تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 آبان 1401 - 14:43
کد خبر : 90547

پتانسیل راه اندازی دهها رویان برای پیشبرد فناوری‌های مختلف درکشور

پتانسیل راه اندازی دهها رویان برای پیشبرد فناوری‌های مختلف درکشور

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: امیدواریم در پژوهشگاه رویان و شرکت‌های همکار بتوانیم در صنایع مختلفی همچون مهندسی و کشاورزی ده‌ها رویان برای پیشبرد سایر فناوری‌ها راه اندازی کنیم.

به گزارش تیتر داغ؛ دکتر مسلمی نائینی امروز در مراسم گرامیداشت خون بند ناف و رونمایی از دستاوردهای بانک خون بند ناف که در محل پژوهشگاه رویان برگزار شد گفت: تحقیقات در حوزه سلول‌های بنیادی که اخیراً در مراکز تحقیقاتی کشور شکل گرفته، زمینه استفاده از این سلول برای درمان بیماران مختلف (خصوصاً بیماران صعب العلاج) را فراهم کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: پیشرفت‌های حوزه سلول‌های بنیادی منشأ تحول در حوزه پزشکی است و این موضوع نویدبخش آینده‌ای درخشان در حوزه پزشکی بازساختی محسوب می‌شود.

مسلمی گفت: خوشبختانه با اقدامات به موقع و تلاش‌های گسترده پژوهشگاه رویان و همت زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی، ایران هم اکنون در زمره کشورهای پیشرو در حوزه دانش سلول‌های بنیادی قرار گرفته است؛ تاییدات رهبر معظم انقلاب نیز موید اهمیت این موضوع است.

به گفته مسلمی، اقدامات و تلاش‌هایی که در این زمینه تاکنون در پژوهشگاه رویان صورت گرفته در جهت دستیابی به چرخه کامل دانش فنی سلول‌های بنیادی است. این یعنی از مرحله جداسازی و استحصال سلول‌های بنیادی از بافت‌های مختلف، تکثیر و تمایز آنها و همچنین ذخیره سازی برای مدت طولانی برای انواع سلول‌های بنیادی انجام شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: یکی از منابعی که طی سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از خون موجود در جفت و بند ناف نوزاد است که به عنوان یک زباله بیمارستانی بعد از تولد نوزاد دور انداخته می‌شود.

وی اضافه کرد: اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خون مملو از سلول‌های بنیادی از نوع خون ساز است که می‌تواند برای درمان بسیاری از بیمارهای به خصوص بیماری‌های خونی مورد استفاده واقع شود.

وی گفت: بانک خون بندناف رویان برای تحقق این امر مهم شکل گرفته است و در حال حاضر بیش از ۱۸۵ هزار نمونه در آن ذخیره سازی شده است.

وی با بیان اینکه اکنون امکان فراوری از سایر محصولات زایمانی فراهم شده است، گفت: گفته شده که خون بندناف به عنوان یک پس انداز سلامتی فرزندان محسوب می‌شود و به نظرم پیشرفت در حوزه سلول‌های بنیادی و توسعه کارآزمایی های بالینی به طور قطع آینده روشنی را پیش روی ما در پزشکی بازساختی فراهم می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: امیدواریم با تجربه بدست آمده در پژوهشگاه رویان و شرکت‌های همکار بتوانیم در صنایع مختلفی همچون مهندسی، کشاورزی و …نیز ده‌ها رویان برای پیشبرد سایر فناوری‌ها راه اندازی کنیم.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.