تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آذر 1398 - 8:19
کد خبر : 2567

اعتراض مسالمت‌آمیز مانع بروز خشونت در جامعه می‌شود

اعتراض مسالمت‌آمیز مانع بروز خشونت در جامعه می‌شود

روانشناس بالینی معتقد است، احترام به آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز، بی‌تردید از بروز خشونت و پرخاشگری در هر جامعه‌ای جلوگیری می‌کند.

به گزارش تیتر داغ؛ عطاءالله محمدی روز دوشنبه در گفت وگویی در خصوص موثرترین روش اعتراض در یک جامعه اظهار داشت: آزادی در عرصه فعالیت های سیاسی و همچنین بیان اعتراضات در جوامع به طور حتم بر پیشگیری از تعرض و آشوب تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر محدودیت این امتیازها (آزادی) بی شک سبب تعابیر باطل از اعتراض می شود و این امر بیان نقطه نظرات را به سمت تخریب و نزاع سوق می دهد.

این روانشناس شخصیت با بیان اینکه این آزادی پس از بیان انتقاد و اعتراض نیز باید برای جامعه تضمین شده باشد، گفت: احترام به آزادی بیان همچنین می تواند جامعه را از تعبیه و تجهیز برخی نقاط به منظور تحصن و تجمع نیز بی نیاز می کند.

محمدی تاکید کرد: به عبارت دیگر آزادی بیان و اعتراض، آزادی اعتقاد و اقدامات صنفی زیربنا و بنیان آزادی در یک جامعه محسوب می شود و صرف تجهیز منطقه (جهت بروز اعتراض) معین آزادی نیست.

وی یادآور شد: اکنون نیز برای بروز اعتراضات در بسیاری از جوامع قلمرو تعیین نشده اما نقطه نظرها و اعتراضات در کمال آرامش بیان می شود و اگر خواست دولت – ملت ها در یک تضاد قرار گیرد، خشونت و آشوب بروز می کند.

اغتشاشات پس از اصلاحیه قیمت سوخت، نظر بسیاری از مسوولان و کارشناسان را نسبت ایجاد فرصت برای برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز با هدف ممانعت از شکل گیری آشوب و بی نظمی در جامعه به خود جلب کرده است.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز در این باره گفته است: هر یک از قوای سه‌گانه باید تلاش کنند؛ شرایط انجام اعتراض‌ها در یک چارچوب مدنی فراهم شود و مدل این اعتراض مدنی را متخصصان علوم اجتماعی و حقوق طراحی کنند.

به گفته وی، شایسته است مردم اعتراض‌ها را در قالب‌ مدنی انجام دهند که مبادا با آسیب‌های ناشی از برخی خشونت‌ها، خانواده‌ها دچار تالم و فشارهای روحی شوند.

پیشتر نیز هیات وزیران یک مصوبه در خصوص تعیین برخی نقاط به منظور برگزاری تجمعات در تهران و دیگر شهرها ارائه کرد اما هیات عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال کرد. این اقدام (ابطال این مصوبه) با اعتراض معاونت حقوقی ریاست جمهوری همراه شد.

 

منبع: ایرنا 

 

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.