تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 اسفند 1399 - 7:36
کد خبر : 18720

توسعه سامانه تماس اضطراری وسایل نقلیه رویکردی جدید در هوشمندسازی

توسعه سامانه تماس اضطراری وسایل نقلیه رویکردی جدید در هوشمندسازی

هوشمندسازی ناوگان عمومی و حمل و نقل یکی از وظایف ستاد توسعه حمل و نقل است که با پیشرفت تکنولوژی نگاه ویژه‌ای به این حوزه شده است.

به گزارش تیتر داغ؛  در سال ۱۳۹۹ با شناخت کافی از نیازمندی‌های حوزه حمل‌ونقل کشور و با نگاه توسعه زیست‌بوم این حوزه، پروژه‌هایی متنوعی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل کشور و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توسط گروه حمل‌ونقل هوشمند این ستاد تعریف و اجرایی گردید.

موضوع ایمنی حمل‌ونقل و آمار بالای تلفات در سوانح جاده‌ای کشور، ستاد را بر آن داشت تا اقدامی در این زمینه طرح‌ریزی و راهبری نماید. بررسی تجارت کشور‌های پیش‌رو، راهکار‌های مختلفی را پیش روی این ستاد قرار داد که در نهایت موضوع توسعه سامانه تماس اضطراری وسایل نقلیه (E-Call) از اواسط سال ۱۳۹۸ در دستور کار قرار گرفت.

ای کال

در سال ۱۳۹۹ ساخت نمونه اولیه سامانه و پیاده‌سازی آن بر روی تعداد محدودی ناوگان باری با حمایت این ستاد و همراهی یک اپراتور بزرگ کشور و یک خودروساز داخلی از بخش خصوصی انجام شد. در این مسیر مشارکت سازمان اورژانس کشور جهت توسعه این سامانه در کشور جلب گردید. با توجه به آن‌که توسعه چنین محصولی در کشور، نیازمند توسعه زیست‌بوم و جذب مشارکت حداکثری ذی‌نفعان کلیدی آن است،

همکاری با بخش‌های دولتی نظیر کمیسیون ایمنی راه‌ها و پلیس راهور و بخش خصوصی شامل شرکت‌های خودروسازی  و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در حوزه سامانه‌های پایش و مدیریت ناوگان مد نظر قرار داشته است.

از دیگر پروژه‌های انجام‌شده توسط این ستاد، ایجاد زیست‌بومی به منظور راه‌اندازی مراکز کلان داده‌های حوزه حمل‌ونقل کشور جهت تحلیل داده‌ها و کمک به بهبود وضعیت حمل‌ونقلی کشور است. در این راستا مطالعه‌ای جهت طراحی ساختار و الزامات مراکز کلان داده حمل‌ونقل کشور با کمک دانشگاه ترتبیت مدرس در حال انجام است. همچنین پروژه‌هایی جهت تحلیل داده‌های موجود در این حوزه نظیر تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از سامانه سپهتن توسط گروه حمل‌ونقل هوشمند این ستاد تعریف و اجرایی شده است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین لزوم توسعه زیست‌بوم فعالان حوزه حمل‌ونقل هوشمند در کشور، با تبدیل تهدید به فرصت، سلسله وبینار‌هایی در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل هوشمند در کشور تدارک دیده شد. در مجموع ۵ وبینار ۲ ساعته با بیش از ۵۰۰ نفر ساعت و با حضور بازیگران کلیدی حوزه حمل‌ونقل هوشمند نظیر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شهرداری‌های کشور، پلیس راهور، شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه برگزار گردید. موضوعات وبینار‌ها شامل استانداردسازی تجهیزات کنار جاده‌ای حمل‌ونقل هوشمند، راهکار‌های توسعه حمل‌ونقل هوشمند بار و کالا، راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های تحلیل داده‌های حمل‌ونقل، مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) و توسعه راهکار‌های صادرات محصولات دانش‌بنیان حوزه حمل‌ونقل هوشمند می‌شود.

 

در کنار این فعالیت‌ها، یک تفاهم‌نامه چهارجانبه جهت توسعه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند مبتنی بر شبکه ارتباطی سلولار نوین میان این ستاد، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطی ایرانسل و سازمان منطقه آزاد کیش منعقد گردید. در راستای این تفاهم‌نامه، ۴ پروژه مشترک مورد توافق قرار گرفت که در مراحل اولیه قرار دارند. موضوعات مورد توافق شامل خودرو و پهپاد هوشمند پلیس راهور، سامانه پایش رفتار رانندگی خودرو‌های رنت‌شده، نقشه‌راه توسعه حمل‌ونقل هوشمند جزیره کیش و توسعه شبکه نسل پنجم ارتباطات سیار در سطح جزیره است.

به موجب پروژه‌های مختلف تعریف شده توسط گروه حمل‌ونقل هوشمند این ستاد، تا کنون با ۲۰ شرکت دانش‌بنیان جهت توسعه سامانه‌ها و فناوری‌های مورد نیاز و انجام مطالعات مقدماتی آن‌ها، به مرحله تفاهم‌نامه مشترک منعقد شده است. این تعداد شرکت از میان بیش از ۱۸۰ شرکت توانمند شناسایی شده در حوزه حمل‌ونقل هوشمند انتخاب شده‌اند و با توجه به ماموریت‌های تعریف شده در ستاد، فعالیت‌های جانبی نظیر امکان حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مرتبط با حوزه کاری آن‌ها فراهم شده است، که به‌عنوان نمونه می‌توان به حضور رایگان شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی‌شده از سوی این ستاد در نمایشگاه شهر هوشمند مجازی و حضوری در آذر‌ماه و بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ اشاره نمود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.