تاریخ انتشار : جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 12:46
کد خبر : 118224

میراث فرهنگی و گردشگری در هفته‌ای که گذشت؛

از ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی تا تشکیل شورای راهبردی گردشگری

از ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی تا تشکیل شورای راهبردی گردشگری

رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی، تشکیل شورای راهبردی گردشگری، ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی، از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش تیتر داغ؛ در این هفته خبر رسید که شورای راهبردی گردشگری تشکیل شده است. این خبر را علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور اعلام کرد و گفت: سند راهبردی توسعه گردشگری با مشخص کردن خطوط کلان سیاستی بر اساس حوزه مداخلات اصلی حوزه گردشگری، پایه و مبنای اجرایی تخصص در این حوزه در نظر گرفته شده است. بر مبنای این سند ۶۹ حکم برای ۲۳ دستگاه تعیین شده است تا هر یک از نهادهای حاکمیتی بتوانند با اجرای سهم وظایف تعیین شده اقدامی زیربنایی در راستای توسعه گردشگری کشور ثبت و با اجرایی شدن احکام سند راهبردی به حل مشکلات بخش خصوصی و سرمایه گذاران یاری برسانند.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: بر اساس اهمیت موضوع، شورای راهبردی و نظارت بر تحقق سند راهبردی توسعه گردشگری تشکیل شده است تا با پیگیری روند اقدامات انجام شده و مصوبات آتی، احکام و حوزه همکاری دستگاه‌های مرتبط با گردشگری مورد ارزیابی قرار گرفته و میزان پیشرفت قابل انتظار تسریع شود.

از ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی تا تشکیل شورای راهبردی گردشگری

وی با تاکید بر مصوبات این نشست افزود: پیگیری تعرفه‌های آب و فاضلاب، تهیه بسته دیپلماسی گردشگری با محوریت معرفی ایران، تعامل بین‌بخشی در رفع مشکلات مربوط به اراضی و واگذاری زمین و نیز مقابله با ایران‌هراسی بخشی از تعاملات و همکاری‌های پیش رو خواهد بود.

شالبافیان همچنین تهیه بسته اقتصادی گردشگری طبق سند و بر مبنای تاکید رئیس جمهوری را نیز یکی دیگر از مصوبات این نشست اعلام کرد.

معاون گردشگری کشور در ادامه درباره‌عدم به کارگیری دانش آموختگان فنی و حرفه‌ای گردشگری و هتل‌داری به دلیل نداشتن مدرک دانشگاهی کارشناسی بیان کرد: کسانی که در ساختار رسمی کشور آموزش دیده‌اند، نباید محدود یا با موانع روبرو شوند. لذا این موضوع باید با افزودن سرفصل‌هایی به منابع درسی در حوزه گردشگری افزوده شود و در قالب مصوبه شورا مورد پیگیری قرار گیرد.

شالبافیان با بیان اینکه در مورد اهلیت‌سنجی سرمایه‌گذاران نگاه حمایتی داریم، گفت: همانطور که آئین‌نامه طبیعت‌گردی با رویکرد حمایت از سرمایه‌گذاران تصویب شده است از این رو پیرو این موضوع، پیشنهاد می‌شود وزارت نیرو و جهاد توافق سه جانبه با این معاونت داشته و نتایج این همکاری در نخستین جلسه کمیته طبیعت‌گردی مطرح شود.

ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی

در این هفته معاون صنایع دستی از ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی خبر داد و گفت: امیدواریم مراحل کنترل و نظارت تا اوایل خردادماه انجام شود که بتوانیم در این ماه شاهد عقد قرارداد بیمه باشیم.

مریم جلالی با بیان اینکه از شهریور ۱۴۰۱ بحث بیمه هنرمندان با وجود فراز و نشیب‌های زیاد پیگیری شد، تصریح کرد: این مهم با مکاتبات وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رئیس جمهوری محقق شد و نهایتاً در بهمن ۱۴۰۲ با دستور اکید رئیس جمهوری بیمه ۱۰ هزار نفر از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی که از این تعداد ۸ هزار نفر هنرمند صنایع دستی و ۲ هزار نفر راهنمایان گردشگری را شامل می‌شود، در دستور کار قرار گرفت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه بحث تأمین اعتبار منجر به طولانی شدن این بحث شد به طوری که تا انتهای سال گذشته طول کشید، گفت: از بهمن سال ۱۴۰۲ به دنبال ابلاغیه از سازمان تأمین اجتماعی، لیست اسامی افراد واجد شرایط را جمع آوری کردیم. اسامی توسط استان‌ها ارسال و در چند مرحله پایش شد.

