تاریخ انتشار : یکشنبه 19 مرداد 1399 - 12:23
کد خبر : 11697

سلامت وسوگواری درمحرم قابل جمع است/محدودیت‌های شدیدامکانپذیر نیست

سلامت وسوگواری درمحرم قابل جمع است/محدودیت‌های شدیدامکانپذیر نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه محدودیت‌های شدید دیگر امکان‌پذیر نیست، گفت: در مراسم‌های امسال محرم باید سلامت و سوگواری در کنار هم قرار گیرند.

به گزارش تیتر داغ؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (یکشنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: از مردم تشکر می‌کنم که این ایام انفاق مومنانه ای را در سراسر کشور شروع کردند. یکی از ویژگی‌های امیرالمومنین دستگیری از فقرا و انفاق بود. انفاق امام علی (ع) هم در خفا بود هم در عیان و مردم هم همان راه مولا را تبعیت و اجرا کردند.

وی عنوان کرد: به ایام محرم نزدیک می‌شویم و باز هم مردم نذوراتی دارند و خرج‌هایی می‌کنند که امسال ممکن است شکلش تغییر کند و حتماً از لحاظ بهداشتی باید مراعات شود که از طرفی هم تبرک است و هم کمک. از مردم عزیز استان‌ها نیز تشکر می‌کنم. استان‌هایی که در مرحله اول مردم به خوبی مراعات کردند و دستورالعمل‌ها را اجرا کردند و در مرحله دوم کادر درمان و پزشکی مجاهدت شبانه روزی انجام دادند و فداکاری کردند و در مرحله سوم همه مسئولین در رده‌های مختلف و آنهایی که امر نظارت را بر عهده دارند، این بار را بر دوش گرفتند.

روحانی تاکید کرد: وقتی نمودارها را با شیب مشاهده می‌کنیم مخصوصاً آنهایی که شیب تند نزولی پیدا می‌کنند خوشحال کننده است. در نموداری که می‌بینیم از اول مرداد تغییر محسوسی تا امروز که ۱۹ مرداد هستیم، به تدریج آغاز شده است و امیدواریم تا پایان مرداد با کمک مردم شاهد روزهای بهتری باشیم. همانطور که در سایه تلاش خود مردم و مراعات مردم این اتفاق افتاده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: زمانی مراعات مردم ۷۷ درصد بود و در سایه آن شاهد بودیم که از سه رقم فوتی عبور کردیم و به دو رقم رسیدیم و برای مدتی هم فوتی‌ها دو رقمی بود. از آن مراعات ۷۷ درصدی نزول پیدا کردیم تا ۱۷ درصد که مردم سهل گرفتند و مجدد دچار یک موج شدیم. البته در کشورهای دیگر هم این موج دوم را کاملاً مشاهده می‌کنیم. برای مثال یکی از کشورهای اروپایی که در پارلمان آن نیز بحث بود و نخست وزیرش می‌خواست اختیار قرنطینه بار دوم را بگیرد، همه چیز را آزاد کرده بود که با افزایش تعداد بیماران ناچار شدند محدودیت‌ها را شدید کنند.

وی خاطرنشان کرد: شاید این بالا و پایین رفتن به اعمال خودمان مربوط می‌شود، حالا چه مسئولین و چه مردم. آنجایی که همه مراعات و توجه می‌کنیم باعث می‌شود حالت ثبات باشد و تا وقتی مراعات‌ها عادی می‌شود آمار بالا می‌رود و ما را گرفتار می‌کند. به هر حال تخت، پزشک و پرستار ما محدود است و فشار روانی کار و کادر درمان خسته کننده است. اینکه ببینند ۳۰ درصد یا ۵۰ درصد تخت خالی شد روحیه‌شان افزایش پیدا می‌کند.

روحانی افزود: در مجموع در هفته‌های اخیر هم در کشور خود و هم در دنیا شاهد افت و خیز بودیم. واقعیت این است که شش ماه است که ما با این ویروس مواجه هستیم شاید ابتدا به مردم می‌گفتیم ماه و سال مدنظر است نه روز و هفته، بعضی می‌گفتند چرا می‌گوئید زیرا ما این ویروس را از پای در می‌آوریم. شش ماه گذشته است و ما فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم. کار کادر درمانی ما خوب بوده است بخش تولید و بخش علمی ما کاملاً در صحنه فعال بودند و مردم ما هم همراهی کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: حداقل باید در نظر بگیریم که ۶ ماه دیگر و بیشتر با همین وضعیت مواجه هستیم تا روزی که واکسنی یه دست ما برسد و مؤثر باشد و ما بتوانیم توزیع کنیم و مردم استفاده کنند، اینکه واکسن یک نوبته و دو نوبته باشد و به شرایط مناسب برسیم. اما تا آن زمان شرایط جدیدی حاکم می‌شود و تا آن زمان باید همه ما مراعات کنیم.

