تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آبان 1401 - 4:58
کد خبر : 90265

چراغ سبز ارمنستان برای حضور ۲۰ ساله صلح بانان روسی

چراغ سبز ارمنستان برای حضور ۲۰ ساله صلح بانان روسی

نخست وزیر ارمنستان اعلام کرده که آماده است تا ماموریت صلحبانان روسیه را تا ۲۰ سال تمدید کند.

به گزارش تیتر داغ؛ «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ارمنستان آماده امضای توافقنامه سه جانبه با روسیه و آذربایجان در مورد تمدید مأموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه موردمناقشه قره باغ کوهستانی تا ۲۰ سال آینده است.

نیکول پاشینیان در کنگره حزب خود تحت عنوان «حزب قرارداد مدنی» در ایروان گفت: «ما از نیروهای حافظ صلح روسی می‌خواهیم به مأموریت خود ادامه دهند. من آماده هستم در سوچی سندی درباره تمدید مأموریت حافظان صلح روسیه برای ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال آینده را امضا کنم.»

پاشینیان گفت: «من خودم می‌توانم این پیشنهاد را ارائه کنم، اما طرف روسی هم باید از آن حمایت کند.»

روز جمعه، سرویس مطبوعاتی کرملین اعلام کرده بود که رؤسای جمهور روسیه و آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در تاریخ ۳۱ اکتبر نشستی سه جانبه در شهر سوچی روسیه برگزار خواهند کرد.

نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد که به طور یکجانبه نمی‌تواند در مورد تمدید مأموریت صلح بانان روسی تصمیم گیری کند زیرا توافق نامه‌ای که بر اساس آن مأموریت حفظ صلح سازماندهی شده است توسط سه طرف – ارمنستان، آذربایجان و روسیه امضا شده است. با این حال، وی افزود، اگر روسیه و ارمنستان این ایده را با هم مطرح کنند، اکثریت را خواهند داشت.

رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر ۲۰۲۰، برای برقراری آتش‌بس کامل در قره‌باغ بیانیه‌ای مشترک را امضا کردند. در ادامه روند مذاکرات صلح، آنها در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ گرد هم آمده و بیانیه مشترک دیگری که به طور مشخص با هدف رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و ترابری در منطقه تدوین شده بود را امضا کردند.

در ادامه نیز، توافق دیگری برای تشکیل یک کارگروه سه‌جانبه به ریاست مشترک نخست وزیران کشورهای مذکور حاصل شد و در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ نیز، رهبران سه کشور در سوچی با امضای توافقی، بر سر اتخاذ تدابیری در راستای تقویت ثبات و امنیت در مرزهای جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و همچنین ایجاد یک کمیسیون دوجانبه برای مرزبندی به توافق رسیدند.

پیش از این نیز، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرده بود که سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان شخصاً در حل مسئله قره باغ درگیر هستند. وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: این یک کار یک روزه نیست و سران ۳ کشور شخصاً درگیر آن هستند؛ همچنین ارتش ما که بخشی از نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ به شمار می‌رود (هم درگیر این موضوع است). «سرگئی لاوروف» افزود: ارمنستان متحد ماست.

منبع: آناتولی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.