تاریخ انتشار : جمعه 27 فروردین 1400 - 8:15
کد خبر : 19424

حباب بیت‌کوین می‌ترکد؟ / خطر مسدودی رمزارز کاربران ایرانی!

حباب بیت‌کوین می‌ترکد؟ / خطر مسدودی رمزارز کاربران ایرانی!

سرمایه‌گذاران با مشاهده روند رو به رشد قیمت انواع رمزارز‌ها تمایل بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار پرریسک از خود نشان می‌دهند.

به گزارش تیتر داغ؛ پس از شیوع بیماری کرونا و ناتوانی اقتصاد‌های مطرح جهانی در مهار این ویروس مرگبار، تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه ارز‌های دیجیتال در سراسر جهان افزایش یافت؛ به گونه‌ای که نرخ رمزارز بیت‌کوین را از محدوده ۵ هزار دلاری به مرز ۶۰ هزار دلار کشاند.

رشد قیمتی که توجه به اخبار و رویداد‌های حوزه رمزارز‌ها را برجسته کرده و نگرانی‌های ناشی از پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار نوظهور و کمتر شناخته شده را افزایش داده است. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران خرد و کلان با مشاهده روند رو به رشد قیمت انواع رمزارز‌ها تمایل بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار پرریسک از خود نشان می‌دهند.

البته اخیراً اعلام شد که بانک مرکزی به زودی مجوز واردات کالا با رمزارز‌های تولیدشده داخلی را از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز صادر خواهد کرد و قرار است آئین نامه مرتبط با آن را در شورای عالی پولشویی به تصویب برساند (جزئیات)؛ اما تا نهایی شدن این آئین نامه و مشخص شدن چارچوب برای مبادلات رسمی و قانونی رمز ارز‌ها (که ممکن است این مبادلات رسمی مشمول رمزارز‌های خارجی همچون بیت کوین هم نشود)، شناخت مخاطرات ورود به هر بازاری از جمله بازار رمزارز امری عقلانی و اجتناب‌ناپذیر است.

حباب بیت‌کوین می‌ترکد؟!

بررسی روند قیمت رمزارز‌ها در سال‌های اخیر حاکی است، همواره در پی هر فاز شدید صعودی، ترکیدن حبابی معادل ۷۵ تا ۸۰ درصد در انتظار ارز‌های دیجیتال بوده است. برخی این اصلاحات شدید قیمتی که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ نیز برای رمزارز‌هایی نظیر بیت‌کوین رقم خورد را ناشی از خروج سرمایه‌گذاران زیان‌دیده خرد از این بازار و وضع سیاست‌هایی از سوی اقتصاد‌های بزرگ جهان می‌دانند که می‌تواند هشداری برای افراد ناآگاه که ورود هیجانی به بازار رمزارز داشته‌اند، باشد.

به موازات فراگیر شدن تب استخراج و معامله ارز‌های دیجیتال در دنیا، تریبون‌های تبلیغاتی و اغواگرایانه‌ای برای سوق‌دادن سرمایه‌گذاران به بازار ارز‌های دیجیتال در داخل کشور نیز مشغول فعالیت شده‌اند و این موضوع در کنار انفعال چند ساله بانک مرکزی در مواجهه با این پدیده نوظهور، منجر به تنوع کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران ناآگاه و هیجان‌زده در ماه‌های اخیر شده است.

چرا سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتالی پرریسک است؟

فقدان چارچوب‌های قانونی و حقوقی در داخل و خارج از کشور و نوسانات شدید قیمت رمزارز‌ها از یک سو، ابهام جدی پیرامون نقش ارز‌های دیجیتال در آینده مبادلات مالی و سیاست‌گذاری اقتصاد‌های برجسته دنیا برای مدیریت این بازار، چالش‌های غیرقابل انکاری هستند که در کنار تمرکز کلاهبرداران بر جذب نقدینگی سرمایه‌گذاران با پیشنهاد‌هایی نظیر مشارکت در استخراج، معامله رمزارز و عرضه اولیه سکه، فضای پرریسکی در این بازار ایجاد کرده‌اند.