وی تصریح کرد: ما این روزها دو طرف را می‌بینیم. یک بار عده‌ای نامه می‌نویسند که چرا محدودیت‌ها را زیاد می‌کنید؟ ماه محرم است. از طرف دیگر عده‌ای هستند می‌نویسند محرم معنا ندارد و امسال حج که واجب بود نداشتیم، عزاداری محرم که مستحب است. ما باید یک مسیر اعتدالی را انتخاب کنیم. عده‌ای هم بودند می‌گفتند مغازه‌ها نباید باز باشد و مردم نباید از خانه بیرون بیایند. برای مدتی این کار لازم بود اما نه می‌توانیم فعالیت‌های آموزشی، اقتصادی و فرهنگی را کاملاً تعطیل کنیم و این کار امکان پذیر نیست و نه می‌توانیم مانند سابق عمل کنیم. ادامه محدودیت‌های شدید امکان پذیر نیست زیرا جامعه را دچار التهاب، اضطراب و افسردگی می‌کند.

رئیس جمهور ادامه داد: سلامت جسم و روح برای ما مهم است. افسردگی اگر ایجاد شود زندگی و نفس کشیدن برای مردم سخت می‌شود. در دنیا آنهایی که معتدلانه رفتار کردند موفق بودند. ما هم باید معتدلانه رفتار کنیم و خودمان را آماده کنیم و تا یکسال دیگر برنامه‌ریزی کنیم برای زندگی، سازگاری با این ویروس. از آن طرف زندگی، اشتغال، تولید، کالاهای اساسی، مواد بهداشتی و حمل و نقل هست اما اگر با پروتکل نباشد ما را با مشکل مواجه می‌کند.

روحانی بیان کرد: اعتدال در این است که فعالیت باشد و پروتکل‌ها دقیقاً اجرا شود و در این شرایط ما پیش می‌رویم پس این حالت اعتدال را باید کاملاً مورد مراعات قرار دهیم. چند نکته قابل بیان است، اول اینکه کسی فکر نکند این ویروس دو روز و پنج روز دیگر خواهد رفت بلکه باید حداقل برای یک سال زندگی با نشاط برنامه‌ریزی کنیم. عدم رفت و آمد و ماسک خسته کننده و سخت است اما چاره‌ای نیست جز اینکه با شرایط خاص زندگی خود را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: کلید واژه «شفا» را باید مد نظر قرار داد که راه درمان ما آن است. «ش» همان شستشو است، دست شستن، نظافت و بهداشت فردی اصل اول است و همه باید رعایت کنند. «ف» فاصله گذاری است و نمی‌توانیم مانند قدیم کنار هم بنشینیم. «الف» استفاده از ماسک و «الف» دوم اجتناب از ترددهای غیر ضروری است و «الف» سوم اجتناب از تجمعات غیر ضروری است.

رئیس‌جمهور، بیماریابی را یکی دیگر از راه‌های مقابله با گسترش ویروس کرونا دانست و گفت: بیماریابی بسیار مهم است زیرا وقتی ما بیمار را یافتیم، به سراغ کسانی می‌رویم که با وی در ارتباط بوده‌اند. همه مردم باید دستورالعمل‌ها را رعایت کرده و فاصله اجتماعی را با افرادی که تست کرونای آنها مثبت بوده، حفظ کنند. افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند باید اصول را رعایت و خودشان را قرنطینه کنند و اگر این کار را نکردند، باید با آنها برخورد شود زیرا دیگران را مبتلا می‌کنند.

روحانی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در جلسه امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اعمال قانون در خصوص کسانی است که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند البته مردم ما با قانع شدن، اصول را رعایت می‌کنند و نیازی نبوده که از مجازات استفاده کنیم اما همواره عده‌ای وجود دارند که باید با تنبیه اجازه ندهیم که تخلف کنند؛ این عده مراعات نکرده و دیگران را نیز گرفتار می‌کنند. موارد قانونی برای تنبیه افراد در جلسه امروز مورد بحث قرار گرفت و ان‌شاءالله در جلسه دیگر، موارد اجرای آن برای مردم، اصناف و ادارات ابلاغ می‌شود.

