تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1402 - 9:56
کد خبر : 103767

رضایی زاده عنوان کرد؛

توصیه های طب ایرانی برای تغذیه زائران اربعین

توصیه های طب ایرانی برای تغذیه زائران اربعین

معاون دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، برای نوع تغذیه زائران اربعین، توصیه هایی داشت.

به گزارش تیتر داغ؛  حسین رضایی زاده، پیرامون موضوع توصیه‌های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات گوارشی در پیاده روی اربعین گفت: در گرمای هوا که با پیاده روی همراه شده توصیه ما این است که پیاده روی را صبح زود و هنگام غروب انجام دهند.

وی افزود: غذاهای پر حجم و چرب می‌تواند برای زائران مشکلاتی را به وجود آورد. زائران از در هم خوری پرهیز کرده و در دفعات بیشتر و غذای کمتر میل کنند.

معاون دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تصریح کرد: زائران لیموترش تازه، آلو بخارا، عناب، خاک شیر، گل سرخ، بابونه و روغن زیتون به همراه داشته باشند و غذا را ایستاده میل نکنند و جویدن کامل صورت بگیرد. افرادی که دچار یبوست هستند شربت خاک شیر با آب گرم به صورت ناشتا میل کنند. اضافه کردن کمی پودر گل سرخ به ماست نیز می‌تواند کمک کننده باشد. آب سرد و یخ را به میزان زیاد و یکباره مصرف نکنند چرا که شخص به شدت دچار سردی دستگاه گوارش می‌شود.

رضایی زاده اظهار کرد: اضافه کردن کمی آب لیمو یا سرکه یا شربت سکنجبین می‌تواند شدت تشنگی را کم کرده و از گرما زدگی جلوگیری کند. نگه داشتن چند عدد کشک یا آلو بخارا در دهان می‌تواند رطوبت دهان را تأمین کرده و باعث کاهش تشنگی شود. خرما و زنجبیل و موز و خوراکی‌های با طبع گرم به مقدار زیاد مصرف نشود. انواع سوپ و خوراک های ساده بدون گوشت مانند عدسی، لوبیا، خوراک سبزیجات یا آب‌دوغ خیار از غذاهای بسیار مناسب است. مصرف مایعات برای پیشگیری از گرمازدگی و یبوست ضروری است.

وی افزود: اضافه کردن کمی سماق به برنج یا خوردن سیب زمینی آب پز با کمی پودر نعنا یا آویشن برای افرادی که اسهال دارند مفید است.

رضایی زاده تاکید کرد: در صورت ادامه اسهال به همکاران و پزشکان هلال احمر مراجعه کنند و کمک بگیرند، خواب شبانه حتماً باید حداقل چهار ساعت باشد و در طول روز نیز در مکان مناسب و سایه چند ساعت استراحت کنند، در مجموع همه حدود ۸ تا ۱۰ ساعت در شبانه روز خواب کافی داشته باشند. افراد سالمند و کودکان و بانوان باردار باید بیشتر مراقب خود باشند و همراهان خود را با شرایط آنها هماهنگ کنند و به آنها فشار نیاورند که زودتر مسیر را طی کنند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.