تاریخ انتشار : دوشنبه 13 بهمن 1399 - 3:46
کد خبر : 17131

اقدامات جهادی وجه تمایز کرونای ایرانی و کرونای خارجی

اقدامات جهادی وجه تمایز کرونای ایرانی و کرونای خارجی

در دوران شیوع کرونا روحیه جهادی ضمن تامین نیازهای کشور، ایران را در زمره کشور‌های موفق برای مدیریت این ویروس قرار داد.

به گزارش تیتر داغ؛ ویروس کرونا در روزهای پایانی سال گذشته با ورود به کشورمان همه را شوکه کرد. پس از شیوع کرونا تمهیدات بهداشتی که وزارت بهداشت آن‌ها را اعلام و بر اجرای آن‌ها تاکید کرد زدن ماسک، شستن دست‌ها و استفاده از ضد عفونی کننده‌ها بود، اما با شیوع این ویروس در کشور دچار کمبود اقلام بهداشتی مانند ماسک، مواد ضدعفونی کننده و… شدیم.

کشور‌های غربی جلوی واردات اقلام بهداشتی به ایران را گرفتند و بر مشکلاتمان دامن زدند، اما خیلی زود خط تولید شرکت‌های دانش بنیان، کارخانجات و مراکز تولید کننده لوازم بهداشتی در راستای رفع نیاز‌های مردم به سوی ساخت ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده سوق پیدا کرد. مسئولان با تمام توان از تولیدکنندگان حمایت کردند و حتی در مدارس تعطیل شده هم خط تولید ماسک راه اندازی شد.

در همین راستا رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در فرودین ۹۹ اعلام کرد که  به همت تولیدکنندگان داخلی، تولید ماسک در کشور ۳ برابر  بیشتر از قبل شده و حتی به تکنولوژی ساخت دستگاه تولید کننده ماسک هم رسیده‌ایم. بسیاری از کارگاه‌ها ترغیب شدند که خط تولید را به اقلام محافظتی تغییر دهند همچنین یکی از تولیدات داخلی ما دستگاه  تنفس مصنوعی بود که اکنون بسیاری از کشور‌ها در جهان برای تامین آن با مشکل مواجه هستند.

 

در دوران کرونا علاوه بر مبارزه جهادگران عرصه سلامت با این ویروس منحوس سایر افراد جامعه هم به این مسیر ورود کردند. نیروهای بسیجی بصورت شبانه روزی اقدام به ضدعفونی کردن خیابان‌ها و معابر می‌کردند و گروه‌های زیادی هم خط تولید ماسک راه اندازی کرده بودند. همچنین محققان و شرکت‌های دانش بنیان کشورمان تولید کیت تشخیص کرونا و دستگاه تنفس مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتند.

کرونا

تولید روزانه ۳۰ دستگاه تنفس مصنوعی در کشور

در این میان یکی از مهمترین اقدامات تولید دستگاه تنفس مصنوعی بود، دستگاهی که وظیفه شبیه سازی سیستم انتقال اکسیژن در بدن را به عهده دارد .

علاوه بر آن در فروردین سال جاری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید روزانه ۳۰ عدد دستگاه تنفس مصنوعی توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی خبر داد.

این اقدامات جهادی با سرعت مثال زدنی در کشور در حال پیشرفت بود و همزمان برخی دارو‌ها مثل فاویپیراویر برای درمان کرونا به دست محققان کشور تولید شد.

شرکت‌های دانش بنیانی هم زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال تولید واکسن کرونا بودند که حدود یک ماه پیش با موفقیت خبر به اتمام رسیدن آزمایش‌های فاز حیوانی آن اعلام شد و با آغاز آزمایشات فاز انسانی، تاکنون چهار مرحله به انسان ترزیق انجام شده است و به گفته مسئولان تا پایان اسفند سال جاری مرحله تزریق گسترده این واکسن شروع خواهد شد.

 

اقدام جهادی دیگری که در این یک سال انجام شد طرح حاج قاسم سلیمانی بود که در قالب بیماریابی، جداسازی و آموزش هموطنان برای کاهش بیماران مبتلا به کووید١٩ از آذر آغاز شد و پشتیبانی این طرح بر عهده سازمان اورژانس کشور بود.

در طرح حاج قاسم سلیمانی بسیج حضور فعالی داشت و ارگان‌های مختلف در سراسر کشور برای اجرای آن دست به کار شدند. نتیجه این اقدام جهادی خیلی زود و بعد از یک ماه نمایان شد. این طرح توانست آمار مرگ و میر روزانه کرونا را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره گفت: کشور ما در شرایط تحریم در اقیانوس بلا با دست بسته شنا کرد و دستاورد‌های برجسته‌ای نسبت به کشور‌های پیشرفته به دست آورد؛ در این میان کمک بسیجیان در طرح شهید سلیمانی بسیار ارزنده بود. عده‌ای در بیرون کشور منتظر بودند ما در شرایط سخت اقتصادی در باتلاق فرو رویم، اما این اتفاق نیفتاد.

حسن جلیلی، مدیر تیم تولید واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  نیز درباره موفقیت‌های کشور در ساخت واکسن کرونا گفت: از ۱۲۰ پلتفرم واکسن کرونا در دنیا حدود ۴۰ پلتفرم ویروس غیرفعال هستند.

مدیر تیم تولید واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اظهار کرد: مثل سایر کشور‌های دنیا به محض آغاز مطالعات بالینی، سایت تولید انبوه و چند ده هزار تایی را فراهم کردیم. فاز دوم مطالعات بالینی را در اسفند ماه با تولید یک تا دو میلیون دوز واکسن و فاز سوم را هم در اردیبهشت با ۱۰ میلیون تن دوز به بالا به بهره برداری خواهیم رساند.

اقدامات دانش بنیان ها در مبارزه با کرونا

اسماعیل قادری‌فر، مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اقدامات شرکت های دانش بنیان در مبارزه با کرونا، گفت: در روز‌های اولیه شیوع کرونا با کمبود اقلامی مثل ماسک و یا مواد ضدعفونی کننده مواجه بودیم که بلافاصله با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید ماسک‌های N۹۵، ماسک‌های سه لایه و انواع مواد ضد عفونی کننده سطوح وارد شدیم.

قادری فر درباره اقدامات شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تشخیص ویروس کرونا اظهار کرد: در حوزه تشخیص کرونا یکی از افتخارات کشور ساخت انواع کیت‌های تشخیصی بوده است. به عنوان مثال شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید کیت‌های PCR که مورد استفاده مراکز درمانی کشور است، تولید کیت‌های سرولوژی که آن هم بر پایه تشخیص از روی نمونه خون افراد به کار برده می‌شود  یا تولید کیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای تشخیص بیماران مبتلا به کرونا بسیار موفق عمل کرده اند.

 

کاهش محسوس آمار کرونا در کشور با اقدامات جهادی 

در شرایط کنونی نتیجه این اقدامات نشات گرفته از روحیه جهادی مردم انقلابی ایران اسلامی کنترل بیماری و کاهش چشمگیر تعداد مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا نسبت به ماه‌های گذشته در کشور است.

اقداماتی که با همراهی مردم و دولت موجب شد تا خیز کرونا در کشور فروکش کند و بعد از چند روند سینوسی ابتلا به این بیماری، در نهایت مرگ و میر شمار دو رقمی پیدا کرد، فعالیت‌هایی که با حال و هوای افرادی که جهادگرانه پا در میدان عمل گذاشتند و دوشادوش کادر درمان برای مقابله با کرونا اقدام کردند، به ثمر رسیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.