تاریخ انتشار : دوشنبه 21 فروردین 1402 - 7:16
کد خبر : 96701

خواندن غزل شب‌های قدر جلوی در خانه‌ها/شیرینی برای نوعروس درشب قدر

خواندن غزل شب‌های قدر جلوی در خانه‌ها/شیرینی برای نوعروس درشب قدر

نوزدهمین قسمت مجموعه نمایش رادیویی «آیینه اقوام» به معرفی آیین‌های رمضانی مردم بندر ترکمن اختصاص دارد.

به گزارش تیتر داغ؛ «آیینه اقوام» عنوان مجموعه نمایش رادیویی به روایت و کارگردانی زنده‌یاد مهرداد عشقیان است که سفری به دنیای آئین‌های رمضان در ایران زمین است. این مجموعه ۳۰ قسمتی از تولیدات اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو است که به پیشنهاد و همراهی ایوب آقاخانی در خبرگزاری مهر منتشر می‌شود.

هرمز سیرتی، کرامت رودساز، کامیار محبی، بهادر ابراهیمی، راضیه مومی‌وند، معصومه عزیزمحمدی به عنوان بازیگر این مجموعه حضور دارند و دیگر عوامل مجموعه رادیویی «آئینه اقوام» نیز عبارتند از نویسنده: سهیلا خدادادی، محقق: ناصر ملاییان، افکتور: محمدرضا قبادی‌فر، صدابرداران: علی حاجی‌نوروزی و محسن جوادی، تهیه‌کننده و سردبیر: ناهید گودرزی.

نوزدهمین قسمت «آئینه اقوام» با مدت زمان ۲۹ دقیقه و ۳۹ ثانیه با سفر به بندر ترکمن به آئین‌های مردم این شهر در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

نوزدهمین روز سفر اینگونه آغاز می‌شود:

«می‌گن سفر آدم رو پخته می‌کنه، من هیچوقت به معنی این جمله فکر نکرده بودم. اما حالا که خودم یه مسافرم بیشتر معنی این جمله رو می‌فهمم. حالا که خودم دل به جاده زدم و دارم شهر به شهر می‌رم تا با آیین‌ها و مراسم ماه رمضان در شهرهای مختلف ایران آشنا بشم، تو این سفر خیلی چیزا یاد گرفتم. تو این سفر فهمیدم که می‌شه خیلی مهربون‌تر بود، می‌شه خیلی ساده از کنار خیلی چیزا گذشت، می‌شه نگاه کرد اما ندید، می‌شه گوش داد اما نشنید، می‌شه از خودت بگذری تا دیگران رو خوشحال کنی. من هنوز دارم به سفرم ادامه می‌دم تا بیشتر بدونم و بیشتر پخته بشم.»

«آداش» دوستی است که ما را با آیین‌های رمضانی مردم بندر ترکمن آشنا می‌کند. به شهر آق‌قلا می‌رویم که هنوز مراسم و آیین‌های رمضانی در آن برگزار می‌شود.

«سارای» پیرزنی است که به ما می‌گوید «یا رمضان» یکی از مراسم قدیم ترکمن‌ها در ماه مبارک رمضان بود که مخصوص شب‌های قدر برگزار می‌شد. در این مراسم امام جماعت مسجد یا یکی از طلبه‌ها به همراه تعدادی از مردم به در خانه‌ها می‌رفتند و ۳ بار غزل مخصوص شب قدر را می‌خواندند.

بندر ترکمنی‌ها رسم دارند در شب‌های قدر برای دخترانی که تازه نامزد شده‌اند یا عروس‌هایی که تازه به خانه بخت رفته‌اند، شیرینی مخصوص پخت می‌کنند.

در ادامه «سارای» خاطره‌ای از ۴۰ سال پیش زندگی خود ذکر می‌کند؛ خاطره‌ای که مربوط به ازدواج با همسرش «ایلیار» و مرتبط با ماه مبارک رمضان بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.