وی با بیان اینکه اولویت ما گروه سنی بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه اگر سن افراد از ۵۰ سال عبور کند امکان تحت پوشش قرار گرفتن بیمه آنها نیست، بنابراین مقرر شد در این مرحله اولویت سنی ما ۴۰ تا ۵۰ سال باشد و افرادی که سابقه و تأثیرگذاری بیشتری در صنایع دستی دارند مشمول شوند.

از ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی تا تشکیل شورای راهبردی گردشگری

دستمزد راهنمایان گردشگری مشخص شد

نرخنامه دستمزد روزانه راهنمایان گردشگری برای سال ۱۴۰۳ به استناد ماده ۴۱ قانون کار، ماده ۵ آئین نامه راهنمایان گردشگری، بند ۱۸ ماده ۳ اساسنامه جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران، بند ۳ ماده ۴ اساسنامه کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور و نرخ پایه اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.

بر این اساس حداقل دستمزد راهنمایان گردشگری برای تورهای معمول است. بنابراین با توجه به تنوع برنامه‌ها، ساعات کاری روزانه، سختی کار و کمبود راهنمای مسلط به برخی زبان‌های خاص، ملاک تعیین نرخ بالاتر از کف، توافق بین راهنما و کارفرماست.

تشریح برنامه‌های هفته میراث فرهنگی

در این هفته فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در نشستی با بیان اینکه «میراث‌فرهنگی، مشارکت عمومی و مسئولیت اجتماعی» اصلی ترین شعار و رویکرد هفته میراث فرهنگی در سال جاری است، اظهار کرد: ابلاغیه برگزاری هفته میراث‌فرهنگی با امضای قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی به استان‌ها اعلام شده است.

وی افزود: در این دستورالعمل کاملاً برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی تشریح شده و بر این اساس مدیران کل استانی در روزهای ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت با برپایی نشست خبری به استقبال هفته میراث‌فرهنگی خواهند رفت و به تشریح مهمترین برنامه‌های گرامی داشت این هفته در استان‌ها خواهند پرداخت.

داوری با اشاره به روز ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و نکوداشت و پاسداشت زبان فارسی، اضافه کرد: در این رابطه برنامه ملی با محوریت استان خراسان رضوی برگزار می‌شود اما انتظار می‌رود در سایر استان‌ها نیز برنامه‌های مرتبط با پاسداشت زبان فارسی برگزار شود.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی ادامه داد: روز ۲۹ اردیبهشت روز موزه است که برنامه‌های مخصوصی در این روز تدارک دیده شده است. همچنین روز ۳۱ اردیبهشت که مصادف با سالروز تولد امام رضا است به نام روز میراث رضوی و میراث دینی نام‌گذاری شده است. ظرفیت بهره‌گیری از این میراث، در برخی از استان‌ها وجود دارد و انتظار می‌رود که مدیران کل استانی دراین باره برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد

ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین المللی به ایران و تردد داخل مرزهای کشورمان، با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا، بلامانع شد.

این طرح در راستای تحقق اهداف «سند انتظار» دولت سیزدهم در خصوص «اولویت های تحولی حوزه گردشگری» و تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تسهیل ورود مسافران و ‏گردشگران دیگر کشورها با وسایل نقلیه شخصی به ایران، انجام شد و برای به نتیجه رسیدن آن، طی دو سال اخیر اقدامات مؤثری از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با همکاری سایر سازمان‌های مسئول انجام شده است.

از آنجایی که گردشگری و سفر با استفاده از وسایل نقلیه شخصی موجب کاهش هزینه‌های سفر، افزایش سرعت تردد، افزایش تعداد گردشگران و همچنین رونق کسب و کار تمامی صنوف و اقشاری که در مسیرهای گردشگری فعالیت دارند می‌شود، طرح روان سازی و تسهیل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه شخصی مسافران و گردشگران خارجی به کشور از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ارائه و پیگیری شده است.

سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه‌های گردشگران دنیاست. این نوع سفر در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده است. از این رو، تسهیل تردد بین المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می‌تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص‌های اشتغال زایی و اقتصادی به ویژه تولید ناخالص داخلی کشور مؤثر عمل کند.

منبع:مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.