تاریخ انتشار : سه شنبه 5 فروردین 1399 - 7:03
کد خبر : 8111

چند پرسش درباره بلاتکلیفی مؤسسه نمایشگاه‌ها و آینده مبهم طرح ادغام

چند پرسش درباره بلاتکلیفی مؤسسه نمایشگاه‌ها و آینده مبهم طرح ادغام

با تغییر ناگهانی رییس مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و آینده نه‌چندان مشخص ادغام مؤسسه‌های وزارت ارشاد، چند پرسش شکل گرفته است که در شرایط تعطیلات نوروزی و کرونایی، به‌دنبال پاسخ می‌گردند.

به گزارش تیتر داغ ؛در روزهای پایانی سال ۹۸ و در آستانه تعطیلات نوروزی سال ۹۹،  «قادر آشنا» از مدیرعاملی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران (در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد) رفت و به‌عنوان مدیر اداره‌ کل هنرهای نمایشی (در معاونت هنری وزارت ارشاد)، به‌جای مدیرکل مستعفی آن منصوب شد. با گذشت تقریبا یک هفته از این ماجرا، هنوز سرپرستی برای مؤسسه نمایشگاه‌ها اعلام نشده است؛ هرچند برخی گمانه‌زنی‌ها درباره برخی از مدیران کنونی این وزارتخانه به‌عنوان گزینه‌ی جایگزین مطرح شد اما این موضوع به‌صورت رسمی اعلام نشد و به‌نظر می‌رسد که تا پایان تعطیلات نوروز هم این اتفاق نخواهد افتاد.

این مسئله درحالی است که  مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تهران، برگزار کننده نمایشگاه بین‌المللی کتاب  تهران است؛  البته این نمایشگاه با توجه به شیوع ویروس کرونا، به تعویق افتاد و هنوز زمان نهایی آن مشخص نشده است. طبق اعلام وزارت ارشاد، نمایشگاه به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.

از طرف دیگر، هنوز تکلیف ادغام مؤسسه‌های تابع وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی آن هم که به بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران موکول شده بود، مشخص نشده است اما بر اساس گفته محسن جوادی، در تماس تلفنی خبرنگار ایسنا، «بعد از تعطیلات نوروز، جلسه‌هایی تشکیل و درباره زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ادغام مؤسسه تصمیم‌گیری خواهد شد».

حالا چند پرسش، درباره  این جابه‌جایی‌ها مطرح است که به‌نظر می‌رسد نیاز است به آن‌ها پاسخ داده شود:

– قادر آشنا حدودیک سال در پست مدیرعاملی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی بود، وزارت ارشاد عملکرد او را در این مدت چگونه ارزیابی کرده است؟ اگر عملکرد مثبتی داشته، خروج ناگهانی او در آستانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ادغام مؤسسه‌ها، چه معنا و دلیل اولایی دارد؟ اگر عملکرد او مثبت نبوده است، پس چگونه به مدیریت بخش دیگری از این وزارتخانه منصوب می‌شود؟

– وضعیت مؤسسه‌ی بدون مدیرعامل و سرپرست، از نظر اداری و قانونی، چگونه تعریف و توجیه می‌شود؟

– اگر نمایشگاه کتاب تهران  در خردادماه و بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شود، دو ماه مدت کمی نیست که سرپرست یا مدیر جدید بخواهد درباره نمایشگاه کتاب تهران، هم آشنایی به‌دست آورد و هم تصمیم‌گیری کند؟

– چرا پیش از آن‌که مدیرعامل مؤسسه‌ی نمایشگاه‌ها از این پست خارج شود، سرپرستی برای مؤسسه‌ای که امور مهمی را ازجمله برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه‌های کتاب استانی و حضور رسمی ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارجی (۱۸ نمایشگاه در کشورهای مختلف) بر عهده دارد، در نظر گرفته‌ نشد؟ آیا همین وضعیت بلاتکلیفی تا تعیین مدیر جدید، برای اداره کل هنرهای نمایشی نمی‌توانست در نظر گرفته شود؟ چرا؟

– تکلیف برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه‌های استانی، و حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی چیست؟ بویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که هنوز زمان برگزاری‌اش مشخص نیست؟

– ادغام مؤسسه‌های تابع وزارت ارشاد در معاونت فرهنگی؛ یعنی مؤسسه خانه کتاب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، بدون حضور مدیر یکی از این سازمان‌ها، به چه شکل خواهد بود؟ آیا سرپرست جدید مؤسسه قرار است تنها چند هفته و تا زمان ادغام مؤسسه‌ها مسؤولیت مؤسسه را برعهده داشته باشد؟ یا قرار است فردی انتخاب شود که مدیریت مجموعه مؤسسه‌های ادغامی را برعهده بگیرد؟

و پرسش‌های مشابه دیگر.

ایسنا آمادگی خود را برای انتشار پاسخ احتمالی مسؤولان مربوط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌کند.

منبع؛ ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.