه با یک تحول فرهنگی و اجتماعی روبرو شده ایم که این موضوع در اختیار نخبگان اجتماعی نیست، چرا که اگر نخبگان اجتماعی ما چنین موضوع‌هایی را کنترل کنند بسیاری از ناهنجاری‌های بعدی اجتماعی نیز کنترل می‌شوند، زیرا همین مسئله لاکچری بازی باعث سست شدن بنیان خانواده می‌شود و هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد خانواده تحمیل می‌کند، به طوری که اغلب خانواده‌ها برای جبران سرخوردگی‌های ناشی از این موارد مجبور به تحمل بار‌های سنگین اقتصادی می‌شوند که آسیب‌های جدی دیگری نیز به همراه دارد.

وی بیان کرد: وقوع پدیده اجتماعی لاکچری بازی مربوط به سال‌های اخیر است که با خود اختلاف‌های طبقاتی را به همراه داشته که اغلب مروجان این موضوع افراد مشهوری هستند که در قالب‌های متفاوتی در فضای حقیقی و مجازی جامعه حضور دارند و در حقیقت، پیاده نظام خرده فرهنگ‌های جدید را در جامعه احیا می‌کنند که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشن‌های لاکچری و… اشاره کرد.

جشن تکلیف لاکچری

این جامعه شناس تصریح کرد: در سال‌های اخیر، توزیع درآمد‌ها در مقایسه با گذشته تغییراتی کرده و همین موضوع باعث تفاوت‌هایی در جامعه شده است و در حقیقت، فرهنگ جامعه را تحت الشعاع خود قرار داده که این موضوع، یک ناهنجاری و بزهکاری فرهنگی و اجتماعی است.

عبداللهی گفت: نکته مهم این است که لاکچری بودن قالب‌های متفاوتی پیدا کرده است تا جایی که حتی با برگزاری جشن تکلیف لاکچری در فضای مجازی روبرو شده‌ایم و این موضوع واکنش‌های زیادی را به همراه داشته که در حقیقت نشان دهنده تبعیض طبقاتی و چشم و هم چشمی‌هایی در جامعه است.

وی گفت: چنین اتفاقاتی به عنوان ناهنجاری‌های اجتماعی نیاز به بررسی و توجه دارند، چرا که دختر بچه‌ای در سن ۹ سالگی که در حال به تکلیف و بلوغ رسیدن است و باید خود را برای انجام دستورات و تکالیف الهی آماده کند با چنین فضایی روبرو می‌شود که همین موضوع نه تنها به وی بلکه برای جامعه نیز آسیب زاست.

این جامعه شناس ادامه داد: این اختلاف طبقاتی منجر به نارضایتی‌هایی می‌شود، زیرا این چشم و هم چشمی‌هایی که در حال رخ دادن است باعث به وجود آمدن یک فرهنگ جدیدی در جامعه می‌شود که این فرهنگ باعث از بین رفتن تمام خرده فرهنگ‌های قبلی نیز می‌شود و حالا رنگ و لعاب مذهبی هم به آن می‌دهند که در شأن مراسمی، چون جشن تکلیف نیست و باعث شکل دادن ارزش‌های جدیدی در جامعه می‌شود.

عبداللهی با اشاره به پیامد‌های منفی چنین مراسم‌هایی تأکید کرد: عدم توازن فرهنگی و اجتماعی در جامعه، یکی از پیامد‌های منفی چنین مراسم‌هایی است که نشان می‌دهد ما در جامعه دچار یک معضل و بار منفی روانی شده‌ایم و از طرفی دیگر، چنین اتفاق‌هایی باعث به وجود آمدن افسردگی روحی در جامعه نیز می‌شوند، چرا که وقتی فرد نتواند چنین کار‌هایی انجام دهد به حالت انزوا می‌رود و این یک خطر و زنگ هشداری برای مسئولان فرهنگی و اجتماعی کشور است و تأثیر‌های منفی چنین مواردی نه تنها در حال حاضر بلکه در سال‌های آینده نیز مشاهده خواهد شد به این دلیل که این آموزش‌ها از کودکی در حال رخ دادن است و باید روی آن‌ها نظارت اساسی صورت گیرد.

روح افزا کارشناس خانواده در رابطه با منتشر شدن ویدیوی جشن تکلیف لاکچری و پیامد‌های منفی آن در جامعه اظهار کرد: این دختران معصوم به سن تکلیف رسیده‌اند و با ورود به این دوره زمانی، در مقابل خداوند وظایفی دارند که سوالاتی در این خصوص مطرح می‌شود که برخی از افراد با برگزاری چنین جشن‌های لوکس و در حقیقت غیر منطقی چه چیزی را می‌خواهند ثابت کنند؟ می‌خواهند فرزندانشان را با این کار‌های مادی و پرزرق و برق به خدا نزدیک‌تر کنند؟ آن هم با الگویی که خودش تا حدی تکلیفش را به درستی انجام نداده است؟ که این‌ها نشان می‌دهد این جشن تکلیف نیست و مراسمی آسیب زا برای تمامی دختران ما است، چرا که خانواده‌های بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند چنین مراسم‌هایی را برای فرزندان خود برگزار کنند و همین موضوع می‌تواند آسیب‌هایی را به این بچه‌ها وارد کند.

وی بیان کرد: برخی دیگر از افراد هم از چنین مراسم‌هایی الگوپذیری می‌کنند که این موضوع هم آسیب‌های دیگری را به همراه دارد، چرا که این روش به خدا نزدیک شدن و تکلیف مدار شدن و سبک زندگی اسلامی نیست.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: نماد‌های اسراف و تزویر نمی‌توانند بچه را به خداوند نزدیک کنند و او هم نمی‌تواند این طور مکلف شود. حجاب و پوششی که به او یاد داده می‌شود به هیچ عنوان اسلامی نیست و حقیقت دین ما در آن وجود ندارد.

جشن تکلیف لاکچری

روح افزا گفت: در واقع، چنین افرادی، یک کار ظاهری را جشن می‌گیرند نه تکلیف واقعی را. حالا این سوال مطرح است که این افراد با چنین تکلیف‌هایی چه چیزی را می‌خواهند نشان دهند؟ تمامی این تکالیف باید برای رضای خدا صورت گیرند.

وی تأکید کرد: این رفتارها به هیچ عنوان درست نیست و نظارت مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.