وی تغییر سبک زندگی را یکی دیگر از موارد اساسی برای مقابله با گسترش بیماری کرونا دانست و گفت: باید بپذیریم که از پایان بهمن سال گذشته زنگی به صدا درآمده و به ما اعلام کرده که «سبک زندگی اجتماعی شما تا اطلاع ثانوی باید تغییر پیدا کند» و هرکس این زنگ را نشنیده، ضرر کرده است؛ نمی‌شود مانند گذشته رفت‌وآمد داشت و میهمانی برگزار کرد. در برخی کشورهای اروپایی دیدیم که اعلام کردند اگر کسی میهمانی برگزار کند، مجازات بسیار سنگینی برای او در نظر گرفته می‌شود. دیگر نمی‌شود مانند سابق عروسی و عزا برگزار کرد. ترددهای غیر ضرور نیز باید کم شود. همه ما می‌دانیم که تابستان است و بچه‌ها خسته شده‌اند ولی همه باید بدانیم که در شرایط ویژه هستیم و باید تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: برای بیماران و سالمندان باید فکر جداگانه‌ای شود؛ باید از آنها مراقبت کنیم تا گرفتار این بیماری نشوند. نظام دیجیتال در کشور ما باید توسعه فزاینده و روزافزون پیدا کند. اگرچه وضع امروز جامعه ما خوب است اما نسبت به شرایط فعلی و این بیماری، تا حدودی کُند هستیم. به نظر من، تمامی کارها تا جایی که امکان دارد باید از طریق فضای مجازی و نظام دیجیتال انجام شود.

روحانی خاطرنشان کرد: همه باید از اجتماعات پرهیز کنند و همچنین نیاز حضور افراد در ادارات باید کاهش پیدا کند. باید وزارت کشور مد نظر داشته باشد که اگر کاری می‌شود از طریق الکترونیکی انجام شود اما اگر سیستم اداری از این فرد می‌خواهد که به اداره مراجعه کند، باید با آن مسئول برخورد شود. مسئولی که می‌تواند به مردم خدمات الکترونیکی ارائه دهد اما آنها را از شهرستان به تهران می‌کشاند و اتفاقاً مواردی بوده که در این مسافرت‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند، این مسئولین مستحق یک سال یا سه ماه انفصال از خدمت هستند.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در مقوله مقابله با گسترش ویروس کرونا گفت: دولت آماده هرگونه کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان است. در این راستا این هفته جلسه‌ای با شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه دارو فعالیت می‌کنند، داریم و به آنها اعلام می‌کنیم که آماده کمک به آنها هستیم زیرا یافتن واکسن برای ما بسیار اولویت دارد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در این جلسه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم محرم تأکید شد. اینکه ما بگوییم در ماه محرم عزاداری نباشد، نادرست است و برای جامعه ما قابل تحمل نیست. ما می‌توانیم عزاداری کنیم اما با جمعیت کمتر اگر بنا بوده در یک حسینیه‌ای هزار نفر جمع شوند، ما می‌گوئیم صد نفر در آن محیط حاضر شوند و بقیه از طریق فضای مجازی مراسم را دنبال کنند. اصل عزاداری باید انجام شود و مراسم‌ها باید برقرار باشد. در مراسم‌های امسال باید سلامت و سوگواری در کنار هم قرار گیرند. این موضوع شدنی و قابل جمع است و دستورالعمل‌های ویژه آن تهیه و ابلاغ شده است. برای برگزاری مناسب مراسم عزاداری محرم، اولین قدم اطلاع‌رسانی دقیق پروتکل‌های بهداشتی است تا همه بدانند که چه کاری باید انجام دهند.

رئیس‌جمهور گفت: به نظر من این کار از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها و فضای مجازی باید انجام گیرد و همه هماهنگی‌های لازم نیز از امروز باید شروع شود. هماهنگی میان مسئولین نظارت کننده و برگزار کننده و استاندارها و مسئولین پزشکی استان‌ها باید برقرار باشد و همه باید با هم هماهنگ باشند و جلساتی داشته باشند و بدانند که می‌خواهند چه کنند. ان‌شاالله محرم بسیار خوبی خواهیم داشت اگر چه ممکن است روزهای عزاداری کمتر باشد، ساعات عزاداری کمتر باشد و پذیرایی ممنوعیت داشته باشد.

وی افزود: افرادی که از دستورالعمل‌ها تخلف می‌کنند و آنها را بی‌اهمیت می‌دانند و مراعات نمی‌کنند حتماً باید مجازات شوند. ما در سه بخش دستورالعمل‌ها را تهیه کرده‌ایم که ان‌شالله در جلسه بعدی نهایی می‌شود، هم برای ادارات هم اصناف و هم در سطح عموم مجازات‌هایی برای تخلفات در نظر گرفته شده که ان‌شالله به زودی ابلاغ می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امیدوارم همه ما دست به دست هم بدهیم و سلامت خود و جامعه را حراست و حفاظت کنیم و بیمارستان‌ها را با تلاش‌های خود خلوت کنیم، تخت‌های بیمارستانی و آی سی یوها را خالی کنیم و همه اینها دست خود ماست و همه باید دست به دست هم بدهیم و همدیگر را یاری کنیم در ماهی که الان در آن هستیم و ماهی که پیش رو داریم که محرم الحرام است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.