تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 - 6:46
کد خبر : 93330

۴ سرطان شایع دستگاه مجاری ادراری/ کدام خطرناک تر است

۴ سرطان شایع دستگاه مجاری ادراری/ کدام خطرناک تر است

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری، ضمن اشاره به ۴ سرطان شایع دستگاه مجاری ادراری، به معرفی کُشنده ترین آنها پرداخت.

به گزارش تیتر داغ؛ عباس بصیری،  گفت: سرطان‌های پروستات، مثانه، کلیه و بیضه‌ها، به ترتیب؛ شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه مجاری ادراری هستند.

وی افزود: از لحاظ خطر و کُشنده تر بودن این ۴ نوع سرطان دستگاه مجاری ادراری، باید گفت که سرطان مثانه در مقایسه با پروستات، خطرناک‌تر است.

سخنران دومین همایش ملی سرطان تاکید کرد: سرطان مثانه بسیار خطرناک‌تر از سرطان پروستات بوده و عوارض بیشتری به همراه دارد.

بصیری در تشریح دلایل شیوع سرطان مثانه، گفت: یکی از دلایل بسیار شایع، مصرف مواد دخانی و تماس با مواد شیمیایی است. از همین رو، افرادی که در کارخانه‌های تایرسازی و رنگ سازی کار می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلاء به سرطان مثانه هستند.

وی در همین خصوص افزود: البته بعید نیست که آلودگی‌های محیطی که به نوعی با حیات انسان سر و کار دارند، در بروز سرطان مثانه هم اثرگذار باشند.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری، به سرطان پروستات اشاره کرد و گفت: نقش عوامل محیطی در بروز سرطان پروستات بارز نیست و موضوع ژنتیک، نقش دارد. از همین رو، تشخیص این نوع سرطان بر اساس سابقه فامیلی، راحت تر است. زیرا، اگر مرد خانواده‌ای مبتلا شده باشد، می‌توان ریسک ابتلاء را در سایر مردان خانواده، جستجو کرد.

وی افزود: نکته مهم در سرطان پروستات، تقسیم بندی این بیماری بر اساس بدخیمی آن است که از ۲ تا ۱۰، تقسیم می‌شود. اگر سرطان از نوع درجه ۶ یا حتی ۷ باشد، با یک بیماری خطرناک مواجه نیستیم و فقط نیاز به کنترل دارد. اما، اگر بین ۷ تا ۱۰ باشد، می‌بایست مداخلات درمانی صورت بگیرد.

سخنران دومین همایش ملی سرطان تاکید کرد: توصیه ما این است که اگر افرادی در خانواده سابقه پروستات دارند، از سن ۴۵ سالگی می‌بایست یک آزمایش ساده خون انجام دهند. همچنین، افرادی که علائم ادراری دارند و زیر ۸۰ سال هستند، باید تست سرطان پروستات بدهند.

وی افزود: سابقه خانوادگی و فامیلی برای انجام تست سرطان پروستات، خیلی مهم است.

بصیری با عنوان این مطلب که سرطان پروستات در رده چهارم سرطان‌های شایع در کشور قرار دارد، گفت: دو درمان جراحی رادیوتراپی و درمان‌های کمکی، در خط اول درمان سرطان پروستات قرار دارد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.