نکته جالب توجه در ماه‌های اخیر توصیه کارشناسان رمزارز به کاهش سهم سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز‌ها به مردم به منظور مصونیت از تکانه‌های قیمتی، کلاهبرداری‌های شایع و سرقت یا مسدود شدن احتمالی کیف پول دیجیتال است.

خطر زیان ۴۰ درصدی در یک روز!

این موضوع بویژه در ماه‌های اخیر که بسیاری از سرمایه گذاران بازار سهام به سرمایه گذاری در بازار رمز ارز‌ها تمایل پیدا کرده‌اند، بر دامنه نگرانی‌ها افزوده است؛ دانیال دارایی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند مهاجرت سرمایه‌ها از بورس به بازار ارز‌های دیجیتال گفت: برخی از مردم بدون مطالعه و آموزش و صرفاً با طمع کسب سود بیشتر وارد بازار کریپتوکارنسی‌ها می‌شوند و متأسفانه نه تنها سود نمی‌برند، بلکه بخش عمده‌ای از سرمایه خود را هم از دست می‌دهند.

روزبه شریعتی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم از افزایش جست‌وجو‌ها پیرامون رمزارز‌ها خبر داد و گفت: افرادی که در بورس ضرر کرده‌اند، در حال خرید بیت کوین هستند. نوسان‌پذیری رمزارز‌ها به قدری زیاد است که ممکن است فرد یک روزه ۴۰ درصد ضرر ببیند.

تلاطم شدید قیمت‌ها در بازار رمزارز نسبت به سایر بازار‌ها

مصطفی نقی‌پور، کارشناس حوزه رمزارز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم برخورداری از دانش و اطلاعات کافی برای ورود به انواع بازار‌ها خصوصاً بازار رمز ارز گفت: بازار رمز ارز یک بازار نوآورانه است که از سال ۲۰۰۹ شروع به فعالیت کرده و از خرید و فروش مردم در این بازار حدود هشت سال می‌گذرد. این بازار نوپا و جوان به دلیل کوچکی حجم و بالا بودن سرعت معامله به جهت دیجیتالی بودن آن، قطعاً تلاطم شدیدی نسبت به دیگر بازار‌ها نظیر طلا، ارز و… خواهد داشت.

این کارشناس ارز دیجیتال ادامه داد: ممکن است برخی آگاهی کاملی از بازار بورس و فارکس داشته و موفق باشند، اما در بازار رمز ارز دچار شکست شده و متضرر شوند؛ بنابراین داشتن اطلاعات کافی از نحوه ایجاد و نابودی رمز ارز برای ورود به این بازار ضروری است.

خطر مسدودی رمزارز کاربران ایرانی!

وی درباره احتمال خطر نابودی سرمایه مردم در بازار رمز ارز گفت: ممکن است افرادی که از طریق صرافی‌های خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارز کرده‌اند، دارایی خود را از دست بدهند. چرا که ممکن است در صورت شناسایی کاربران ایرانی، دارایی آنان به دلیل تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده بلاک و مسدود شود.

نقی‌پور افزود: کلاهبرداری در این حوزه از طریق صرافی‌های غیرقانونی و نیز افرادی که با وعده سود اقدام به جذب سرمایه مردم می‌کنند، صورت می‌گیرد و مردم باید دقت کنند تا همواره بدون واسطه مالک دارایی خود باشند.

این کارشناس ارز دیجیتال با بیان این‌که خرید و فروش در بیت کوین باید توسط شخص سرمایه‌گذار صورت بگیرد و افراد ناآگاه نباید به این عرصه ورود کنند، گفت: تنها با افزایش دانش در حوزه فناوری بلاک‌چین که فناوری زیرساختی تمام رمز ارزهاست می‌توان اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.