تاریخ انتشار : جمعه 2 آبان 1399 - 7:50
کد خبر : 14136

تشریح فرآیند درمان اعتیاد در دوران کرونا

تشریح فرآیند درمان اعتیاد در دوران کرونا

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره درمان اعتیاد همزمان با شیوع کرونا، توضیحاتی داد.

به گزارش تیتر داغ؛رضا تویسرکان منش مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره درمان اعتیاد همزمان با شیوع کرونا، اظهار کرد: در ایام کرونا در بدو ورود معتادان متجاهر بعد از جمع آوری، غربالگری می‌شوند تا تست کرونا از آن‌ها گرفته شود و بعد از اعلام نتایج تست اعتیاد و کرونای آن ها اقدامات خود را انجام می دهیم.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه اگر فردی معتاد نباشد و خانواده داشته باشد تحویل خانواده می‌دهیم، گفت: معتادانی که تست کرونایشان مثبت اعلام شد در مراکز کرونا مثبت‌ها به مدت ۲ هفته قرنطینه می‌شوند و بعد از طی کردن مدت قرنطینه به مراکز ماده ۱۶ برای درمان اعتیادشان فرستاده می‌شوند همچنین معتادانی که تستشان منفی باشد وارد مراکز ماده ۱۶ می‌شوند و ۶ ماه تا یک سال در مراکز از آن‌ها نگهداری می‌شود.

تویسرکان منش با بیان اینکه فعالیت ستاد مبارزه با مواد مخدر فقط معطوف به معتادان بی خانمان و مراکز ماده ۱۶ نیست بلکه بیشتر فعالیت های ستاد در مراکز ماده ۱۵ است، بیان کرد: در کشورمان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد داریم که فقط ۶۴ هزار نفر از آن‌ها بی خانمان هستند و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در مراکز سرپایی و به صورت کوتاه مدت برای درمان اعتیاد مراجعه می‌کنند و عمده تمرکز ستاد بر روی همین مراکز است.

وی با بیان اینکه در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر قصد داریم درمان اختیاری را در دستور کار قرار دهیم، افزود: مراحل تصویب اصلاح قانون طولانی مدت است و دولت و مجلس باید در این خصوص ورود کنند باید اعتیاد را به عنوان یک بیماری عود کننده در نظر بگیریم و به رسمیت بشناسیم.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه معتادان متجاهر را بعد از جمع آوری باید بررسی کنیم، گفت: آن‌هایی که تمایل به ترک دارند را از آن‌هایی که تمایل ندارند جدا کنیم، حتی گاهی افراد شرایط ترک ندارند و با داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و سن بالا نمی‌توانند اعتیاد را کنار بگذارند، اما برخی از معتادان بی خانمان خانواده‌ای دارند که باید از آن‌ها حمایت روانی کند و سنشان برای ترک مناسب است.

تویسرکان منش درباره اصلاح واژه متجاهر بر معتادان بی خانمان، گفت: در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت اصطلاح متجاهر عنوان شده که این لفظ باید تغییر کند چراکه در تجاهر و مصادیق آن ابهام وجود دارد به همین منظور در قوه مجریه و قضائیه کارگروهی تشکیل شده است و برای اصلاح این واژه مجلس شورای اسلامی هم باید نظر دهد اگر این اتفاق بیفتد و این واژه اصلاح شود برای پلیس، درمانگر و قاضی مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در نثر قانون آمده که فرد معتاد اگر به طور داوطلبانه مراجعه نکند مجرم است، اضافه کرد: قانون، جایگزین حبس برای این افراد، نگهداری از آن‌ها در مراکز ماده ۱۶ برای ترک اعتیادشان تعریف کرده است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر معتادان بی خانمان جمع آوری نشوند چهره شهر را بر هم میزنند و برای آن‌ها چه راهکاری دارید؟ گفت: نگهداری در اردوگاه‌ها به صورت طولانی مدت راهکار ما برای نگهداری از معتادان بی خانمانی است که مایل به ترک نیستند. بدون اجبار برای ترک مواد در این اردوگاه‌ها می‌مانند و دارو و غذا به آن‌ها داده می‌شود که در معرض عموم نباشند که مشکلاتی مانند؛ خفت گیری و دزدی ایجاد نکنند همچنین ظاهر شهر را بر هم نزنند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بار‌ها شاهد این بودیم که معتادان بی خانمان بعد از جمع آوری در مراکز ماده ۱۶ به مدت ۳ تا ۶ ماه نگهداری می‌شوند البته مدتی است که قانون اجازه نگهداری آن‌ها را تا یک سال هم داده است و بعد از ترخیص از مراکز، مجدد مواد مصرف می‌کنند و دوباره جمع آوری می‌شوند و باز به مراکز باز می‌گردند که این هزینه قابل توجهی دارد و باید این چرخه را اصلاح کنیم.

تویسرکان منش در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه نگهداری طولانی مدت معتادان بی خانمان هزینه زیادی ندارد؟ بیان کرد: درصد کمی از معتادان بی خانمان مایل به ترک نیستند و بسیاری از معتادان که جمع آوری می‌شوند با حمایت‌های اجتماعی و مددکاری ترک می‌کنند، اما عده کمی از آن‌ها به دلیل نداشتن حمایت‌های اجتماعی، سن بالا، مشکلات جسمی شرایط ترک ندارند به همین منظور اگر این دسته از افراد را در اردوگاه نگهداری کنیم نتیجه بهتری خواهد داشت و نمای شهر نیز برهم نمی‌خورد.

تویسرکان منش درباره سرانه درمان اعتیاد بر هر نفر در ایام کرونا، خاطرنشان کرد: در ابتدای سال که تفاهم نامه‌ها مشخص نبود علل الحساب مبلغی را به مراکز پرداخت کردیم بعد از آن در قالب تفاهم نامه مبالغ را در اختیار مراکز درمان اعتیاد قرار دادیم همچنین سرانه هر نفر برای مراکز اقامتی و ماده ۱۶ نفری ۲۸ هزار تومان است و در سال ۹۸ این رقم، ۲۰ هزار تومان بود که هم اکنون  با افزایش ۴۰ درصدی رو به رو هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.