تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 7:02
کد خبر : 88359

پوکی استخوان سالانه ۴۰۰ میلیون دلار هزینه برای ایران دارد

پوکی استخوان سالانه ۴۰۰ میلیون دلار هزینه برای ایران دارد

کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر، بار اقتصادی ناشی از پوکی استخوان در کشور را بر اساس مطالعات انجام شده بسیار زیاد و نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار در سال عنوان کرد

به گزارش تیتر داغ؛ پریوش شیری، پوکی استخوان یا استئوپروز را مشکل شایع سیستم‌های بهداشتی برشمرد و اظهار داشت: این بیماری شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است و به عنوان اپیدمی پنهان دنیای امروز از آن نام می‌برند.

وی افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می‌شود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا باشند و از هر دو زن یک نفر و از هر ۴ مرد یک نفر در سنین بالای ۵۰ سال شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند.

شیری با اشاره به نتایج مطالعات انجام شده در سالمندان بالای ۶۰ سال کشور، گفت: میزان شیوع پوکی استخوان در زنان ۶۲ درصد و در مردان ۲۴ درصد گزارش شده است که این شیوع با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد به گونه‌ای که در زنان بالاتر از ۷۵ سال شیوع پوکی استخوان به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد.

وی، شکستگی لگن و به دنبال آن ناتوانی افراد را به عنوان مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان برشمرد و افزود: افزایش جمعیت سالمند دنیا از یک سو و شهرنشینی از سوی دیگر باعث سیر صعودی شیوع پوکی استخوان در بسیاری از کشورهای جهان می‌شود.

شیری، بار اقتصادی ناشی از پوکی استخوان در کشور را بر اساس مطالعات انجام شده بسیار زیاد و نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار در سال عنوان کرد و گفت: پوکی استخوان با کاهش توده استخوانی و افزایش خاصیت شکنندگی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: هنگامی که یک فرد به دهه ششم زندگی می‌رسد، سالانه و به تدریج با کاهش توده عضلانی قدرت عضلانی و تراکم استخوان مواجه می‌شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.